Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak přišla do Prahy revoluce v technologii svozu komunálního odpadu

Tvrzení, že každý kluk chtěl být popelářem, je poněkud přitažené za vlasy. Historie svozu komunálního odpadu je však zajímavá. Například první tzv. kukavozy se začaly v Československu používat na samém počátku třicátých let, a to v obvodu Velké Prahy.
Automobil Praga jako „kukavůz“ pro svoz komunálního odpadu

Automobil Praga jako „kukavůz“ pro svoz komunálního odpadu | foto: public domain

Dnešní exkurz do historie nakládání se směsným komunálním odpadem, na který se vydáme do Prahy, odstartujeme v roce 1923, kdy do naší metropole „vtrhly“ 110litrové plechové sběrné nádoby na tento odpad. A protože tehdy (a ještě dlouho potom) tvořil velkou část komunálního odpadu popel, začalo se těmto nádobám říkat popelnice.

Takže popelnice bychom měli. Jenže ještě neexistovaly tzv. kukavozy, do kterých se obsah popelnic sypal. Popelnice se tak v Praze při odvozu odpadků měnily kus za kus, plná za prázdnou, a v jejich dopravě se začaly uplatňovat upravené nákladní automobily s nízko situovanou ložnou plochou.

A na jakou technologii svozu navazovala tato výměna popelnic? Předtím se lidé na signalizaci zvoněním sbíhali se svými odpady (ne vždy to každý stihl) k obyčejným vozům s klasickými korbami (kvůli prašnosti se začaly vozy shora zakrývat). Ve své většině se v Praze až do poloviny dvacátých let používaly vozy s koňským potahem (tzn. i v počátku období výměnných popelnic), ale už v roce 1914 se tam v této funkci objevily první dva nákladní automobily.

Ale zpět k popelnicím v éře výměny. Pro jejich svoz byly v Praze postupně angažovány parní užitkové automobily Škoda Sentinel, pro zvýšení kapacity zpravidla ještě opatřené vlekem. „Popelnicový“ sentinel byl pouze jednou z verzí tohoto užitkového automobilu vyráběného v plzeňské Škodovce od roku 1924 na základě britské licence.

Koncem dvacátých let jezdilo v Praze celkem 38 popelářských automobilů vozících popelnice, z toho bylo 28 parních sentinelů.

S nástupem popelnic v roce 1923 se také začalo za odvoz odpadků produkovaných domácnostmi platit, do té doby to bylo bez poplatku. Živnostenské provozovny musely platit už předtím a větší průmyslové podniky s velkou produkcí odpadu (popela) si jeho odvoz zajišťovaly na vlastní triko.

Parní sentinel ve verzi popelářského vozu odvážel celé popelnice, zde je automobil i s vlekem pro zvýšení přepravní kapacity.

Odpad využívali zemědělci

Již od nepaměti si komunální odpad odváželi zemědělci a požívali ho jako hnojivo. Hordy „hnojivých“ povozů drkotajících po městské dlažbě ovšem nebyly příliš velkou ozdobou žádného města, spíše naopak.

V roce 1925 bylo v Jenči založeno hospodářské družstvo pro zužitkování pražských odpadků. Bylo tam velké úložiště tohoto materiálu, který se následně rozděloval mezi jednotlivé rolníky, členy družstva.

Do Jenče se odpad dopravoval z Prahy po železnici, a to denně. Vagony se nakládaly v obecním dvoře v Holešovicích, kam byly v éře popelářských sentinelů sváženy plné popelnice. Odpad z popelnic se vyprazdňoval přímo do vagonů. Ve druhé polovině dvacátých let se denně naložilo v létě 30 až 35 vagonů, a v zimě 40 až 50, nebo dokonce až 60 vagonů. Například za celý rok 1927 to podle dobového tisku dělalo úhrnem kolem 14 tisíc vagonů, přičemž ve Velké Praze mělo být přes 31 tisíc popelnic.

