Dálniční policisté chtěli 28. června na D1 u Holubic na Vyškovsku zkontrolovat hnědou Škodu Octavia. Tu řídil Patrik Kováč, který však nezastavil a naopak začal hlídce ujíždět. V hustém poledním provozu se po dálnici řítil místy až dvousetkilometrovou rychlostí.
Následně zamířil do Brna, kde se Ostravskou ulicí hnal rychlostí až 120 kilometrů v hodině. Při zběsilém ujíždění kličkoval mezi auty, přejížděl do opačného pruhu, ignoroval semafory, v jednom případě dokonce málem srazil chodce.
Do úzkých se dostal až v ulici Křenová v centru města, kde uvázl v zácpě mezi auty čekajícími u semaforu. I skrze ně se snažil Kováč doslova prorazit cestu, tu mu však zatarasil připravený policejní vůz s předním rámem, do nějž silniční pirát narazil. Když jej policisté přiměli vystoupit, zjistili, že nevlastní řidičský průkaz, ale navíc má i platný zákaz řízení. Test na drogy Kováč odmítl.
Městský soud v Brně mu uložil pětileté vězení, proti čemuž se řidič obviněný z obecného ohrožení a spáchání násilí vůči úřední osobě odvolal. Podle obhajoby nebyl konkrétně stanoven okruh ohrožených osob.
„Chodec, který přecházel ulici, tak činil mimo značení. Neprokázal navíc se ani úmysl, ani útok na policejní vozidla,“ upozornila obhájkyně. Kováč odmítl cokoli bližšího dodat. „Jen bych chtěl říct, že mě to moc mrzí,“ poznamenal. Jeho advokátka žádala, aby krajský soud původní trest zrušil a sám případ posoudil.
Už pykal za drogy i ublížení na zdraví
Soud nicméně odvolání zamítl. „Námitky obhajoby jsou zcela zavádějící. Obžalovaný jel vysokou rychlostí po dálnici i ve městě, ignoroval stíhající policisty, projížděl křižovatky na červenou, jel v protisměru, chodec před ním musel uskakovat, cyklisté též. Zastavil až nárazem do služebního vozu policie. Tím pádem jsou splněny všechny znaky trestného činu. Jenom díky duchapřítomnosti účastníků provozu nedošlo k nehodě,“ prohlásil soudce Josef Teplý.
K odvolání proti spáchání přečinu proti úřední osobě uvedl, že jednotlivé důkazy nelze hodnotit jednotlivě, jak zamýšlela obhájkyně. „Vše je nutno vidět v kontextu. Ze záznamu je navíc jasné, že obžalovaný narazil do zátarasu úmyslně,“ upozornil Teplý.
Kováčovi tedy zůstal pětiletý trest za mřížemi spolu se stejně dlouhým zákazem řízení motorových vozidel. „I kdyby byl propuštěn dříve, stále nebude moci usednout za volant,“ vysvětlila mluvčí soudu Klára Belkovová. Obžalovaný se může znovu odvolat.
U Kováče přitom zdaleka nešlo o první provinění proti zákonu. Už šestkrát byl soudně trestaný za drogy, těžké ublížení na zdraví, majetkovou a dopravní trestnou činnost i vydírání. „Trest pěti let odnětí svobody je tedy spíše mírný,“ konstatoval Teplý.
Kováč navíc dosud nezískal řidičský průkaz, přesto má od roku 2010 už osm záznamů o řízení, z toho třikrát pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky. „Zákaz řízení na pět let je dle mého názoru nepřiměřený. Měl mu být uložen alespoň na osm let, jelikož se jedná o velice nezodpovědného a riskantního řidiče,“ řekl Teplý. Pokud obhajoba cokoli namítá, tak podle něj záměrně přehlíží jasné důkazy.