Letoun s registraci B18918 patří mezi celkem 15 strojů Airbus A350-900 provozovaných tchajwanskými aeroliniemi China Airlines (stav k 1. lednu 2024, létá pouze 14 strojů, pozn. red.). Speciální design připomíná karbonová vlákna, které jsou v konstrukci tohoto stoje využita.
V případě tohoto stroje jde o speciální pryskyřici, vyztuženou uhlíkovými vlákny (CFRP). Tato kombinace vytváří lehčí a pevnější strukturu, než jakou mohou nabídnout kovy tradičně využívané v leteckém průmyslu. Jsou také odolnější vůči korozi. Tím jsou vedle nižší spotřeby paliva sníženy i náklady na údržbu a teoreticky také prodlužují životnost letounu.
Druhou stranou téže mince je ovšem i vysoká energetická náročnost a zvýšená ekologická zátěž výroby kompozitních materiálů ve srovnání s doposud používanými materiály. Jistou kompenzací může však být úspora leteckého paliva a tedy i snížení emisí.
Jak hoří kompozitní materiály
Z nedávné zkušenosti s požárem letounu z kompozitních materiálů na letišti Haneda po srážce s jiným letounem na dráze je také potřeba zmínit jeho požární vlastnosti. Jak pro agenturu Reuters uvedl Anthony Brickhouse, expert na leteckou bezpečnost z Embry-Riddle Aeronautical University, letecká nehoda z 2. ledna 2024 „je skutečně první případovou studií, kterou máme, nejen z hlediska požárního, ale také z hlediska možností přežití takové katastrofy.“
Jak se v textu dále uvádí, 53 % hmotnosti letounu A350 sestává z kompozitních materiálů. Tvoří většinu jeho pláště trupu, hlavních částí ocasních ploch, křídel i přídě. Odborník na kompozitní materiály Bjorn Fehrn, citovaný agenturou Reuters, uvádí, že kompozitní draky letadel mají oproti těm z běžných kovových slitin několik výhod: „Zatímco hliník má teplotu tání asi 600 stupňů Celsia a vede teplo, uhlíkové vlákno vydrží teploty asi šestkrát vyšší, přičemž doutná a postupně odhořívá, namísto toho, aby se roztavilo.“
4. ledna 2024 |
Samotný výrobce Airbus uvádí, že A350 při testování prokázal srovnatelnou úroveň bezpečnosti ve srovnání s letouny tradiční konstrukce se zvýšenou odolností proti pronikání ohně. Na druhou stranu upozorňuje, že kompozitní drak letounu může po určité době vystavení vysokému žáru ztratit strukturální integritu, i když se plášť zdá být neporušený.
Jak často se letadlu otevírají dveře za letu? Rekapitulace známých případů |
Airbus A350 společnosti JAL se na letišti Haneda podařilo zasahujícím hasičům uhasit po šesti hodinách. Tento fakt zřejmě v budoucnu povede k revizi postupu hašení letadel z kompozitních materiálů.
3. ledna 2024 |
Ale vraťme se ke stoji, který jsme měli možnost zahlédnout v Praze. Celou flotilu tchajwanského dopravce China Airlines tvoří 82 letadel z toho 62 dopravních a 20 nákladních. S jistou dávkou nostalgie připomeňme, že když společnost China Airlines v roce 1959 začínala, měla jen 26 zaměstnanců, jeden letoun C54 a dva létající čluny PBY.