Na nedostatek velkých obchodů by si lidé ve Zlíně a v Otrokovicích neměli stěžovat. Hlavně díky nákupním centrům na hranici katastrů obou měst u hlavní silniční tepny.
Díky nim má každý obyvatel obou měst v přepočtu k dispozici zhruba 1,1 metru čtverečního obchodní plochy, pokud jde o obchodní centra a nákupní parky. V této oblasti má větší prostor než člověk v Praze či Brně, kde je průměr 0,8 metru čtverečního plochy na osobu.
Vyplývá to z analýzy, kterou pro MF DNES udělala společnost Cushman & Wakefield, přičemž žebříček už nezohledňuje běžné obchody v ulicích.
„Obě města sdílejí jak zákaznickou základnu, tak svá nákupní centra. Například největší tamní obchodní centrum Centro Zlín stojí mezi oběma městy,“ uvedl Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu Cushman & Wakefield.
„Největší města, jako Praha nebo Brno, mají vedle zde počítané obchodní plochy výrazně větší množství nákupních ploch na hlavních ulicích, což značně ovlivňuje celkovou situaci. Při jejich započtení by se pořadí změnilo,“ upřesnil.
Některá centra jsou zastaralá
Zlín a Otrokovice působí jako souměstí a tento ukazatel to potvrzuje. Ve Zlíně stojí například nákupní centrum Zlaté Jablko, nedávno se otevřela dvě prodejní patra v Obchodním domě.
Suverénně největší komerčním objektem je Centro Zlín, kde je přes 40 tisíc metrů čtverečních nákupních ploch a 90 prodejen. A lidé sem míří stále častěji, loni narostl počet návštěvníků o pět až deset procent.
Obchodní plocha na obyvatele1. Olomouc 1,831 Pozn. Hodnoty uvádíme v metrech čtverečních. Pořadí zohledňuje plochy obchodních center a nákupních parků. Nepočítá běžné obchody v ulicích. Zahrnuje města s více než 20 tisíci obyvateli. Zdroj: Cushman & Wakefield |
„Vývoj návštěvnosti je pozitivní. Z hlediska ochoty zákazníků utrácet nastala příznivá doba,“ poznamenal ředitel Centra Zlín František Rochovanský. „V uplynulých dvou letech prošlo naše centrum výraznou přestavbou a modernizací. Obchodní plochy máme plně obsazeny. Přesto i v průběhu letošního roku plánujeme přestavby a změny,“ dodal.
Podle Rochovanského je nákupních center ve Zlíně a Otrokovicích dost a další nejsou potřeba. Ovšem analytik Cushman & Wakefield upozornil na skutečnost, že i když je prodejních ploch hodně, našly by se na nich vady.
„Některá nákupní centra ve zlínském regionu jsou již zastaralá a neodpovídají současným nákupním trendům a zákaznickým potřebám,“ popsal Kotrbáček.
„Zlín je jedním z posledních krajských měst, která nemají moderní nákupní projekt v centru města,“ doplnil.
Jde o obchodní komplexy, které mají smíšené využití a nejsou v nich jenom klasické obchody, ale také různé možnosti zábavy či gastronomie.
„Častá je kombinace s kancelářskými prostory, hotely nebo rezidenčním bydlením. Právě taková multifunkční centra přinášejí obyvatelům hodnotu,“ řekl Kotrbáček.
Fabrika v baťovském areálu se může začít stavět už letos
V této souvislosti zmínil chystaný projekt komerčního centra Fabrika, které vznikne v baťovském areálu v krajském městě.
Mají v něm být kanceláře, 30 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, ale i zábavní část pro rodiny s dětmi a relaxační zóny. Jeho stavba by mohla začít letos, nebo v nejbližších letech
„Fabrika nebude pouze o nákupech. Stane se společenským centrem, které kompletně změní charakter a životní tempo této části Zlína,“ podotkla mluvčí investorské společnosti Cream Renata Janečková.
Moderní trendy se snaží sledovat i v Obchodním domě, kde jsou kromě obchodů také kanceláře a v horních patrech vzniká hotel.
Podobné projekty mají potenciál, jak ukazují příklady z jiných krajů – například Galerie Šantovka v Olomouci nebo IGY Centrum v Českých Budějovicích.
„Projekty v centru navíc dávají lidem důvod navštěvovat ho i v neděli, což v regionálních městech nebývá příliš zvykem. Díky tomu, že nabízejí dostatek parkovacích míst, umožňují přijet autem,“ uvedl Kotrbáček.
Souměstí Zlín a Otrokovice je v celorepublikovém žebříčku na 13. místě, po otevření Fabriky se ovšem posune nahoru. První je dnes Olomouc s 1,8 metrem čtverečních obchodních ploch na obyvatele.