V roli oddávajícího, jenž smiřuje znepřátelené rody, vystupuje desetinásobný účastník Tour de France Roman Kreuziger.
Ženich-cyklista si bere nevěstu-motoristku. Mezi svatebčany je cítit nevraživost, atmosféra plná napětí a konflikt je na spadnutí. Svatba však obě rodiny sjednotí. „V klipu záměrně přeháníme. Nevraživost i lásku. Chceme, aby se lidé zamysleli. Protože na silnicích by stačilo víc ohleduplnosti. Naše motto je jednoduché: ‚Nemusíme se milovat, stačí se respektovat‘,“ říká Roman Kreuziger. Ve spotu vedle slavného českého závodníka účinkují také Ondřej Vrána a Lucie Vopatová jako novomanželé a Vladimír Adamczyk a Petr Kocourek v rolích klanových vůdců. Reklamu produkovaly Lucky Man Films Davida Ondříčka a umělecká skupina Blue Hour Cult. Režie se ujal Radim Vaňous. Spot má i rozhlasovou variantu.
Nejnebezpečnější ulice pro cyklisty. Srážku s autem většinou zaviní |
Spot se inspiroval výsledky nedávného sociologického výzkumu od společnosti KANTAR, který zadaly iniciativa Dám respekt a BESIP. Podle něho každý druhý Čech hodnotí vztah mezi oběma tábory jako nepřátelský. „Což je paradox, vždyť většina lidí se považuje za cyklisty i řidiče zároveň. Myslíme si, že je důležité začít u sebe, nevychovávat druhého, dodržovat pravidla a respektovat se. A je jedno, zda jsem v sedle nebo za volantem,“ dodává Kreuziger, který v reklamě vystupuje bez nároku na honorář.
„V letošním spotu jsme vsadili více na nadsázku a laskavý tón než na odstrašující pohled na dopravní nehody. Věříme, že k bezpečnějšímu prostředí na silnicích přispěje, když si uvědomíme vlastní odpovědnost vůči druhým a ubereme na aroganci a agresivitě,“ dodává vedoucí BESIP Tomáš Neřold. „Vedle samotného spotu se ale společně zaměřujeme i na edukativní rovinu kampaně. Motoristům i cyklistům opakujeme důležitá pravidla, upozorňujeme je na nejrizikovější situace, které mohou skončit střetem mezi autem a kolem, připomínáme význam cykloznačení a podobně.“
Za loňský rok Policie ČR evidovala 3 994 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 43 lidí, dalších 234 se zranilo těžce, 3 141 lehce a 757 se obešlo bez zranění. Zároveň prudce vzrostl cykloprovoz na silnicích i ve městech. „Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ zdůraznil Neřold.