Dítě vidí provoz úplně jinak než dospělý. Přes stále mohutnější auta nevidí a řidič v zaujetí moderní techniky na palubě auta a s chytrým telefonem v kapse je stále nepozornější.
"Čím je člověk menší, tím horší má přehled o okolí. Malou osobu řidiči na silnici navíc snadno přehlédnou," varuje Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz.
Školní rok začínáPodle údajů ministerstva školství bude na základní školy v roce 2013/2014 docházet přibližně 833,2 tisíc žáků (o 25,3 tisíce víc než v předchozím roce). Naopak na středních školách bude proti loňsku o 19,1 tisíc žáků méně. |
"Před tím, než se dítě samo vydá na cestu do školy, mělo by si ji nejprve nacvičit s někým z dospělých. Rodiče musejí dítěti vybrat nejbezpečnější cestu a tu procházet tak dlouho, až si ji osvojí," radí BESIP.
"Nacvičte chování na ulici. Vysvětlete, jak, kde a proč jsou semafory, na co dát pozor, upozorněte, kde jsou přechody, možnost výjezdů vozidel a další nebezpečí.
Zdůrazněte dětem, aby nikdy nepřecházely mezi zaparkovanými vozidly.
Německý autoklub ADAC uvádí, že dětský mozek začne bezpečně odlišovat pravý a levý směr až po desátých narozeninách.
Důležitým prvkem pro bezpečnost dětí je také jejich viditelnost. "Na cestu do školy a ze školy by tedy mělo být oblečeno v pestrém oblečení, případně je vhodné používat reflexní prvky na oblečení nebo na školních brašnách," dodává BESIP.
"Je zcela špatné, když otec, matka nebo prarodiče pravidla správného chování na chodníku nebo za volantem porušují," zdůrazňuje Petr Buček.