Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mobilnímu trhu v Číně vládne velká čtyřka, nikoho mezi sebe nepustí

  11:07
V Číně najdeme nespočet výrobců smartphonů. Ti ovšem proti velkým hráčům nemají šanci. Letos je čekají ještě krušnější časy.

Sídlo společnosti Huawei (18. prosince 2018). | foto: Reuters

V Číně vládne velká čtyřka, která zahrnuje značky Huawei, Xiaomi, Oppo a Vivo (poslední dvě patří do stejného koncernu). Dohromady drží tři čtvrtiny trhu, nejsilnější Huawei pak zhruba čtvrtinu.

Sekundovat jim dokáže pouze americký Apple s iPhony. Jenže i u něj to není v poslední době žádná sláva, podíl na tamním trhu Applu klesá a to se promítá na horších globálních výsledcích značky. 

Ještě hůře jsou na tom menší čínští výrobci. Ty mezi sebe velká čtyřka už stěží pustí. Huawei, Xiaomi, Oppo a Vivo mají tak silné místo na trhu, že menším výrobcům nezbývá než paběrkovat. A to samé platí i o světové jedničce Samsungu, který v Číně propadl z kdysi prvního místa na zanedbatelné prodeje. 

Výrobci z velké čtyřky utužují vztahy s tamními distributory a operátory. Operátoři navíc přestávají dotovat 4G smartphony, počet uživatelů sítí 4G v Číně dosáhl podle serveru Digitimes 1,1 miliardy.

Problém je i v samotném trhu. Ten je sice největší na světě, ale už neroste, naopak je nasycený. Prodeje smartphonů ve třetím čtvrtletí loňského roku v Číně meziročně poklesly o 6,9 procenta a pokles měl pokračovat i ve čtvrtém čtvrtletí. Zákazníkům se nechce měnit stávající smartphony za nové a tamní operátoři výměně snižováním dotací nepomáhají. 

Jasným vítězem na čínském trhu je Huawei, který přes všechno vyřčené ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil prodeje na tamním trhu o 20 procent. Značkám Xiaomi a Oppo ve stejném období rostly prodeje pouze o jednociferná čísla. Vivo se navíc začíná z „velké čtyřky“ vytrácet. Tento výrobce vykázal už několik čtvrtletí za sebou nižší prodeje než před rokem. 

Podle serveru Digitimes se dokonce značky z velké čtyřky snaží menší výrobce z čínského trhu vystrnadit. Velcí hráči sází na ještě agresivnější marketing a mají dost financí na vývoj, který si menší výrobci nemohou dovolit.

Přestože Huawei, Xiaomi, Oppo i Vivo působí v podstatě globálně, i když poslední dvě ve výrazně menší míře, je pro všechny domácí trh stále klíčový. Třeba pro Huawei je to ostrov klidu, kde nikdo neřeší potenciální bezpečnostní hrozby, jako na mnoha trzích v Evropě a Americe. 

Xiaomi se na světové trhy také vydalo, ale jeho obchodní model, který praktikuje doma, využít nemůže. Na čínském trhu těží z vlastního placeného obsahu či reklam. Takže prodej „pod cenou“ či s minimální marží se mu na vyspělých trzích dlouhodobě nevyplatí. 

Další velké čínské značky se na trhy v Evropě a USA zatím pořádně nedostaly a mimo pokusu značky Oppo s velmi drahým modelem Find X to zatím na velkou expanzi nevypadá. Ovšem jsou silné v asijském regionu, což jim zatím stačí. 

Autor:
  • Nejčtenější

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

20. května 2024

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj...

Chystá se velká rošáda u iPhonů. Modely Plus končí, náhrada je zajímavá

14. května 2024

Modely Plus se prodávají z celé současné modelové nabídky Applu mezi smartphony nejhůře. U iPhonu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chyba v novém systému pro iPhony dokáže oživit „zombie“ fotografie

17. května 2024  13:18

Nový systém iOS pro iPhony trpí zvláštní chybou. Uživatelům se objevují i roky smazané fotografie....

KVÍZ: Na Temu a AliExpressu lze koupit ledacos. Poznáte účel zboží?

15. května 2024

Na čínských nákupních portálech už nějakou dobu kupujeme různé podivné příslušenství k mobilům a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žebříček fotomobilů má nového krále. Soupeřům dost odskočil

14. května 2024  7:02

S novým modelem Pura 70 Ultra opět Huawei ovládl žebříček fotomobilů organizace DxO Mark. Huawei...

Bomba od Viva aspiruje na nejlépe fotící smartphone všech dob

21. května 2024

Čínský výrobce smartphonů Vivo představil spolu s modely X100s a X100s Pro svůj top model pro...

O2 opět láká na levnější neomezená data. Slevu však trochu zkrouhlo

20. května 2024  7:02

O nové zákazníky začal usilovat i operátor O2. Znovu se zaměřil na svůj základní datově neomezený...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

20. května 2024

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj...

Němci musejí pro smartphony Motoroly třeba do Česka. Doma je teď nekoupí

19. května 2024  8:01

Německý soud nařídil v zemi zákaz prodeje mobilních zařízení značky Lenovo a Motorola. Společnost,...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....