„Na sociálních sítích jsme zachytili 27. května 2023 reklamní spot z produkce společnosti Vodafone Czech Republic a.s. pořízený ve výstavě Květinová unie, která se konala v prostorách Malé dvorany Veletržního paláce v Praze,“ informuje NGP v tiskové zprávě s tím, že „vizuální obsah je zcela jasně spojen s ikonickými prostory NGP a také ukazuje konkrétní dílo současných autorek, které bylo na výstavě prezentováno.“
NGP je přesvědčena, že společnost Vodafone Czech Republic a. s. zásadním způsobem, a to jak v právních, tak etických aspektech, poškodil nejen ji, ale i autorky díla.
„Její komerční aktivita totiž, jak také dokládají ohlasy na sociálních sítích i mediální rešerše, vyzněla jako výsměch současnému umění, a zpochybnila tak roli NGP jako instituce, která spravuje a zprostředkovává umění a kulturní dědictví veřejnosti,“ dodala ve vyjádření s tím, že se snažila s Vodafonem tuto záležitost projednat, ale ten na její snahu o komunikaci nereagoval. To však operátor odmítá.
„Celá situace, která kolem našeho krátkého spotu vznikla, a zejména vyvolané negativní emoce okolo toho, nás velmi mrzí. Rozhodně jsme nic podobného nechtěli vyvolat, nešlo z naší strany o nepoctivý záměr, snahu dehonestovat výstavu, konkrétní umělecké dílo ani moderní umění jako celek. A všem, koho se vyznění videa nějak negativně dotklo, se omlouváme,“ reagoval Vodafone pod facebookovým příspěvkem Národní galerie Praha a odmítl nařčení z nekomunikace.
„Není však pravda, že Vodafone na ‚snahu o komunikaci nereaguje‘. Národní galerie v Praze od nás dostala obsáhlé vyjádření,“ reagoval operátor pod příspěvkem.
Vodafone odmítá, že by poškodil pověst galerie
Podle NGP se natáčení spotu v Malé dvoraně Veletržního paláce, v níž do 7. května probíhala výstava Květinová unie, projekt původně realizovaný u příležitosti českého předsednictví v Radě Evropské unie v Bruselu, uskutečnilo bez jejího vědomí. Nevěděly o něm ani autorky díla, Johana Pošová a Barbora Fastrová.
„Chceme se spolu s Johanou Pošovou také vyjádřit jakožto autorky předmětného díla. Není možné zařadit naše dílo do reklamy bez našeho vědomí a není pravda, že dílo má ve spotu ‚nepodstatné vedlejší užití‘, naopak je tam dvakrát detailně zabráno a hraje ve spotu podstatnou roli…“ reagovala Fastrová Vodafonu na jeho reakci na facebookový příspěvek NGP.
Vodafone si nicméně není vědom, že by jakýmkoli způsobem poškodil dobré jméno či pověst Národní galerie v Praze nebo jí způsobil jakoukoli újmu.
„Ve spotu nikde nefiguruje logo ani název NGP, ani se o ní žádným způsobem nezmiňujeme. Zachycená část výstavy má sloužit pouze jako kulisa pro náš spot a pro diváka je zcela generická. Ano, některá díla byla ve spotu krátce zachycena, ale NGP jako taková v něm nebyla nijak identifikována a spot s ní nelze jakkoliv spojovat,“ informoval tiskový mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec s tím, že spot typu Instagram Reels měl ukázat mladým lidem, že i v digitální době je stále trendy chodit na výstavy moderního umění.
Jeho závěr je podle Luštince už pouze vtip a umělecká nadsázka. Prosté krátké zobrazení předmětné tapisérie tak v tomto ohledu vnímá jako nepodstatné vedlejší užití díla ve smyslu ustanovení §38c autorského zákona.
„Podle něj do autorského práva nezasahuje ten, kdo náhodně užije dílo v souvislosti se zamýšleným hlavním užitím jiného díla nebo prvku. V tomto případě byl krátký záběr na tapisérii vskutku náhodný, pouze ilustrační, úplně stejně mohl být užit záběr na jakékoliv jiné moderní dílo,“ upřesnil a dodal, že spot vznikl pouze pro potřeby sociálních sítí a je tedy potřeba ho brát s nadsázkou. Po zaznamenání první sporné reakce jej nicméně operátor okamžitě stáhl.
Luštinec dodal, že jej vidělo velmi málo lidí, tudíž tvrzení o „četných odsuzujících komentářích“ Vodafone považuje za poněkud přehnané.
„Jsme přesvědčeni, že námi vytvořeným spotem nebylo neoprávněně zasaženo do práv NGP ani autorek tapisérie a že z naší strany už byly podniknuty dostatečné kroky k nápravě situace spočívající ve stažení spotu už při prvním náznaku pochybnosti,“ uzavřel tiskový mluvčí Vodafonu.