Ředitel Městského divadla Zlín a autor scénáře hry Největší z Pierotů Petr...

Ředitel Městského divadla Zlín a autor scénáře hry Největší z Pierotů Petr Michálek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Divadlo ve Zlíně hledá ředitele, má to být umělec a manažer v jednom

  • 2
Petr Michálek zvládá dvojroli ředitele Městského divadla Zlín a nového rektora Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (JAMU) hravě a svůj čas rozděluje mezi obě instituce téměř rovným dílem. Zároveň ale věří, že čekání na jeho nástupce nebude dlouhé.

Svoji dvanáctiletou zlínskou misi chce završit v červnu, kdy opustí divadlo. Do té doby je připraven dál křižovat mezi oběma městy. „Našli jsme systém, který umožňuje souběh prací na obou místech,“ říká.

Chystaná změna však nemusí být bez problémů. Především jde o to, že podmínky tendru na Michálkova nástupce ještě stále nemají jasnou podobu a nároky zlínské radnice coby zřizovatele divadla nejsou malé.

V představách je angažmá kandidáta z divadelního prostředí s uvažováním ekonoma, jenž oplývá manažerskými a řídicími schopnostmi.

„Nalézt náhradu za Michálka, který dokázal změnit divadlo ve vyhledávanou adresu a herecký soubor včetně dramaturgů a režisérů v jeden fungující tým, nemusí trvat týdny, ale měsíce,“ tuší Pavel Stojar, náměstek zlínského primátora zodpovědný za kulturu. „Navzdory všemu ale věřím, že adekvátní náhradu získáme ještě do začátku letních prázdnin.“

Radní Zlína se regulemi výběrového řízení zabývali na svém pondělním jednání a podle zjištění MF DNES chtějí navázat na podmínky soutěže, jež vyhlásili jejich předchůdci v roce 2009.

Tehdy je nejlépe splnil Michálek. Jeho nástupce bude muset předložit jasný plán na umělecké směřování divadla, jeho fungování v rámci města i regionu a nastínit návrh na novou organizační strukturu.

Končící ředitel se s parametry chystané soutěž už stihl seznámit, a pokud by zůstalo jen na něm, jeho nástupce by neměl být ryzím manažerem.

„Pokud otázka stojí tak, jestli je lepší angažovat divadelníka, jenž má blízko k ekonomice, nebo ekonoma, který si chce vybudovat vztah k divadlu, tak bych volil první možnost,“ uvedl Michálek. „Jde ale o můj soukromý názor. Nechci nikoho ovlivnit. Na každý pád si přeju, aby můj nástupce divadlo miloval.“

Ředitel divadla bez uměleckého vzdělání ale není nic výjimečného na místní ani republikové scéně. Platí to například pro Hradec Králové či Liberec. Od prosince 2020 vede Slovácké divadlo v Uherském Hradišti auditorka Libuše Habartová.

„Paní ředitelka Habartová ctí rozhodnutí uměleckého šéfa souboru Lukáše Kopeckého a výsledky posledních měsíců jsou nepřehlédnutelné,“ uvedl herec a mluvčí Slováckého divadla Josef Kubáník. „Ekonomické výsledky se navzdory výpadkům představení kvůli pandemii koronaviru začínají dostavovat i přesto, že divácky chytlavé tituly na programu chybí.

Náměstek Stojar by podobný model přivítal rovněž ve Zlíně. Přispět by k tomu mohl i odcházející Michálek, jenž pro Městské divadlo napsal politicko-satirický kabaret Ovčáček čtveráček či komedii s autobiografickými prvky Válka Roseových nebude! „Doufám, že vzájemné vazby nadále potrvají,“ podotkl.