Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Abarth 500 Esseesse má výfuk z čertovy dílny

Italové jsou specialisté na malá a červená auta, ale hlavně kolem nich umí udělat největší haló. Pětistovka je designová ikona. A verze Abarth z ní dělá malého zuřivce. Když červeně lakovanou malou raketu vidíte ve zpětném zrcátku, věříte, že je opravdu rozpálená do ruda.

Snad ještě nikdy se mi nestalo, aby mi na křižovatce zaklepal pán na okénko s otázkou: "Co v tom je za motor?" Tenhle rudý čertík má pod kapotou stošedesátikoňovou přeplňovanou čtrnáctistovku. Když to pánovi řeknu, usmívá se, ale moc mi stejně nevěří. Zvuk výfuku ukazuje aspoň na šestiválec.

Jestli Italové něco umí, tak udělat pořádný humbuk, opentlit to aurou urozenosti a nedostupnosti a navrch přidat vzhled, ze kterého se podlamují kolena. To je Abarth 500 Esseesse, seznamte se.

Fiat 500 Abarth

Carlovy výfuky

Poitalštěný vídeňan Carlo Abarth začal brzy po válce v Turíně stavět závodní speciály. Jeho zuřivé fiátky, které musely mít otevřené víko motoru, aby se uchladily, byly ozdobou závodů. Carlo Abarth byl vlastně taky jeden z prvních tunerů. Prodával totiž speciální výfuky, díky kterým fiaty jely mnohem líp než s původními sériovými. Ty jeho byly černé a lezl po nich namalovaný škorpion. A šly na dračku. Kromě "švuňku" dávaly autům také říznější hlas.

A dnes je to vlastně stejné. Abarthy jsou řízné fiaty, které okouzlí motorem. A samozřejmě musí být ozdobou ulice, jsou to přeci Italové.

Fiat 500 Abarth

Abarťácká pětistovka vypadá nasupeně. Ty vysteroidované nárazníky možná trochu ubírají na kouzlu charakteristickým tvarům pětistovky; aspoň ale víte, s kým máte tu čest. Než se s ním pustíte do křížku na startu ze semaforu, vzpomeňte, že z nuly na stovku se rozfrčí za 7,4 sekundy a 210kilometrová maximálka zase znamená, že umí vyhnat z levého dálničního pruhu mnohem větší a na pohled dospělejší auta.

Nejdůležitější na této rudé pětistovce s šachovnicí na střeše a škorpiónskými emblémy je ale speciální výfuk. Až si pro pětistovku od Abarthu půjdete, určitě si těch sedmadvacet tisíc na něj vyšetřte. Unikátní je poslední, který díl rozvětvili do čtyř koncovek. Výfukové plyny do nich vedou ve dvou ramenech, jedno přes zadní tlumič, druhé napřímo. Má to fungovat tak, že při dosažení určitého tlaku se v potrubí otevře přímá větev. Ale už při startování budete malý samočinně otevíraný ventil podezírat z toho, že nechává plynům volnou cestu pořád.

Tenhle výfuk je totiž skvělou odpovědí na stesky, že auta s přeplňovanými motory dneška nemají zvuk. Tenhle italský mrňous zvuk má, a jaký. Už od prvního otočení klíčkem. Nejparádnější disciplínou je "střílení" do výfuku. Když jedete déle pod plným plynem a pak ho prudce uvolníte, ozve se rána jak z děla. Tohle auto prostě udělá nevycválaného puberťáka i z úctyhodného pána v letech.

Fiat 500 Abarth

Esseesse

Základní cena za 135koňový Abarth 500 je 440 tisíc, zvýšení výkonu na 160 koní, které přikoupíte v kitu esseesse, je za 73 tisíc. Kit esseesse má zlepšit to, jak auto frčí, brzdí a zatáčí. Zvýšení výkonu o pětadvacet koní je dosaženo přemapováním řídící jednotky a jiným vzduchovým filtrem.

ESSEESSE

SS = Super Sport

Označení esseesse je fonetickým přepisem zkratky SS, což v abarthovštině značí "super sport".

O dvacet milimetrů se taky snižuje podvozek. Kit se montuje dodatečně, pošlou ho z Itálie v originální dřevěné bedně s nápisy Abarth. Bednu vám nechají, budete-li chtít. Vypadá fakt skvěle. Zatím ji prý neodmítl žádný zákazník v Česku. Dost z nich jí asi bude mít v obýváku.

A pozor, výfuk se dá dokoupit i na obyčejného pětistovkového abartha. Kit esseesse k tomu mít nemusíte.

Fiat 500 Abarth

Chuligán

Krátký rozvor ponouká k rošťačení. Podvozek je hodně tuhý a rychle reaguje na pokyny řidiče. Jeho chvíle přijdou v zatáčkách. Do těch táhlých se zaklesne, opře se o vnější kola a vykrouží je s razancí a zarputilostí.

V těch ostrých se sedmnáctipalcové pneumatiky dravě zakusují do silnice. Zadní náprava na rozbité silnici občas trochu uskakuje, ale přední kola drží stopu dokonale. Dravosti při zatáčení ještě pomáhá speciální funkce stabilizačního systému ESP (nevypínatelného), která v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo a fiátek se kolem něj stočí.

Stejně jako všechny ostatní pětistovky, je abarth trochu bezradný na rozbité silnici. V lavorech vymačkaných v dlažebních kostkách jakoby zakopával. Na velkých příčných nerovnostech se rozhoupe odpředu dozadu až máte strach, že urazíte přední nárazník. Když má ale hladký koberec, je to paráda. Na dobré silnici svou image kapesní rakety potvrzuje činy.

Ježdění s esseesse je totiž silně návykové. Zuřivost zabalená v malém je okouzlující.

Fiat 500 Abarth
Fiat 500 Abarth

Motor pro štíra

Přeplňovaná čtrnáctistovka, které u Fiatu říkají T-Jet, také dostává při přeměně na abarth červeně lakovaný kryt hlavy válců na nezbytného štíra.

Čtyřválec 1,4 litru má 206 Nm točivého momentu, v režimu SPORT s overboostem dokonce 230 (ve 3 tisících otáčkách). Velká šipka na přidaném budíku vám ve sportovním režimu radí jak řadit. V režimu SPORT se rozsvítí v šesti tisících otáčkách. Taky trochu ztuhne řízení: ne, že by pak bylo nějak extra přesné a objevilo zpětnou vazbu, ale zvyknete si na to.

Motor musíte trochu roztočit, aby ho turbo natlakovalo, to pak "cinquecento" letí jak utržené. Přišlápněte pravý pedál a čeká vás neskutečně razantní a frenetický zátah. Jako by byl bodnutý štírem, kterého má ve znaku. Carlo si ho dal kdysi do erbu, protože se v tom znamení zvěrokruhu narodil.

Fiat 500 Abarth
Fiat 500 Abarth

Vnitřek je stejně stylový jako kabátek, jen by občas mohli šetřit tvrdými plasty. Hlavně by to ale chtělo sedět o kus níž. Platforma nákupní tašky Fiatu Panda se v tom nezapře. Uvítáte ale, že po ní pětistovka podědila řadičku hezky po ruce, blízko volantu.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2
Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2

Rádi byste vyzkoušeli nejdokonalejší recepturu pokračovacího kojeneckého mléka BEBA? Zapojte se do soutěže a vyhrajte hned 2 balení mléčné výživy...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....