Česká Huyndai bude o trochu větší než Accent. Ilustrační foto.

Česká Huyndai bude o trochu větší než Accent. Ilustrační foto. | foto: Reuters

Český Hyundai bude jako Golf

  • 84
"Cílová rovinka", ve které jsou jednání o české automobilce Hyundai, vypadá zatraceně dlouze. Korejci však novou továrnu v Nošovicích zřejmě nakonec skutečně postaví. Vyrábět v ní budou vůz nižší střední třídy, jakým je Volkswagen Golf nebo Škoda Octavia.

"Už saháme po cílové pásce," řekl ve čtvrtek ministr průmyslu Milan Urban poté, co skončila čtyřdenní jednání s korejským týmem, který odletěl zpět do Soulu.

Optimisticky, ale ne s úplně stoprocentní jistotou se mezi českými politiky na toto téma mluví už od konce loňského roku. Ve čtvrtek však Urban i premiér Jiří Paroubek vypadali opět o něco jistější. Nová automobilka s roční kapacitou 300 tisíc aut tedy podle všeho ve slezských Nošovicích opravdu vyroste.

Trochu větší Accent
Už se také ví víc o tom, co bylo donedávna velkou hádankou: jaké auto se vlastně bude v Nošovicích vyrábět. Vůz má kódové označení FD a půjde o typ, jako je Volkswagen Golf nebo Škoda Octavia. Tedy o automobil nižší střední třídy, jaké se v Evropě kupují nejvíc.

"Bude o trochu větší než Accent," řekl podle listu Automotive News Gerry Dorizas, viceprezident Hyundai Europe.

Accent je auto větší než fabia a menší než octavia. Zakotví-li Hyundai v Nošovicích, chce tu mít základnu pro expanzi do Evropy. Ta má být jedním z klíčů, jak splnit plán nejvyššího šéfa firmy Čung Mong-kua, a sice proměnit Hyundai spolu se sesterskou značku Kia v pátého největšího výrobce aut na světě.

Třeba ještě přidají
Čung Mong-ku si prohlédl Nošovice už koncem loňského roku. Ve čtvrtek ministr Urban uvedl, že po dalším kole jednání tento týden zbývá dojednat už jen technické detaily smlouvy.

"Jde například o to, v jakém jazyce bude memorandum o investici sepsáno," dodal.

Podle znalců korejské mentality se jednání protahují i proto, aby Češi co nejvíce vylepšili nabídku. Urban ve čtvrtek zopakoval, že za investici 30 až 40 miliard korun nabízí pobídky na úrovni 15 procent.

Tento týden se jednalo o tom, jak vláda podpoří subdodavatelské firmy, které by u nás kvůli Hyundai chtěly rovněž investovat. Na Moravě už se pro subdodavatele připravují dvě průmyslové zóny, v Mošnově na Novojičínsku a v Holešově na Kroměřížsku.

Paroubek utěšoval Zlín
Paroubek ve čtvrtek na návštěvě Zlína slíbil místním, že z automobilky budou mít prospěch i oni. Holešov je podle něho ideální místo pro dodavatele.

Zlínský hejtman Libor Lukáš, který jednal s Korejci v Soulu, dodal, že by zóna mohla být vhodná třeba pro výrobce autosedaček, palubních desek nebo náprav.

Pobídky pro Hyundai budou velkorysejší než u menších projektů. V Nošovicích by podle pravidel měl investor dostat na každé pracovní místo dotaci sto tisíc korun, ale Hyundai má slíbený dvojnásobek.

"U velkých investic hraje roli větší spádová oblast, odkud čerpají pracovní sílu," řekl šéf vládní agentury CzechInvest Tomáš Hruda.

Šéfové Hyundai ve čtvrtek v Soulu zveřejnili překvapivě dobré výsledky firmy za loňský rok. Automobilka vydělala bezmála dvě miliardy eur čistého, o třetinu víc než v roce 2004. Na celém světě Hyundai loni prodal rekordní počet dva a půl milionu aut.