Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

NASA chce v roce 2027 dostat do vesmíru raketu s jaderným pohonem

Myšlenka využít k pohonu raket energii z jádra není nová. Dokonce se pracovalo i na prototypu tohoto pohonu. Nyní se americká vesmírná agentura NASA rozhodla vytvořit plán, který by při použití takového motoru mohl zkrátit cesty vesmírem.

Ilustrace tranzitního stanoviště u Marsu a jaderného pohonného systému, který by jednoho dne mohl dopravit astronauty na Mars. | foto: DARPA

Americký Úřad pro letectví a vesmír (NASA) představil plán pro testování raketového motoru na jaderný pohon, který by do budoucna mohl dopravit astronauty na Mars za kratší dobu, než je tomu u dosavadních systémů. Na projektu NASA spolupracuje s výzkumnou agenturou amerického ministerstva obrany DARPA, první testy plánují na rok 2027.

Cílem projektu je vyvinout jaderný tepelný pohonný systém (NTP, Nuclear Thermal Propulsion) pro cesty do vesmíru. Obecný koncept NTP pohonu počítá s tekutou pohonnou látkou, jako je například kapalný vodík, která se pumpuje do reaktorového jádra, kde se ohřeje, přemění v plyn a expanduje. Následně je tato pohonná hmota vypuštěna tryskou, čímž vytváří tah.

NASA již podobný systém testovala v 60. letech minulého století. Měl označení Nuclear Engine for Rocket Vehicle Application (NERVA) a uvažovalo se o něm jako o součásti některého z vyšších stupňů rakety pro let na Mars. Proběhlo několik pozemních testů, ale následně program skončil. Údajně tím skončila i tehdejší dlouholetá politika NASA, která umožňovala vyvíjet pokročilé motory mnohem dříve, než jich bylo třeba.

Jak vyplývá z výše uvedeného, o jaderném tepelném pohonu se nikdy neuvažovalo pro použití v prvním stupni rakety, díky němuž se rakety „odlepují“ od země. Důvodem bylo i to, že při výše uvedeném principu fungování je vypouštěný plyn radioaktivní. Ve vesmírném prostoru to nevadí a navíc má takový pohon o něco lepší parametry než chemické motory. Podle NASA mohou být NTP rakety třikrát i vícekrát účinnější než konvenční chemický pohon.

Simulátor prostředí jaderného raketového prvku v Marshallově středisku vesmírných letů NASA v Huntsville v Alabamě, kde se testují prototypy raketového paliva pro NTP rakety, kde místo štěpení využívá nejaderný ohřev.

Větší účinnost také přináší možnost dopravit větší náklad a lze ji využít i pro vyšší výkon přístrojů včetně těch komunikačních.

„Použití jaderné tepelné rakety umožňuje zkrátit dobu cesty a snížit riziko pro astronauty. Zkrácení cestovní doby je klíčovým aspektem lidských misí na Mars, protože delší cesty vyžadují více zásob a odolnější systémy,“ uvádí NASA.

Čím déle jsou astronauté ve vesmírném prostoru, tím větší je jejich expozice různým zářením, což má negativní vliv na jejich zdraví. Zároveň bude potřeba marsovskou posádku odstínit i od účinků reaktoru v NTP raketových motorech. Zde by mohlo zpočátku posloužit palivo v tekutém stavu, ale jak se bude postupně spotřebovávat, nebude jako štít už tak účinné.

Poslední cesta na Mars, kterou vykonal rover Perseverance, trvala zhruba sedm měsíců. O kolik by cesta byla kratší za použití jaderného tepelného raketového motoru, není zatím jasné. Podle ředitele NASA Billa Nelsona by ovšem takto poháněné kosmické plavidlo vzdálenost mezi oběma planetami urazilo rekordní rychlostí. „S pomocí této nové technologie by mohli astronauti cestovat vesmírem rychleji, než kdy předtím,“ uvedl Nelson.

DRACO

Technický vývoj tohoto motoru povede Ředitelství pro vesmírné technologie (Space Technology Mission Directorate, STMD) spadající pod NASA. Motor bude integrován do experimentální kosmické lodi DARPA, která nese označení DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations).

Umělecká představa kosmické lodi DRACO (Demonstration for Rocket to Agile Cislunar Operations), která by měla demonstrovat fungování NTP raketového motoru.

DARPA vystupuje jako zadavatel vývoje celého stupně a motoru, jehož součástí je reaktor. DARPA povede celý program, včetně integrace raketových systémů, nákupu, schvalování, plánování a zabezpečení. Dále podle dohody zajistí montáž a integraci motoru s kosmickou lodí. V průběhu vývoje budou NASA a DARPA spolupracovat na montáži motoru.

Celý projekt DRACO je rozložen na několik fází. Fáze 1 zahrnuje základní návrh reaktoru NTR, koncepci provozního systému a také návrh demonstračního systému. Fáze 2 bude zahrnovat zkoušku raketového motoru bez jaderného paliva. Fáze 3 bude zahrnovat sestavení motoru s NTP a jeho integraci do raketového stupně. Následně budou provedeny environmentální testy a celý systém se vydá do vesmíru, aby prošel jak pohon, tak samotný reaktor mnoha zkouškami. To by se měl psát rok 2027.

Oprava: V článku bylo chybně uvedeno, že NTP je termojaderný pohon, což je zavádějící označení. Za zmatení se omlouváme.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 13 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 33 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

Apple čelí hněvu lidí za destruktivní reklamu. Ničí umění kvůli tabletu

v diskusi je 15 příspěvků

9. května 2024  12:48

Nová reklama Applu na čerstvě představené tablety iPad vyvolala na internetu vlnu hněvu. V reklamě...

Zdarma v plné kvalitě. Kde, jak a na čem sledovat MS v hokeji

v diskusi je 8 příspěvků

9. května 2024  9:05

Již zítra začíná největší hokejová událost roku. Desítky tisíc lidí si zápasy užijí přímo v O2...

Kde je devátá planeta? Vědci jsou na stopě nástupci sesazeného Pluta

v diskusi je 9 příspěvků

9. května 2024

Premium Už téměř dvě desetiletí má Sluneční soustava oficiálně jen osm planet. V roce 2006 astronomové na...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 33 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...