Češi utratí za vánoční nákupy na internetu až 18 miliard korun

Odborníci předpokládají, že vánoční tržby internetových prodejců překonají loňský rekord a zákazníci za zboží utratí 17 až 18 miliard korun. Rok od roku také roste počet lidí, kteří nakupují dárky na slevových portálech.
Stále víc lidí pořizuje Vánoce přes internet. Naučili se zde nakupovat i zboží nižší hodnoty, které dříve kupovali pouze v kamenných obchodech. Velké oblibě se těší také slevové servery. Ilustrační snímek

Stále víc lidí pořizuje Vánoce přes internet. Naučili se zde nakupovat i zboží nižší hodnoty, které dříve kupovali pouze v kamenných obchodech. Velké oblibě se těší také slevové servery. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zatímco v loňském roce utržily e-shopy v předvánočním období přibližně 15 miliard korun, letos by to mělo být až o tři miliardy více a částka by měla podle prognózy, kterou představil David Antić z portálu BerZbozi.cz a Asociace portálů hromadného nakupování, v dalších letech ještě narůstat. 

"Celkové roční tržby e-shopů byly loni téměř 38 miliard korun, z toho 15 miliard připadlo na vánoční nákupy uskutečněné za říjen až prosinec. Letos očekáváme, že lidé utratí před Vánoci 17 až 18 miliard korun. V roce 2014 pak předpokládáme, že dojde k prolomení hranice celkových ročních tržeb ve výši 50 miliard, z čehož přes 20 miliard budou tvořit vánoční obraty," uvádí Antić.

"Překvapivé zjištění je, že na českých internetových serverech nakupuje 70 procent lidí všech věkových kategorií, a to i senioři. Zahraniční internetové portály využívají především mladší věkové kategorie, ale starší generace za nimi rozhodně nezaostávají. Větší rozdíl vidíme jen mezi pohlavími, kde jednoznačně vedou muži," doplňuje Aleš Pospíšil z Poštovní spořitelny.

Povede zase móda a elektronika

Obchodníci očekávají, že předvánoční nákupy Čechů na internetu nebudou vybočovat z celoročního trendu. "Rok 2012 ovládla na českém internetu jednoznačně móda. Nejprodávanější je tak především oblečení, obuv a módní doplňky. Čeští zákazníci dále často nakupují knihy, bílou techniku, počítače, televizory, telefony, tablety a parfémy," říká David Antić.

Změnou oproti předchozím rokům však bude přesun zákazníků na slevové servery, které obvykle nabízejí zboží se slevou v rozmezí 40 až 90 procent.

"Kvůli nepříliš optimistické hospodářské situaci lidé hledají způsoby, jak ušetřit a nezatížit rodinný rozpočet. Tržby největších slevových portálů proto stále rostou," doplňuje Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz.

Podle dat slevového vyhledávače Skrz.cz by se jen v prosinci měly prodat vouchery za 400 milionů korun, což je 45procentní nárůst oproti prosinci 2011. "Vloni byla průměrná cena předvánoční objednávky okolo 600 korun, letos očekáváme cenu okolo 800 korun," uvádí ředitel vyhledávače Petr Kováčik.

V průměru utratí Češi pět tisíc korun

V nedávném průzkumu Ery se ale lidé vyjádřili střízlivěji. Podle něj utratí české domácnosti za letošní dárky v průměru kolem pěti tisíc korun, průměrná cena dárku by pak měla být necelých devět stovek. Že hodlají Češi o letošních Vánocích šetřit, naznačuje i průzkum společnosti Cetelem. 

Varování

Uživatelé nákupního rádce Heureka.cz varují před nákupem v několika podezřelých internetových obchodech:

www.stavebniny-levne.cz

www.ebyliny.cz

www.partybryle.cz

Podle uživatelských recenzí tyto e-shopy nereagují na e-maily a nezvedají telefony, i když zákazníci zaplatili za své zboží a teď na ně i několik týdnů čekají.