Ale ne zcela všechen pražský odpad směřoval do družstva v Jenči, k čemuž nám podává nepřímý důkaz rubrika „Dopisy čtenářů“ v měsíčníku Auto, kde se ve čtvrtém čísle v roce 1934 velice decentně rozohnil jakýsi pan Robert Sigmund: „ ... by se nemělo trpěti jezditi koňským povozům v semknutých řadách, nýbrž mělo by býti nařízeno, aby tyto povozy, tak jak jest u cyklistů nařízeno, aby jezdily v určité vzdálenosti od sebe, neboť předjíždění takové kolony povozů je nebezpečné. Povozy tyto jezdí hlavně v době kampaně cukrové a pak při odvážení odpadků z Prahy. Jezdím po silnici Poděbradské a tam pravidelně jezdí tyto povozy za sebou. Poukazuji na skutečnost a zajisté by se mohla i zde státi náprava, když by se každá správa velkostatku (neboť pouze tyto kupují odpadky na hnojení) upozornila na tuto nepřístojnost a v cukrovaru též, ...“

A v roce 1934 se navíc objevil nový velkoodběratel pražského odpadu, který převzal štafetu od zemědělského družstva v Jenči. K němu se ještě vrátíme na konci článku, po mezitím realizované výměně popelářských vozů.

Automobil Praga-Kuka pro svoz komunálního odpadu z počátku třicátých let. Jednalo se o první kukavozy vyrobené a používané v Československu.

První kukavozy v Československu

Keller und Knappich Augsburg (KUKA), známá německá firma, která se mimo jiné věnovala konstrukci a výrobě komunálních nástaveb na užitkové automobily (zametací a skrápěcí vozy na čištění ulic atd., to portfolio komunálních vozů bylo široké), představila v roce 1927 speciální automobil na svoz komunálního odpadu. Do nového popelářského vozu se popelnice nejen na místě vysypávaly, ale především měl v přepravním prostoru mechanismus na posun a stlačování odpadu.

Je samozřejmě pravda, že už dávno předtím vznikaly po celém rozvinutém světě popelářské automobily, do kterých se popelnice vysypávaly. Ale to byly automobily konvenčnějšího provedení s více či méně upravenou klasickou korbou bez vnitřního mechanismu, z nichž se potom odpad na skládce zase klasicky vysypal po vzoru sklápěčky.

Vůbec první takové primitivnější automobily se objevily už v roce 1897 v londýnském Chiswicku. Ve dvacátých a třicátých letech potom některé z těchto popelářských automobilů už moc primitivně nevypadaly. Jejich korba už nebyla klasická upravená, ale nová, speciálního provedení, byť tedy bez vnitřního mechanismu k posunu/stlačování odpadu.

Německý popelářský automobil FAUN systému vyráběného od roku 1925. Uvnitř válcové korby není žádný mechanismus, ale korbou se dalo kolem její podélné osy pootáčet, čímž se odpad uvnitř přeskupoval, aby se jím zaplnil vnitřní prostor v co největším objemu. Vůz se plnil z boku, a protože v podélném směru odpad přeskupovat nešlo, byly tam násypné pozice po celé délce, hezky jedna vedle druhé. Tyto vozy se v Československu nepoužívaly.

I po příchodu popelářských automobilů s pracovními mechanismy, a nebyly to jen vozy podle německého vzoru Kuka, ještě dlouho přežívaly (nejen v provozu, ale i ve výrobě) popelářské automobily v původních a méně sofistikovaných provedeních.

Například v roce 1931 byl představen popelářský vůz na bázi Tatry 23, jednalo se o vůz bez jakéhokoli mechanismu uvnitř přepravního prostoru. V té době už v Praze jezdily první kukavozy, tedy sofistikovanější popelářské automobily s vnitřním mechanismem.

Z popelářské Tatry 23 se odpad vysypával podobně jako z klasické sklápěčky. Zde se jedná o demonstrační fotografii, v ostrém provozu se samozřejmě musela otevřít zadní sajtna. Tento automobil vznikl pouze v prototypu.

