VIDEO: Hrdinu první světové války znali i českoslovenští legionáři

  • 11
Fiat 18 je jedním z hrdinů první světové války. Stoleté nákladní auto získalo Vojenské technické muzeum v Lešanech. Poprvé ho tam publikum uvidí v chodu v sobotu 1. září na 16. Tankovém dni.

Vojenskému historickému ústavu Praha se loni podařilo získat od soukromého sběratele z Itálie zcela mimořádný přírůstek. Stodola obývaná snad stovkami holubů skrývala unikátní vojenský nákladní automobil Fiat 18BLR z období první světové války.

„Získání tohoto vozu mělo pro Vojenský historický ústav zcela zásadní význam, jelikož z období první světové války se v podsbírce automobilní a těžké bojové techniky dosud žádné vozidlo nenacházelo. Mimořádný přínos získání nabízeného vozidla spočíval pochopitelně i v tom, že se jednalo o prostředek, kterým byla motorizována italská armáda v letech první světové války, a tedy i československé legie,“ popisuje Michal Burian, z Vojenského historického ústavu.

Fiat 18
Fiat 18

Ashbourne

„V rámci jednání o nákupu automobilu se pracovníci Vojenského historického ústavu setkali s dnes již bohužel nikoliv běžným přístupem majitele, který dodržel původně sjednanou cenu, ačkoliv mu bylo následně sběratelem z Německa nabízeno její značné navýšení,“ dodává Burian.

Válečný hrdina

Fiat 18 byl nákladní vůz používaný italskou armádou v první světové válce. Automobilka ho vyráběla v letech 1911 až 1920, vzniklo jich přes dvacet tisíc.

Poprvé v ČR: na Tankovém dni v Lešanech se představí revoluční tank

Vojenské provedení Fiat 18BL bylo stěžejním logistickým nástrojem italské armády v první světové válce. Kromě provedení pro převoz mužstva a materiálu existovaly další varianty jako ambulance, verze pro převoz munice, fotolaboratoř a další. 18BL bylo absolutně nejvyráběnější vojenské provedení s dřevěnou ložnou plochou půdorysu 3,5 x 1,72 metru a užitečnou hmotností 3,5 tuny. Šoféra chránila skládací plátěná střecha. Náklaďák utáhl pětitunový přívěs. Oblíbený byl také pro civilní použití, kde dostával různé nástavby. Jako 25místný autokar se v hojné míře uplatnil i v autobusové dopravě.

Vůz s délkou 555 centimetrů a výškou 288 cm vážil prázdný 3,82 tuny. Lešanské muzeum získalo do sbírky verzi 18 BLR, která má zesílený podvozek, menší kola a zkrácený rám, používala se pro přepravu těžkých břemen a vozilo dělo.

Fiat 18

Řadový benzinový čtyřválec (Fiat 64) objemu 5654 ccm s výkonem 38 koní při 1300 otáčkách poháněl kola zadní nápravy přes čtyřstupňovou manuální převodovku. Maximální rychlost je 25 km/h.

Vojenští řidiči ho chválili kvůli obratnosti. Díky rozvoru 365 cm, rozchodu kol 165 cm a poloměru otáčení 6,8 metru se auto dobře prosmýkalo horskými silničkami italské fronty.

Ze služby ho italská armáda vyřadila v roce 1940, znali ho dobře také francouzští, britští a sovětští vojáci.