Zaplatíte si masáž, ale nedočkáte se jí. Objednáte si dovolenou, ale neodcestujete. Případy lidí, kteří nakoupili přes slevové servery a za své peníze nic nedostali, to ukázaly jasně.
Když takový problém nastane, u slevových portálů se pomoci mnohdy nedočkáte. Ani nemůžete, protože odpovědnost je na skutečných prodejcích.
Malé servery si změnu trendu nemohou dovolit
I proto velké slevové portály prodávají zboží, které nabízejí jejich obchodní partneři se slevou, čím dál častěji samy. Pro zákazníka je to jednodušší a rychlejší, pro server bezpečnější. Kromě toho se snaží nalákat na širší sortiment i výhody kamenných prodejen. Malé servery si však podobné obchodní kousky nemohou dovolit a to urychluje jejich úpadek, za poslední rok jich skončilo několik desítek.
Může se hoditSouhrn nabídek slevových webů najdete například na Raketa.cz |
"Od doby, kdy se o podobných případech psalo, jsem opatrnější. Ale zatím se mi nikdy nestalo, že bych o slevu přišla. Jen jednou jsem hloupě nakoupila víkendový pobyt na Šumavě a pak jsem ho nemohla využít, protože v době, kdy se mi to hodilo, neměli v hotelu volno," říká Lucie Francová z Prahy, která přiznává, že slevám propadla podobně jako její přátelé. Jídlo v restauraci, krátké dovolené, kosmetické zákroky a v poslední době i oblečení. To jsou komodity, které zde nakupují nejčastěji. "V poslední době jsem pořídila i nějaké zážitkové akce jako dárek," dodává.
Zájem o slevy stoupá, blíží se Vánoce
Co se dá koupit za pár korun
|
To, co kupuje ona, letí i u ostatních zákazníků. "Velký zájem je o víkendové pobyty, zimní dovolené, ubytování na horách. Blíží se Vánoce, lidé kupují i oblečení, módní doplňky, elektroniku," vyjmenovává spoluzakladatel serveru Vykupto Tomáš Batrla. A dodává, že všechny dodavatele prověřují předem a nabízené zboží důkladně kontrolují.
"Zákazníky, kterým se nikoli vlastní vinou nepodařilo slevu uplatnit, nenecháváme na holičkách," tvrdí Petr Kapitán z portálu Slevmeto a chválí založení takzvaného Bloklistu, který shromažďuje údaje o obchodnících, kteří neplní své sliby (více čtěte zde).
Blíže k zákazníkům
Slevové portály výrazně rozšiřují sortiment, například o vstupenky na kulturní akce či třeba zájezdy do zahraničí. Letošním hitem se však stává oblečení. Například portál Slevomat odhaduje, že právě prodej zlevněné módy v tomto roce stoupne o 200 procent.
Novinkou jsou kamenné prodejny. Přišly s ní všechny tři největší portály. Zapakatel ji otevřel loni jako první, a to v pražské Lucerně, letos k ní přibyla další v Josefské ulici v centru Brna. Vykupto má zákaznické centrum na pražském Andělu a Slevomat v pražské Galerii Myšák. Výhodou kamenných prodejen je mimo jiné možnost platby na místě pomocí karty, často ještě větší výběr slev než na webu a také to, že zde zakoupený slevový kupon hned bezplatně vytisknou.
Miroslav Hlaváček z webu Zapakatel nedávno pro tisk prohlásil, že fungování kamenného obchodu se osvědčilo. Ačkoli zatím slouží především k prodeji slevových voucherů či jako místo, kde nezkušeným zákazníkům poradí s nákupem, časem by v nich mělo být možné kupovat i část zboží ve slevách. Podobných poboček bude každopádně přibývat, slibují provozovatelé slevových portálů.