Lehokolo, ponožkoboty i létající tříkolka představují průmyslový design

  • 0
Letošní podzim patří designu. Jsou to žně. Tento název ostatně dostal do svého názvu i druhý ročník přehlídky průmyslového designu, která se uskutečnila v Bílovicích nedaleko Zlína, a to „Žně designu“. Stejně jako první ročník byla výstava hodně atypická.

Po roce a půl, kdy měly výstavy designu spoustu omezení, se podzimní „žeň“ pořádně rozjela. Začala právě přehlídkou Žně designu, pokračovala vyhlášením soutěže Interiér roku, za pár dní nás čeká Festival mini a také Designblok.

V loňském ruce předvedl designér Ivo Holík rukavice pro hasiče, letos bezpečnou obuv.

Zájemce o průmyslový design přivítal výrobní areál firmy Egoé v Bílovicích u Uherského Hradiště. Ve dvou halách jste si mohli prohlédnout opravdu pestrou nabídku produktů, od kamionu, traktoru, létající tříkolky, „lehokola“, nafukovacího člunu až po brýle, kancelářskou židli, boty pro hasiče či lyže.

„Jde o sériově vyráběné produkty, které musí dávat smysl na mnoha úrovních. Především mají dokonale fungovat, musí odpovídat určitým výrobním parametrům a v neposlední řadě se musí prodat. A tím si na sebe vydělat. Proto u jejich vzniku stojí celý tým lidí. Mezi nimi i designér. Chceme upozorňovat na průmyslový design, který stojí nohama pevně na zemi. Často se na něj totiž zapomíná, a přitom má velký potenciál posunout dopředu celou naši ekonomiku,“ vysvětluje Richard Vodička, jeden z hlavních organizátorů výstavy.

Design přináší i obchodní úspěchy

Průmyslový design nemá takovou popularitu, jaká bývá spojována třeba se šperky, bytovými doplňky nebo módou. Jeho tvůrci musejí respektovat především maximální funkčnost, přihlížet k ekonomice výroby a k tomu přidat přiměřenou estetiku.

Typický příklad? Třeba novorozenecké vyhřívané lůžko TSE Natally, které navrhlo studio Ivana Dlabače, českého špičkového průmyslového designéra a také vedoucího Ateliéru průmyslového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. 

Ti-FLY X od špičkového tuzemského výrobce AZUB Bike má pevnou osu Syntace, přední titanové odpružení, moderní řazení 1×12 SRAM Eagle s kazetou 10 až 50 zubů, Lze jej dovybavit i elektropohonem Shimano Steps E8000.

Již řadu let spolupracuje se společností TSE Medical z Českých Budějovic, která se již několik desítek let zabývá výrobou neonatologických zdravotnických zařízení. I díky této spolupráci je tento výrobce velmi úspěšný i ve světě. 

Už v loňském roce byl mezi exponáty například inkubátor a polohovací transportní lůžko navržené Ivanem Dlabačem pro Linet, jednoho z největších a nejúspěšnějších světových výrobců nemocničních lůžek.

Lyže obdivovali dospělí i začínající lyžaři.

Ale pozor, mezi exponáty zářily i takové „běžné“ produkty, jako jsou například boty pro hasiče, helmy pro sjezdové lyžování, za nimiž stojí Ondra Bank, bundy pro horskou službu, dětské lyže či „ponožkoboty“.

Věci s příběhem

Většina vystavených výrobků tak v sobě spojovala nejen moderní technologie a zajímavý nápad, ale také fascinující příběh. Například brněnská firma Skinners, výrobce unikátních ponožkobot, přišla před šesti lety s nápadem, elánem a kampaní na Kickstarteru. Od té doby se „skinnersek“ prodalo už téměř půl milionu párů.

Mezi startupy s velkou budoucností patří i Dot Glasses. Designér Jakub Stedina pomohl s řešením jednoho z nejpalčivějších problémů současného světa: vymyslel skládací nastavitelné brýle s vyměnitelnými dioptriemi, které nepřijdou na víc než čtyři dolary a které jednoduše „zaučená“ místní zdravotní sestra může distribuovat v odlehlých regionech třetího světa. Umožní tak jejich obyvatelům dosáhnout vzdělání, a tím i kvalitnějšího života.

„Chceme ukazovat produkty, kde design není cílem, ale cestou. Věci, které musejí být hlavně funkční a design jim v tom pomáhá,“ říká Richard Vodička z pořádajícího Egoé studia.

Součástí přehlídky byla i ukázka kempinkových vestaveb a karavanů, v tomto případě vestavby Nestbox od Egoé a střešního stanu.

Žně si daly za úkol mapovat aktuální situaci v České republice a rozšiřovat povědomí o kvalitě českých designérů a výrobců. Všechny zastoupené produkty tak spojoval přístup, kdy design je výsledkem týmové spolupráce návrhářů, technologů, konstruktérů, ale i obchodníků. 

„Žně zároveň vytvářejí platformu pro setkávání výrobců a institucí. Naší ambicí je vrátit na stůl téma průmyslového designu. Neexistuje žádná systematická podpora jeho rozvoje, stále zůstává lehce pod čarou veřejného zájmu. Takový stav podle nás absolutně neodpovídá potenciálu, jaký toto odvětví nabízí,“ vysvětluje důležitou motivaci pro pořádání Žní designu Richard Vodička.