Vyčerpání po závodě. Max Verstappen v Miami (8. 5. 2022)

Vyčerpání po závodě. Max Verstappen v Miami (8. 5. 2022) | foto: Vladimír Rys

Ví, že nikdy nepřekročím červenou linii, popisuje fotograf vztah s Verstappenem

  • 0
Formule 1 odpočítává poslední dny před startem sezony. Napětí roste i v mistrovském Red Bullu, který vyrazí za obhajobou obou titulů s trestem od Mezinárodní automobilové federace za překročení rozpočtového stropu. Jak se s ním vypořádá? Jaká je v týmu nálada? A jaký je vlastně Max Verstappen? I na to odpovídal fotograf týmu Vladimír Rys.

Do začátku sezony zbývá pár dní, jaká je nálada v týmu Red Bull?
Jako vždy napjatá. Ale všichni jsou nabuzení a těší se. Máme nové auto a každý má velké očekávání. I když až závod ukáže, jak na tom jsme doopravdy. Nesmíme zklamat, jsme mistři světa, obhajujeme titul.

Nakolik týmu ublížil trest FIA za překročení rozpočtového stropu v roce 2021? Vedle pokuty spočívá i v omezení času v aerodynamickém tunelu.
To teprve poznáme, jestli něco ztratíme. Bude zajímavé sledovat, jaký bude vývoj monopostu během sezony.

Děsivá nehoda Kuan-jü Čoua s alfou romeo při Velké ceně Británie (3. 7. 2022)

Jak vůbec tým na trest reagoval? Bylo vedení hodně naštvané, nebo to vzali v klidu?
My jsme nesouhlasili, šlo o rozdílnou interpretaci pravidel. Náš tým si je vyložil jinak než FIA, proto se prohřešek tak dlouho řešil a nakonec z toho byl kompromisní trest. Rozpočtový strop byl nový a občas bylo otázkou, čeho přesně se týkal. Celkově bych k tomu řekl, že tým to bere jako výzvu - navzdory penalizaci obhájit titul.

Formule 1 zblízka

Jak jste v Red Bullu pociťovali nepříjemnou kauzu na konci loňské sezony, kdy Verstappen odmítl pustit Péreze před sebe, čímž ho asi připravil o druhé místo v šampionátu? Bylo mezi jezdci napětí?
Celé to bylo hodně přifouknuté médii. Při posledním závodě v Abú Zabí jsme měli společné focení, normálně se bavili, žádný problém jsem mezi nimi necítil.

Zmizela jeho vnitřní nevyzrálost

Jak blízko se dostanete k jezdcům, dal by se váš vztah označit za kamarádský?
Spíš přátelský. Neřekl bych, že bych s Maxem (Verstappenem) nebo s Checem (Pérezem) chodil na pivo, i když na party jsme párkrát společně oslavovali. Náš vztah je profesionální, máme vzájemný respekt. Oni vědí, že pracuji pro tým a nikdy nepřekročím červenou linii. Pustí mě blíž než jiné fotografy.

I slavná zatáčka Eau Rouge v Belgii se dá vyfotit jinak (26. 8. 2022)

Červenou linii?
Že bych je nějak omezil, v něčem jim vadil, překážel s focením. Například Vettelovi jsem objektiv párkrát strkal na startovním roštu až do obličeje, ale s ním jsem měl výborné vztahy a dovolil mi to.

Verstappenovi jsem nevěřil, tvrdí Král. A jak daleko má Staněk do formule 1?

Jaké má v týmu postavení Verstappen? Říká se, že jeho slovo má váhu jako slovo šéfa.
Max je samozřejmě hvězda a nejen v týmu, i ve formuli má jedinečnou pozici. Ale mentalita Red Bullu říká, že nikdo není výš než tým, vládne tam silný týmový duch. Respekt mají všichni, mechanici a ostatní, takže bych rozhodně neřekl, že má pozici nějakého bosse.

Vůz Red Bull v neděli v Imole (24. 4. 2022)

Vyvíjela se nějak jeho pozice? V posledních dvou letech to už není ten vzpurný teenager. Mnohem klidněji a racionálněji reaguje jak v padoku, tak při závodech přímo na trati.
Během dvou, tří let strašně dospěl. A nejen co se týká chování, vystupování, přístupu k médiím, ale i na trati. Nedělá takové jezdecké chyby jako kdysi třeba v Monaku. Navzdory poměrně mladému věku je zkušeným jezdcem, což dokázal i tituly mistry světa. Díky nim zmizela i jeho vnitřní nevyzrálost, kterou v sobě dřív měl.

A jaký je to podle vás člověk?
Je velmi podobný svému otci. Mentálně velice silný jezdec, který moc nekouká doprava doleva. Zajímá ho jen závodění a vyhrávání. Ale jinak je s ním v zákulisí sranda, má smysl pro humor. Řekl bych, že to je normální kluk.

Často se o něm píše, že je arogantní. Má takové náznaky?
Média hodně zkreslí. Je to těžké, když vyhráváte, jste pod obrovským tlakem a spousta lidí na vás útočí. Takže jako arogantního bych ho určitě nepopsal.