Nový popelářský vůz od německé firmy Keller und Knappich Augsburg (geneze české přezdívky kukavůz pro vozy této koncepce je jasná; navíc v roce 1927 se začala používat právě značka KUKA) se vyznačoval rotující válcovou plechovou nástavbou (bubnem) se spirálou uvnitř. Buben obepínala plechová karoserie (nebyla však nutností a ne každý ve světě vyráběný vůz podle licence Kuka ji potom měl).

Při plnění vozu odpadem se buben pomalu otáčel ve směru hodinových ručiček (při pohledu zezadu, tedy z pohledu plničů), odpad posunoval směrem vpřed (ke kabině vozu) a trochu stlačoval. Při opačném otáčení se potom buben vyprazdňoval. Například u kukavozů licenčně vyráběných v ČKD se uvádělo, že mechanismus otáčení odebírá výkon tří koní.

Automobil Praga jako popelářský „kukavůz“ pro svoz komunálního odpadu. Ve velké reklamní ročence koncernu ČKD z roku 1936 se uvádí, že na přání je možné dodat vůz i se strojním zvedáním a vyprazdňováním popelnic (předložené vyobrazení vozu nepochází z předmětné tiskoviny, ale z „obyčejnějšího“ reklamního prospektu).

Licenci na nástavbu popelářského kukavozu zakoupil koncem dvacátých let náš koncern ČKD, vyrábějící mimo jiné automobily pod značkou Praga. Je tedy logické, že pro výrobu kukavozů potom byly využity vlastní podvozky. Tak vznikly první československé kukavozy, tehdy označované také jako Praga-Kuka.

Automobil Praga jako „kukavůz“ pro svoz komunálního odpadu
Automobil Praga jako „kukavůz“ pro svoz komunálního odpadu

Automobil Praga-Kuka pro svoz komunálního odpadu

V roce 1930 Praha objednala 28 kukavozů značky Praga, z toho první čtyři měly objem bubnu 8 m3 a následujících 24 vozů dostalo buben s objemem 10 m3.

V roce 1934 byla uvedena do provozu spalovna odpadů v pražských Vysočanech. Ve skutečnosti se jednalo o druhou spalovnu odpadů na našem území, ta první začala pracovat už v roce 1905 v Brně. A brněnská se dokonce předtím stala vůbec první spalovnou odpadů v rakouském mocnářství.

Kukavozy značky Praga od roku 1934 tedy vozily pražský odpad místo do Holešovic právě do nové spalovny ve Vysočanech.

Automobily Praga jako „kukavozy“ pro svoz komunálního odpadu

  • Nejčtenější

Hackerský průlom. Z peněženky, k níž zapomněl heslo, získal miliony dolarů

v diskusi je 74 příspěvků

28. května 2024  18:02

V roce 2013 přišel Michael při poruše pevného disku o heslo k digitální peněžence, ve které měl...

Benzín dodá špagetám říz, pizzu vylepší lepidlo. Googlu se zbláznila AI

v diskusi je 92 příspěvků

29. května 2024

Snad žádná jiná technologie se nevyvíjela tak rychle jako v posledních měsících umělá inteligence....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 48 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

Za kritiku vražda. Před 100 lety se stal Mussolini fašistickým diktátorem

v diskusi je 20 příspěvků

30. května 2024

30. květen 1924 je klíčovým okamžikem počátku totalitního režimu v Itálii. Právě tehdy získával...

VIDEO: „Závoďáky“ Bundeswehru se dvěma řidiči jezdily rychle vpřed i vzad

v diskusi jsou 2 příspěvky

30. května 2024

Obrněné průzkumné vozidlo Luchs bylo pro svou rychlost přirovnáváno k závodnímu vozu. Dále se...

Integrovaná střižna ve Windows s využitím AI posouvá možnosti tvorby videa

v diskusi jsou 2 příspěvky

30. května 2024

Z nějakého výletu, dovolené, oslavy či jiné zajímavé akce máte desítky fotografií, zajímavé...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...