V uvedených obchodech nereagoval nikdo na e-mailové výzvy Heureky.cz k vysvětlení situace, později zástupcům nákupního rádce ani redakce iDNES.cz nikdo nezvedal telefon.

Muži nejčastěji utrácejí za dárky pro své partnerky, kterým neváhají jednorázově koupit i dražší kousek. Ženy kromě svých protějšků nejčastěji obdarovávají drahými dárky své děti. Nejdražší dárky pod stromečkem jsou elektronické přístroje, oděvy, šperky a kosmetika.

To, že stále roste obliba nakupování na internetu, dokládají i informace ze srovnávače cen Heuréka.cz. A neroste jen četnost, ale mění se i chování nakupujících. 

"Zákazníci se na internetu naučili nakupovat i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali prakticky pouze v kamenných obchodech. V roce 2010 byla průměrná výše objednávky přes tři tisíce, nyní je
1 962 korun. Frekvence nákupů na internetu se tak zvýšila, což dokládá i nárůst počtu realizovaných objednávek. V tomto roce odhadujeme, že bude uskutečněno 26,1 milionu objednávek," uvádí Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.

Největší nápor nákupů na internetu přichází podle Davida Antiće během prvních dvou adventních týdnů. "V tomto období zachvátí nejvíce zákazníků nákupní horečka. Třetí advent už je o něco slabší. Hlavním důvodem je strach, že zboží nestačí obdarovaným dorazit pod stromeček," uzavírá Antić.

Vstoupit do diskuse (35 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Máte v hlavě důležité ekonomické pojmy a finanční čísla. Otestujte se

ilustrační snímek

Inflace, nezaměstnanost, důchody, úroková sazba, repo sazba, srážková daň…nejen tyto pojmy včetně aktuálních čísel na nás vyskakují z médií, mobilů a z internetu. Používají je ve svých hodnoceních a...

Smršť novinek: Co čeká firmy od listopadu a v lednu nejen vůči zaměstnancům

ilustrační snímek

V následujících měsících se firmy musejí připravit na doslova smršť legislativních změn. Už v listopadu začne platit nový zákon o kybernetické bezpečnosti a nová legislativa týkající se BOZP. Další...

Nový trend: Proč se ve firmách ptají na názory a spokojenost zaměstnanců

Premium
ilustrační snímek

A jak se vám u nás pracuje? Pokládá vám zaměstnavatel čas od času podobnou otázku? Ne? Pak riskuje, že včas neodhalí narůstající nespokojenost v týmu a přijde o klíčové pracovníky.

Zdravotní pojištění 2026: Kdo bude muset sáhnout hlouběji do kapsy

ilustrační snímek

Pokud za někoho neplatí zdravotní pojištění stát, což jsou například děti, důchodci či třeba studenti, řada dalších lidí se těmto povinným odvodům nevyhne. V příštím roce si navíc bude muset hlouběji...

Klasické phishingové útoky jsou překonané, podvodníci cílí na psychiku

ilustrační snímek

Voják na misi, který potřebuje peníze nebo slavná osobnost s unikátním investičním tipem? To už jsou zastaralé pokusy, jak obrat lidi o peníze. Útočníci dnes vsázejí na psychologickou manipulaci, kdy...

Rozdělit hypotékou zatíženou parcelu stojí čas i peníze

Rozdělení parcely zatížené hypotékou

Velký pozemek u rodinného domu nemusí být pro každého splněným snem. Někdo by se raději staral jen o malou zahradu, jiný v něm může vidět peníze, které jsou tam zbytečně vázané. A třeba je lze...

7. listopadu 2025

Dlouhodobé cestovní pojištění má mnohá plus. Produkt ale vybírejte pečlivě

dlouhodobé cestovní pojištění

Pohodlí a jednoduchost, finanční výhodnost při komplexním krytí rizik, pro vás nebo rovnou pro celou rodinu, to vše na dobu neurčitou – tak by se dalo charakterizovat dlouhodobé cestovní pojištění....

