Je pondělí dopoledne a do učebny chemie mezi deváťáky kunovické základní školy U Pálenice vchází žena v bílém plášti se zlatou korunou na hlavě. Další dvě koruny a žezlo nese v rukou.
Ředitel: Je přirozená, svérázná. A jiná než ostatníŘeditel kunovické základní školy U Pálenice Marek Tvrdoň úspěch své podřízené Růženy Hlůškové zatím nijak neslavil. "Minulý týden byl hodně hektický, kvůli mezinárodnímu projektu tu bylo 44 lidí z pěti evropských zemí. Nevěděli jsme, jestli paní učitelka dorazí hned v pondělí po výhře do školy, takže slavnostní přivítání se chystalo spíš po telefonu a Facebooku," popsal Tvrdoň. A jak jste ji přivítali? Čeho si na Růženě Hlůškové nejvíc vážíte? Podle čeho si škola vybírá nové učitele? Jací lidé chtějí učit v kunovické základce U Pálenice? Co znamená tento úspěch pro vaši školu? |
Kolem ní pobíhají novináři a Růžena Hlůšková si ochotně korunu znova sundává a nandává, bere do ruky kádinky a zkumavky, kvůli kameramanovi znova opakuje, co řekla. A i když se jako vždy usmívá a žertuje, je na ní vidět únava. Za sebou má perné dny v soutěži, do které dala ona i její žáci maximum.
Deváťáci jsou překvapivě klidní a jako by jim trochu vadilo, že jejich hodinu narušují vetřelci s foťáky a kamerami.
"Těšili jsme se na chemii," říká dlouhovlasá dívka v poslední lavici.
"Paní učitelka je fajn. Je s ní zábava," vysvětluje stručně.
Další dění ukazuje, že mluvila pravdu. Třebaže stále rušena novináři, předvede Hlůšková hodinu chemie, o které se asi mnohým může jen zdát. A není to jen divadýlko, jak potvrzují školáci. Normálně prý bývá ještě větší legrace.
Nejdřív se probírají vzorce alkanů, kterým děti evidentně rozumějí, a pak se jde hned na pokus.
"Předvedeme třeba sloní pastu," navrhuje učitelka. "Do odměrného válce si dáme peroxid vodíku, jar na nádobí, který nám půjčila paní uklízečka, promícháme a přidáme jodid draselný," popisuje a na žádost novinářů některé úkony zopakuje.
Aby došlo na další pokus, žáci rychle uklízejí
Vzápětí se zatváří spokojeně. Z velké nádoby se totiž hrne žlutá hmota, vytéká na stůl a připomíná kaši z pohádky Hrnečku vař.
Úklid chemikálie, která prý dokáže zabarvit kůži do žluta i na několik týdnů, je však náročnější. Sloní pasta teče z katedry na obě strany.
"Ten další pokus necháme asi na příště," hodnotí Hlůšková. "Nééé, udělejme ho už dnes, paní učitelko," žadoní deváťáci a pár se jich hned pouští do úklidu. "Tak dobrá. Uděláme si sopku," nechá se přesvědčit chemikářka.
Růžena HlůškováDvaatřicetiletá držitelka 20. ceny Zlatý Ámos, ocenění Ámos sympatie a Dětský Ámos vystudovala Přírodovědeckou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, obory chemie a biologie. Od roku 2003 učí na kunovické základní škole U Pálenice. Od pěti let je aktivní členkou sboru dobrovolných hasičů v Ostrožské Nové Vsi, kde bydlí. Je rovněž jednatelkou hasičského sboru a členkou zásahové jednotky. Pracuje i jako zastupitelka obce. Je vdaná a má čtyřletého syna. |
Nejdřív teorie na tabuli. Vzorec je složitý a za jeho vyřešení dostane žák jedničku. "Pokus je dost nebezpečný a nevhodný do školy," upozorňuje žertem Hlůšková. Z oranžového prášku, který zahřívá plamenem, to začíná černě soptit. Učebna naštěstí zůstala celá, i žáci přežili.
Chemie i biologie s Růženou Hlůškovou školáky baví. Nějaký důvod k tomu, aby týdny věnovali svůj čas a energii právě podpoře své učitelky v celostátní soutěži, asi mít museli. Zatímco v chemii to bouchá a dýmí, v biologii, kterou také učí, se často pitvá. A až začne jaro, přesune se vyučování ven do přírody.
Čerstvá Zlatá Ámoska je podle všeho jako učitelka trpělivá a chápavá. I k novinářům. "Nebojte se, nezpychnu. Nejradši ze všeho budu mít vždycky učení," slibuje.