Hlavním důvodem je strmý růst cen uhlí a současná situace v Číně, kde je v některých oblastech elektřina na příděl. Producenti hořčíku tak jsou nuceni výrobu snižovat a v některých případech i přerušit.
„Společnost Škoda Auto využívá hořčík především pro výrobu slitin hliníku, tedy například pro výrobu dílů do motorů, převodovek a hliníkových kol. Aktuálně máme této komodity dostatek, případné výpadky v dodávkách hořčíku by pro nás znamenaly výrazná omezení,“ uvedla Gillichová.
Na automobilky v Evropě zatím očekávaný nedostatek hořčíku nedoléhá. To se ovšem může podle expertů změnit, pokud Čína produkci tohoto kovu brzy výrazněji nezvýší, uvedla agentura Reuters. Automobilky se už od loňska potýkají s nedostatkem čipů, obavy z nedostatku hořčíku dala najevo například největší evropská automobilka Volkswagen, jejíž součástí je i Škoda Auto. Čtěte více.
Čína se na dodávkách hořčíku na světový trh podílí zhruba z 85 procent. Automobilky velké objemy hořčíku zpravidla samy nenakupují, na hořčíku jsou však silně závislí výrobci dílů, kteří automobilkám dodávají klíčové komponenty. Hořčík se v automobilovém průmyslu využívá samotný, případně v kombinaci s hliníkem, a to ke snížení hmotnosti aut.
O velkém riziku nedostatku hořčíku pro průmysl varoval iDNES.cz v říjnu mezi vůbec prvními v Evropě (podrobnosti čtěte zde).