7. listopadu 2025

Hypoteční sazby zamrzly, trhem hýbe refinancování. Zahýbe nová vláda hypotékami?

ilustrační snímek

Listopad nepřinesl na hypoteční trh žádné zlevnění. Průměrná nabídková sazba podle Swiss Life Hypoindexu zůstala na 4,91 procenta. Sto tisíc domácností přitom čeká refinancování. Nejvíce se zvýšení...

6. listopadu 2025

Pojištění soběstačnosti chrání i rodinu. Jak funguje a na kolik přijde

ilustrační snímek

Zajištění proti ztrátě soběstačnosti dává oporu nejen tomu, kdo uzavře toto pojištění, ale také celé rodině. Pokud totiž dojde k tomu, že se některý z členů rodiny o sebe sám plně nepostará, typicky...

5. listopadu 2025

Schopnosti jednat s lidmi, číst situace a udržet klid. Co obnáší práce v ostraze

Práce v ostraze

Doba, kdy ostrahu vykonávali lidé bez zkušeností nebo „na okraji“, je už pryč. Situace se totiž hodně proměnila. Bezpečnostní práce je zodpovědná, často v náročném prostředí, a navíc na směny. Kdo ji...

5. listopadu 2025

Zdravotní pojištění 2026: Kdo bude muset sáhnout hlouběji do kapsy

ilustrační snímek

Pokud za někoho neplatí zdravotní pojištění stát, což jsou například děti, důchodci či třeba studenti, řada dalších lidí se těmto povinným odvodům nevyhne. V příštím roce si navíc bude muset hlouběji...

5. listopadu 2025

Klasické phishingové útoky jsou překonané, podvodníci cílí na psychiku

ilustrační snímek

Voják na misi, který potřebuje peníze nebo slavná osobnost s unikátním investičním tipem? To už jsou zastaralé pokusy, jak obrat lidi o peníze. Útočníci dnes vsázejí na psychologickou manipulaci, kdy...

4. listopadu 2025

Poradna: Jak dosáhnout u pojišťovny na vyšší odškodnění po autonehodě

ilustrační snímek

Každý, kdo někdy řešil odškodnění po dopravní nehodě, se setkal s formuláři. Pojišťovny je používají k usnadnění práce svých likvidátorů. Co je dobré vědět o odškodnění po dopravní nehodě, jak...

4. listopadu 2025

Spoléhat jen na důchod? To by byla chyba, investice jsou téměř nutností

Advertorial
Spoléhat jen na důchod? To by byla chyba, investice jsou téměř nutností

Už loni tvořili lidé starší 65 let více než pětinu české populace a tato hodnota v následujících letech ještě poroste, protože do důchodu míří silné generace. Otázka budoucích důchodů tak logicky...

3. listopadu 2025

Nový trend: Proč se ve firmách ptají na názory a spokojenost zaměstnanců

Premium
ilustrační snímek

A jak se vám u nás pracuje? Pokládá vám zaměstnavatel čas od času podobnou otázku? Ne? Pak riskuje, že včas neodhalí narůstající nespokojenost v týmu a přijde o klíčové pracovníky.

3. listopadu 2025

KVÍZ: Máte v hlavě důležité ekonomické pojmy a finanční čísla. Otestujte se

ilustrační snímek

Inflace, nezaměstnanost, důchody, úroková sazba, repo sazba, srážková daň…nejen tyto pojmy včetně aktuálních čísel na nás vyskakují z médií, mobilů a z internetu. Používají je ve svých hodnoceních a...

vydáno 2. listopadu 2025

Život žiji naplno tam, kde zrovna jsem, říká švédský šéf českého Oriflame

Mikael Björkmyr, šéf Oriflame ČR

Pro jednu firmu pracuje již patnáct let, ovšem ne v jedné zemi, jak to bývá běžné. Švéd Mikael Björkmyr jich v rámci svého působení u kosmetické firmy Oriflame vystřídal už sedm. A, i když je každá...

1. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.