Zdejší lidé musí kvůli chátrajícímu mostu jezdit po několikakilometrové objížďce, dokonce přes rychlostní silnici.
"Je to něco strašného, most je uzavřený už moc dlouho a jezdit po objížďce není nic příjemného," poznamenala místní obyvatelka Regina Hrdinová.
Podle starosty Brandýsa Ondřeje Přenosila začne demolice starého mostu každým dnem. "Od pondělí je most zcela uzavřený. Přípravné práce na něm probíhají už od 1. prosince, hotovy jsou přeložky inženýrských sítí. I provizorní lávka pro pěší už je postavená," řekl iDNES.cz.
Starosta je rád, že se s bouráním mostu konečně začne. "Ta situace tady už byla neúnosná, spousta místních lidí nás neustále ptala, kdy už se začne něco dít. Dokonce tu sepsali i petici, kdy se s žádostí o urychlenou opravu mostu obrátili na krajský úřad," dodal Přenosil.
Most je cenný, chceme ho zachovat, říkají někteří
Proč je most cenný* Na mostě z roku 1878 jsou podle odborníků nejcennější příhradové nosníky, které zde byly použity poprvé v našich zemích. |
Jsou ale i lidé, kteří se zbouráním starého mostu, který pochází z roku 1878, nesouhlasí. Několik z nich přišlo dokonce minulý týden protestovat před ministerstvo kultury.
"Máme odborný posudek, který ukazuje, že oprava mostu by vyšla o zhruba sto milionů korun levněji než jeho bourání a výstavba nového," vysvětlil Martin J. Kadrman, viceprezident Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví v ČR, která demonstraci uspořádala.
Most je podle jeho slov také cennou památkou, kterou může zachránit jen ministr kultury. Ministerstvo ale nechává rozhodnutí na Středočeském kraji. "Nemáme z toho radost, ale vzhledem k technickému stavu mostu a jeho parametrům nevidíme jinou možnost," řekla mluvčí kraje Berill Mascheková.
Demolice starého a výstavba nového mostu by měla trvat více než rok. Hotovo by mělo být v srpnu příštího roku.