Čluny s uhlím ve frontě na tažení podél řeky Mahakam v Indonésii. | foto: Reuters

Vozíte uhlí? Přijdete o byznys. Investoři chtějí „čisté“ lodní dopravce

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Dopravcům, kteří dohromady zajišťují téměř polovinu celosvětové námořní přepravy, hrozí, že jim vzrostou náklady na úvěry či pojištění. Důvodem je, že svými velkokapacitními plavidly vozí i uhlí. Investoři totiž ve snaze „vyčistit“ svá portfolia od fosilních paliv dávají od těchto společností ruce pryč. Uhlí už začali odmítat i samotní dopravci.

Agentura Reuters vyzpovídala zástupce šesti evropských společností, které dohromady odpovídají za financování více než pěti procent celosvětového byznysu s dopravou takzvaného sypkého nákladu. Nejlevnějším způsobem přepravy komodit, jako jsou uhlí, ale i obilí, ruda nebo například cement, jsou právě speciální velkokapacitní plavidla označovaná termínem capesize.

Zpátečka, kterou investoři zařadili kvůli celosvětovému odklonu od fosilních paliv, představuje hrozbu, že některým dopravcům vzrostou náklady.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se