Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvZrekonstruovaná dálnice D1 se otevře v sobotu 2. října v 9:00, potvrdil portálu iDNES.cz již před Rozstřelem ministr dopravy Karel Havlíček. „Dálnice D1, v úseku Praha–Brno bude skutečně kompletně hotová. Bude to tedy 160 kilometrů nové dálnice. Jsem spokojený s odvedenou prací. Stále ale musíme dohrát část dálnice u Přerova,“ řekl následně v Rozstřelu Havlíček.
„Stále bojujeme například s dálnicí z Brna na Vídeň. U úseku přes přehradu bojujeme s ekologickými aktivisty. Tento projekt stále není dořešen a bude mít zpoždění. Další velkou výzvou budou také úseky dálnice D3,“ uvedl ministr.
Na otázku, jak se dojíždí autem do Prahy, ministr Havlíček odpověděl. „Do Prahy ještě dojet jde, katastrofa nastává až v Praze. Musím objektivně říct, že řízení dopravy v Praze je katastrofální. Zbavili se lidí, kteří dopravu umí řídit a dokážou vše dobře naplánovat, což není lehké,“ podotkl.
Ministr Havlíček následně v Rozstřelu hovořil i na téma resortu dopravy a zavedení rychlovlaků. „V podstatě jsme toto téma rozhýbali. O vysokorychlostních tratích se mluví více než deset let, ale nikdo pro to zatím nic neudělal. Snažíme se věcem dát nějaký řád, zvládli jsme už studii proveditelnosti. Vytyčujeme přesné trasy a dolaďujeme poslední detaily. Pokud půjde vše podle plánu, začneme s výstavbou v roce 2025,“ řekl v Rozstřelu ministr Havlíček.
Další téma pondělního Rozstřelu se týkalo současné krize v automobilovém průmyslu.
Ministr Havlíček píše do Bruselu kvůli ekonormě: Euro 7 bude problém |
„Automobilový trh nyní dostává jednu ránu za druhou,“ řekl Havlíček. Důvodem jsou nejenom stoupající ceny komodit. „V současné době to nemá vůbec jednoduché, ale pomohli jsme mu,“ dodal ministr. Podle Havlíčka se prokázalo, že jsou podnikatelé schopní to s resortem řešit. „Plošným testováním jsme zachránili mnoho pracovních míst. Jsme rádi, že jsme tedy český průmysl udrželi. Najíždíme na nové produkty. Bude to náročné, ale trh se s tím v řádech měsíců srovná,“ predikuje budoucnost Havlíček.
Nesplněné sliby ministerstva dopravy: bodový systém či modernizace železnice |
Dalším problémem současné hospodářské situace je inflace. „Inflace řádí světem, není jen u nás, je ve Spojených státech, v Německu i na Slovensku. Inflace je dána zejména růstem ceny ropy nebo surovin,“ dodal Havlíček. „Všichni jsme se snažili trh podpořit. Inflace je způsobená zejména importem. Musíme se zaměřit na různé komodity, problém je ale u energetiky. Výběr zdrojů musí bát vyvážený a nesmíme naskočit pouze na zelenou rétoriku. Musíme mít stabilní zdroje, které jsou stále uhelné či jaderné. Budeme je postupně omezovat, ale nesmíme to vše ihned odstavit. Jsem rád, že se nám tento mix podařil prosadit,“ upozornil ministr.
U podniků byl už byl ministr o něco konkrétnější. Podpořit se má regulovaná složka spojená s obnovitelnými zdroji energie. „Zátěž se přenese částečně na stát,“ dodal.
Následujícím tématem pořadu byla současná situace českých domácností. Diskuze se momentálně týká i chystaného vládního systému podpory, který by měl nejchudším domácnostem pomoci zaplatit za elektrickou energii. „Chceme alespoň z 50 procent vykompenzovat náklady elektřiny v nejchudším domácnostem. Bude se to týkat přibližně 800 tisíc domácností, necháme lidi na holičkách,“ uvedl v Rozstřelu Havlíček.
Rozšíření českých jaderných elektráren
V Rozstřelu padla také otázka, zda nebyla chyba odkládat rozhodnutí o výběrovém řízení na rozšíření českých jaderných elektráren. „Naštěstí jsme neztratili žádný čas, jelikož jsme si vyžádali bezpečnostní posouzení. Se všemi politickými stranami bylo jasně domluveno, že tendr spustíme na konci minulého roku a pak se to zpolitizovalo. Tím se vše prodloužilo. Uchazeči však už dostali s předstihem zadávací dokumentaci, byť byla neúplná, tak už si připravily parametry tendru. Vše se tedy dokončí včas,“ řekl Havlíček.
V Rozstřelu se dostalo i na současnou situaci v České republice. „Chodí za mnou i mladí lidé a řešíme s nimi mnoho témat. Především jednáme o tom, že chtějí modernější vzdělávací systém. Vyžadují větší rozlet do mezinárodního prostředí, aby mohli studovat v zahraničí,“ řekl Havlíček. „Diskutujeme také o finanční podpoře různých projektů a o rozvoji mnoha odvětví,“ dodal.
Karel Havlíček je český podnikatel, ekonom a vysokoškolský pedagog. V letech 2001 až 2019 působil jako místopředseda a poté předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Od roku 2019 je ministrem průmyslu a dopravy ve vládě Andreje Babiše, o rok později se stal i ministrem dopravy.