Petr Šonka při závodě v Budapešti

Petr Šonka při závodě v Budapešti | foto: Reuters

Šonkův let za titulem. Být v roli lovce je větší zábava, říká

  • 4
Být to poker, byla by to partie hodná mistra. Martin Šonka v ruské Kazani dlouho neukazoval trumfy, tvář měl zasmušilou a zdálo se, že tohle není žádné blafování. A že on pro tento závodní víkend série Red Bull Air Race vyhlásí bankrot. „Nic nefungovalo a já nemohl přijít na to, co dělám špatně.“

Jenže pak nastal den D a on sebral celý bank. Už podruhé za sebou, čímž je ze „ztracené“ sezony rázem ta, která může mít tečku v podobě titulu mistra světa. Šonka teď tři klání před koncem ztrácí šest bodů na čelo, což je v nevyzpytatelném leteckém seriálu nicotný rozdíl. Přitom ještě po sobotní kvalifikaci, ve které skončil 12. ze 14 pilotů, mluvil o zklamání a rozčarování. A cílem bylo, aby v neděli postoupil z prvního kola.

„Víc a víc jsem se snažil tlačit na pilu a ono to nefungovalo. Pak jsme si s týmem řekli, že se musíme vrátit k jednoduchosti. Vyndal jsem z letu agresivní manévry, které jsem dělal. Sice mi někde zkrátily čas, ale zároveň mi vzaly rychlost, takže jsem v rovných částech ztrácel. A doufali jsme, že to bude fungovat, protože taky to mohlo být neštěstí.“

Pomohl taktik

Letectví je alchymie, a to závodní, ve kterém často rozhoduje desetina vteřiny, ještě víc. A tak Šonka už před lety za pomoci podplukovníka Petra Františe z brněnské Univerzity obrany vyvinul vlastní přenosný simulátor, který s sebou vozí po závodech. Stroj zohledňuje aktuální vítr a pilot tak i mimo kokpit – třeba na hotelovém pokoji – piluje let a dostává do hlavy ideální trajektorii.

Český akrobatický letec Martin Šonka během závodu Red Bull Air Race v německém...

Františ, sám akrobatický pilot a jeden z největších odborníků na informační technologie, je zároveň coby taktik členem Šonkova týmu, a tak právě spolu v sobotu do noci a v neděli dopoledne hledali cestu, jak po bídných trénincích a kvalifikaci v závodě zrychlit.

Zdařilo se. Už po prvním letu byl Šonka nejrychlejší ze všech a uspěl i v dalších dvou. A když se v pondělí ozval do telefonu, hned přiznal: „Teď mám kocovinu.“ Jenže lze ji pochopit. V prvních závodech byl dvakrát kvůli technickým chybám diskvalifikován, ztratil až deset bodů. Byl na hony vzdálen tomu, aby se zase rval o titul jako loni (až poslední závod rozhodl, že skončí druhý). Přesto říká, že ani na okamžik nepropadal skepsi.

„Jsem soutěživý, takže nemám problém se motivovat. Naopak jsem týmu říkal: Hoši, takhle už ne. Hrrr na ně a porazíme je i tak. A vidíte, teď jsem se vrátil na nejvyšší příčky a je super, že je člověk zase v tom boji o titul. Jenže taky se dá hrozně snadno udělat chyba. Trefíte pylon, jste bez bodu a propadnete se.“

Nouzové přistání v tréninku

Nejdůležitější tak pro závodníka je v každém klání postoupit do finálové čtyřky. Když vám unikne, bodová ztráta je až příliš bolestivá. To v Kazani potkalo Matta Halla, dosavadního lídra šampionátu, kterého teď v čele vystřídal Američan Michael Goulian. Zároveň ale toto duo společně se Šonkou zůstává už jedinými reálnými adepty na titul.

Akrobatické vystoupení vicemistra světa Red Bull Air Race Martina Šonky (28....

Oproti loňsku je u Šonky něco jinak. Zatímco tenkrát vedl od prvního závodu a v závěru bránil vedoucí příčku, teď je v roli lovce. „Z mého pohledu je to větší zábava, zvlášť když soupeře doháníte. A cítím od protivníků respekt. Když proti mně někdo letí, tak není rád. Bere to jako stres, což je o důvod víc, aby udělal chybu.“

Série se totiž v prvních dvou kolech létá systém K.O. a z dvojice jde dál ten s rychlejším časem.

Teď má Air Race dva týdny pauzu, jenže Šonku stejně čeká závodní dřina. Už v sobotu v Jindřichově Hradci startuje evropský šampionát v akrobatickém létání, což je sice poněkud jiná disciplína než létání na rychlost mezi pylony, ale i tak tu 40letý Šonka obhajuje stříbro v klasické akrobacii a zlato v disciplíně freestyle. Logicky znovu patří k favoritům, byť on varuje: „Očekává se, že výsledek bude dobrý. Ale na titul má prvních patnáct lidí a stačí, když jednou uděláte špatně figuru, a jste odsouzený být ve výsledcích dole. Navíc já potřebuji trénovat, protože mi chybí ještě pár letů, abych tam šel s tím, že jsem to nutné minimum udělal.“

Martin Šonka

Když mluví o chybějících letech, říká to jakoby nic. Jenže za tréninkovým mankem je divoká chvíle, kdy mu ve vzduchu praskl jeden z válců a on musel nouzově přistát na táborském letišti.

„Samozřejmě mi zatrnulo, protože nehoda byla spojená s velkou ránou. Musíte vyhodnotit, co se stalo. Olej mi přitom létal na kabinu a já nic neviděl. Naštěstí má kokpit postranní okénko, takže jsem koukal do strany a doklouzal jsem na letiště. A strach? Ve vzduchu se nevyplácí nad sebou lamentovat, jaký jste chudák. Musíte přistát a až na zemi si můžete sám sobě postěžovat. Ale samozřejmě to nejsou chvíle, které by člověk chtěl zažívat znovu a znovu a vyhledával je.“

Snad to byl poslední zádrhel sezony, ve které by se mohl stát světovým i evropským mistrem.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž