Sál může sloužit filharmonikům, filmovému festivalu i různým kulturním akcím. Je na to připraven. „Svým rozsahem je unikátní, až bude mít i speciální závěs, který nám umožní zkrátit dobu dozvuku, tak může sloužit jako kinosál pro filmový festival,“ uvedl architekt Petr Hájek.
Mušle se umí schovat
Zatím tento závěs ale na místě není, a tak letos sál filmovému festivalu ještě neposlouží. „Žádný sál, který by měl tak velký rozsah využití, neznám,“ dodal Hájek.
Prostor zvládne nejen různé ozvučení, měnit se může prostorově. Díky pohyblivé výšce se hlediště rychle promění na konferenční nebo taneční sál, který vyžaduje plochou podlahu.
„Zadní stěna orchestrální mušle umí zajet úplně dolů, nahoře je plátno, které sjede a máme tady kinosál. Zároveň s tím se změní i akustika,“ zdůraznil při prohlídce architekt.
Přehlédnout nelze ani převládající červenou barvou. Návrh vychází z velkého respektu k historickému prostoru.
„Od začátku jsme věděli, že kolem původní stavby budeme chodit po špičkách. Chceme ji šetrně doplnit, obohatit, ale nenarušit. Použitá červená barva je archetypální s dalšími přesahy. Reprezentuje vzrušení a emoce, ale i strojovou estetiku konce 19. století,“ vysvětluje Hájek barvu.
Červenou barvu vnímá lidské oko jako tmavší než černou. Jedná se optický klam, kterého architekt využil. „Celé orchestřiště je akcentované červenou barvou, to ostatní se propadne do takové temnoty,“ vysvětlil Petr Hájek.
Konstrukce prošla střechou
Autorem akustického řešení sálu je specialista, akustik Martin Vondrášek ze společnosti AVT Group. „Když za mnou Petr Hájek přišel poprvé, tak jsem ho chtěl vyhodit. Nakonec jsme ale tento neobvykle vysoký prostor, který má téměř 20 metrů, zvládli,“ poznamenal Vondrášek.
Unikátní sál přišel přibližně na 140 milionů korun, dalších 90 milionů pak stála úprava střechy, aby bylo možné konstrukci sálu do historického objektu tímto otvorem umístit. Celková rekonstrukce Císařských lázní stála kolem 1,4 miliardy korun.