Jaké tedy bude Giro 2015?
Odstartuje 9. května ze San Rema a po 3 481 kilometrech vyvrcholí 31. května v Milánu. V opačném gardu tak připomene i prestižní jarní klasiku Milán-San Remo.
Nabídne méně horských dojezdů, oproti letošním devíti jich tentokrát bude „jen“ sedm: apeninské Abetone, Campitello Matese u Neapole, Monte Berico nad Vicenzou, Madonna di Campiglio a Aprika v Dolomitech a alpské výšlapy do Cervinie a Sestriere. Šest etap by naopak mělo být ryze sprinterských.
Nabídne také méně časovkářských kilometrů než letošních 90, příští rok jich je naplánováno celkem 78 a pouze jedna individuální časovka namísto letošních dvou - ta však měří předlouhých 59 kilometrů.
Giro 2015 zároveň omezí riziko špatného počasí v severní části Dolomit a na rozdíl od posledních dvou ročníků vynechá v květnu často zasněžené Stelvio i problematický průsmyk Gavia.
Omezí rovněž transfery mezi etapami pod celkový součet 1 000 kilometrů. Tím nejdelším bude 350 kilometrový přesun z Neapole na jadranské pobřeží o prvním volném dnu.
Momentky z letošního Gira.
Giro sice bude postrádat obhájce titulu Naira Quintanu, který se chce soustředit na Tour de France, ovšem láká na možný souboj Alberta Contadora s Vincenzem Nibalim.
Na startu stane osmnáct stájí World Tour a čtyři majitelé divokých karet. Soupiska týmů World Tour pro rok 2015 dodud není kompletní a oproti letošní sezoně z ní určitě vypadne jedna stáj, neboť italský Cannondale ve stávající podobě končí a jeho sponzor přechází k současnému týmu Garmin.
Ze čtyř divokých karet jednu obdrží dle pravidel závodu tým, jenž zvítězí v klasifikaci seriálu Coppa Italia. Velmi blízko k tomu má formace Neri Sottoli, nástupce stáje Farnese Vini, která se v posledních dvou letech „proslavila“ dopingovými případy Di Luky, Santambrogia a Rabottiniho. Letos nebyla na Giro organizátory pozvána, v klasifikaci Coppa Italia však vede před nedělním vyvrcholením seriálu s převahou 57 bodů.
Na trati bude i „Bártovo“ stoupání do Cervinie
Po zahajovací týmové časovce v okolí San Rema následují v itineráři Gira 2015 sprinterská etapa do Janova a první kopcovité zkoušky do Sestri Levante a La Spezie. Pátá etapa vyvrcholí úvodním horským dojezdem na Abetone v Apeninách, na místě velkých bitev Fausta Coppiho a Gina Bartaliho.
Giro pak zamíří na jih až do okolí Neapole, kde se opět stočí na sever a po prvním volném dni se ocitne v provincii Emilia-Romagna. Jedenáctá etapa vyvrcholí na bývalém okruhu formule 1 v Imole. Dlouhá časovka z Trevisu uctí ve 14. etapě památku legendárního Giovanniho Pinarella..
Po šestnácti letech uvidí horský dojezd Gira opět Madonna di Campiglio, kde na jaře 2011 ovládl Roman Kreuziger etapu Kolem Trentina. Dosud posledním vítězem etapy Gira tu byl v sezoně 1999 Marco Pantani, následujícího rána jej však ze závodu vyloučili kvůli příliš vysoké hodnotě hematokritu.
Cyklistický peloton na trati Giro d' Italia.
Třetí týden bude tradičně nejhornatější. Dojezdu 16.etapy v Aprice předchází téhož dne výšlap na čtyři další vrcholy včetně obávaného a strmého Mortirola, na němž s oblibou trénuje Alberto Contador.
Po krátkém „výletu“ přes hranice do švýcarského Lugana, kde našli svůj domov Contador i Nibali, přijde na řadu velké horské finále v Alpách.
Nejprve odčerpá síly 19. etapa do Cervinie, kde vybojoval předloni druhé místo Jan Bárta. Vzápětí se ve 20. etapě jezdci po třech letech vrátí na nekonečné štěrkové serpentiny Colle delle Finestre. Tam se nachází ve 2 178 metrech Cima Coppi, tedy nejvyšší bod závodu. Odtud však ještě zamíří do etapového cíle v Sestriere.
Konečného majitele maglia rosa oslaví následujícího dne po dvouleté odmlce opět Milán. Představitelé města se před časem s vedením Gira rozkmotřili, proto minulé ročníky vrcholily v Brescii a Terstu. Ale v roce, kdy Milán hostí světovou výstavu Expo, bylo Giro vzato na milost.
Snaha Turína, Evropského města kultury 2015, získat závěrečný dojezd pro sebe, tak vyústila pouze v přidělení startu poslední etapy. Ta tak propojí piemontskou a lombardskou metropoli.
Pojeďte také, vábí Tinkoff-Saxo největší konkurenty
Alberto Contador, vítěz letošní Vuelty a šampion Gira z roku 2008, opět potvrdil svůj úmysl usilovat v sezoně 2015 o double Giro - Tour.
O stejném dvojboji uvažoval v červenci rovněž Vincenzo Nibali, aktuální šampion Tour. Lídr týmu Astana však dosud tento záměr oficiálně nepotvrdil. „Dohodneme se až v listopadu,“ uvedl jeho sportovní ředitel Giuseppe Martinelli, který preferuje spíše variantu, aby byl na Giru lídrem Fabio Aru a Nibali se soustředil na Tour.
Vedení týmu Tinkoff-Saxo oslovilo během Vuelty další přední stáje s návrhem, ať stejně jako oni vyšlou tentokrát své týmové jedničky jak na Giro, tak na Tour. „Věříme, že všichni nejlepší jezdci by se měli utkávat na největších závodech,“ uvedl Stefano Feltrin, generální manažer týmu. „Když pojedou Contador, Froome i Nibali jak Giro, tak Tour, bude to dobré pro náš sport a navíc to jasně ukáže, kdo je nejlepším Grand Tour jezdcem.“
Od Astany i Sky se nicméně souhlasného stanoviska nedočkali. Obě stáje reagovaly ve stylu „Rozhodneme se, jak sami uznáme za vhodné“. Chris Froome glosoval: „Albertův záměr absolvovat Giro i Tour je jistě zajímavý. Ale pro mě je ještě brzy, abych oznámil, které závody v příštím roce před Tour pojedu.“
Contador asistoval slavnostní prezentaci Gira 2015 osobně, stejně jako Fabio Aru, Michal Kwiatkowski či Cadel Evans, jemuž se zároveň dostalo poct za „celoživotní dílo“. Nairo Quintana, zotavující se v Kolumbii po pádu na Vueltě, se ze slavnostního odpoledne omluvil. Rovněž Vincenzo Nibali chyběl, nestihl se včas vrátit ze závodu Kolem Almaty.
Někteří experti soudí, že náročnost příštího Gira, která je na papíře přece jen nižší než při ročníku 2014, by měla Contadorovi či Nibalimu případný grandtourový dvojstart přece jen „usnadnit“.
Ovšem každý závod je tak těžký, jak obtížným si ho udělají sami jezdci.