Svět motorsportu není spravedlivý. Verstappen je arogantní, tvrdí český pilot

V posledních dvou sezonách poznáváte v týmu i Sergia Péreze, největší mexickou hvězdu. Jaký je to parťák?
Tichý, uvolněný kluk, neustále v pohodě. Tolik věcí neřeší, v tom je vidět jeho mexická mentalita. Samozřejmě závodní víkend hodně prožívá, ale i tak se s ním dá normálně pokecat, prohodit nějaký vtípek.

Ve stínu. V Monaku 2022 slavil Sergio Pérez velké vítězství (29. 5. 2022)

Jaké vztahy máte se šéfy týmu? Prohodíte pár slov s Christianem Hornerem, Adrianem Neweym, Helmutem Markem, nebo si drží odstup?
Samozřejmě se dobře známe, ale v týmu je určitá hierarchie. Christian občas přijde, zeptá se, jak se mám, prohodí nějaký fórek. Adriana samozřejmě zdravím, ale je tam z mojí strany, i kvůli věkovému rozdílu, větší respekt.

Když se zabil Bianchi

Máte od týmu pokyny, co máte nafotit?
Ne, mám úžasnou kreativní svobodu, sen každého fotografa. Přijedu na závody a hledám zajímavé záběry. Nedávají mi úkoly.

Jaký je váš nejsilnější zážitek ve formuli 1?
Vyhráli jsme sice čtyři tituly s Vettelem, ale nejsilnější pro mě asi bylo, když Max bral titul v roce 2021 v Abú Zabí, to nikdo nečekal. Celý průběh, havárie, zastavení závodu, předjíždění na konec... Byla to euforie, nepopsatelná atmosféra. Spousta kluků brečelo.

Zažil jste v F1 nějaký velký průšvih?
Když vyhrál Vettel svůj čtvrtý titul v Indii, všichni jsme na něj čekali v Parc Fermé, kam měl dorazit. Jenže on začal dělat „donuty“ na cílové rovince. Všiml jsem si toho, až když končil, a neměl jsem z toho jedinou fotku. Pro fotografa nejhorší zážitek, snažím se z toho poučit. Tým mi sice nic nevyčítal, ale já sobě ano. A potom bylo strašné, když měl v Suzuce 2014 smrtelnou nehodu Jules Bianchi. Byl jsem nedaleko, viděl jsem to a bylo to hrozné. Dvě, tři hodiny jsem se nemohl na nic soustředit.

Večer v boxech. Vůz Red Bull při závodním víkendu v Imole (22. 4. 2022)

S tím se pojí příběh fotografií nehody. Vy jste ji totiž vyfotil, ale snímky odmítl prodat, dosud se nikde neobjevily.
A neobjeví. Přišlo za mnou tehdy několik lidí, jedna velká agentura a jiní... Nijak jsem se nerozhodoval, bylo by to hodně neetické. Sice nezemřel hned při nehodě, ale my si mysleli, že je mrtvý. Nechtěl jsem, aby někdy v budoucnu někdo spojoval tyto fotky s mým jménem. A nechtěl jsem vydělat peníze na neštěstí, ve sportu, který mě živí. Bylo to jasné. Snímky jsem poskytl jen jeho rodině a FIA, ale moc jich nebylo. Přihnal jsem se tam, začal fotit, ale během minuty jsem viděl, jak je to vážné, a přestal.

Formule 1 se tlačí do Spojených států, letos tam budou tři závody. Jaké to je v USA pro fotografa?
Miami byl velký zážitek. Tolik hvězd na jednom místě... Koukali jsme všichni dost překvapeně, tomu se Monako nevyrovná. Náročné bylo teplo a vlhko a z fotografického hlediska není trať moc zajímavá. Musel jsem být hodně kreativní, abych našel dobrý záběr. Z Las Vegas mám trochu strach, bude to „busy“ jako Miami, a navíc v noci. Bude to výzva, ale to mě těší. Nerad bych sklouzl do rutiny a dělal stále stejné fotky, to se může v F1 lehce stát. Proto se vždy snažím fotit něco jiného, trochu riskovat.

Vladimír Rys (44 let)

Syn řecké matky a českého otce získal v roce 2002 smlouvu s německou agenturou Getty Images a odstěhoval se z Česka. Fotil fotbalovou bundesligu nebo třeba i olympiádu, ale postupně si zamiloval motorsport, konkrétně formuli 1, kam se poprvé podíval v sezoně 2005. A objel rovnou celou sezonu. I když nikdy nebyl jejím fanouškem, a zprvu ji dokonce odmítal.

Vladimír Rys

Jenže nakonec v ní zůstal, svým umem s fotoaparátem předčil mnohé zavedené fotografy a stal se slavným. V roce 2007 začal spolupracovat s Red Bullem a o tři roky později získal s rakouským týmem smlouvu. V šampionátu tak pravidelně působí už 19. sezonu. Pokud ho letos nezaskočí nějaká nečekaná událost, v Abú Zabí oslaví svou 300. Velkou cenu.

Od roku 2010 žije v Řecku. S řeckou partnerkou a dvouletou dcerkou žijí v domku na jižním okraji Atén, nedaleko od moře. Větší a vyspělejší trh v Německu vyměnil za řeckou pohodu a ideální počasí po téměř celý rok. A je maximálně spokojen.

Je ale rád, že jako správný Evropan dělá pro nadnárodní firmu. „V Řecku je mentalita úplně jiná. Když tady fotím pro nějaké noviny, čekám třeba půl roku, než zaplatí.“


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž