(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Konec vyměšování v přírodě, Indie staví desítky milionů toalet

  • 61
V současné Indii probíhá nejmasivnější výstavba toalet v historii země. Pod taktovkou vlády premiéra Naréndry Módího jich od roku 2014 vzniklo téměř 80 milionů, dalších deset milionů by se mělo dokončit do roku 2019. Cílem projektu je, aby obyvatelé Indie přestali vykonávat potřebu v přírodě, což s sebou nese mnohé zdravotní i hygienické komplikace.

Indický premiér Módí odstartoval vládní program s názvem „čistá Indie“ už před téměř čtyřmi roky. V rámci tohoto pětiletého projektu by mělo ve druhé nejlidnatější zemi světa vyrůst až 90 milionů nových toalet a to jak v domácnostech, tak ve veřejných prostorech.

Před startem programu Swachh Bharat (čistá Indie, pozn. red.) totiž podle dat organizace UNICEF téměř polovina miliardové populace Indie pravidelně vykonávala potřebu venku, což s sebou neslo celou řadu hygienických a zdravotních komplikací.

Fekálie značným způsobem kontaminovaly produkci potravin a pitnou vodu a šířily se kvůli nim průjmové infekce trávícího traktu, které vedly až k problémům s chronickou podvýživou obyvatelstva a u dětí způsobovaly zakrnění. Unicef označoval „otevřené vyměšování“ jako hlavní důvod toho, že Indie vykazovala celosvětově nejvyšší podíl smrtí způsobených průjmem u dětí mladších pěti let.

Podle odhadů Světové banky představovalo toto břemeno pro Indii náklady ve výši až 6,4 procenta tamního hrubého domácího produktu ročně.

Webové stránky vládního projektu uvádějí, že se od roku 2014 podařilo vybudovat téměř 80 milionů nových toalet a počet vesnic, ve kterých již nedochází k vyměšování obyvatel v přírodě přesáhl 400 tisíc. Součástí programu výstavby sanitárních systémů je i zprovoznění systému, který je bude monitorovat.

Podle společnosti Euromonitor International, jež se zabývá strategickým výzkumem trhu, způsobila masivní indická hygienická kampaň 81% nárůst tržeb betonových stavebních materiálů a prodeje koupelnového a zdravotnického sortimentu stouply o 48 procent.

Závěry výzkumu citovala agentura Bloomberg, podle které z projektu profitoval například největší indický konglomerát Tata Group nebo britský výrobce zdravotních, hygienických a domácích potřeb Reckitt Benckiser.

Součástí indické očistné kampaně je i masivní propagace, v roce 2017 v zemi vznikl satirický komediální film s názvem „Toaleta: milostný příběh“. Momentálně je na trhu dostupná i aplikace, která svým uživatelům v Indii ukáže polohu nejbližší toalety.