Výroba aut v automobilce Hyundai Motor v Nošovicích (14. dubna 2020)

Výroba aut v automobilce Hyundai Motor v Nošovicích (14. dubna 2020) | foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Firmy v kraji jsou optimistické, zakázek pomalu přibývá

  • 1
V březnu a v dubnu se ekonomika v Moravskoslezském kraji téměř zastavila, v současnosti pomalu začíná nabírat dech. Manažeři místních firem jsou mírně optimističtí.

Po úplném zastavení výroby, vynuceném mimo jiné nedostatkem dílů, už nošovická automobilka Hyundai opět vyrábí.

„Výroba běží na tři směny, tedy naplno, a předpokládáme, že v následujících měsících to tak zůstane,“ popsal současnost v jednom z nejdůležitějších podniků v kraji Petr Michník, mluvčí nošovické automobilky Hyundai.

A s automobilkami ožívají i další firmy napojené na segment automotive.

„Podle aktualizovaných objednávek zákazníků z autoprůmyslu to vypadá na pozvolný návrat k režimu před příchodem covidu-19. Do konce roku bychom podle predikce zákazníků mohli být na devadesáti procentech původní výroby,“ potvrdil postupné oživování ekonomiky Marek Kloupar, výkonný ředitel strojírenské společnosti Komas z Komárova u Opavy.

Přes mírný optimismus ale stále nemají firmy z oblasti automotive vyhráno. Ekonomice stále hrozí podzimní příchod druhé vlny pandemie. „Ve všech sortimentech máme v současnosti zakázky v mírně snížených objemech. Problematický se stále jeví segment automobilového průmyslu, kde pociťujeme dlouhodobě pokles poptávky,“ vysvětlila Petra Macková, mluvčí Třineckých železáren.

Co se bude dít dál kvůli obavám trhu, to zatím jasné není. „Trend vývoje se nedá předpovídat, situace na trhu se bude vyvíjet s ohledem na ekonomický vývoj v Evropě, potažmo ve světových ekonomikách,“ dodala Macková.

Vysoká pec je opět v provozu

Zlepšení situace na trhu ale hutníci jednoznačně kvitují. Na jaře musela společnost Liberty Ostrava dokonce odstavit jednu z vysokých pecí, ta je už opět v provozu.

„Oproti období květen–červen, kdy jsme pocítili největší dopad na zakázky, je současný stav objednávek dvojnásobný,“ řekla Barbora Černá Dvořáková, mluvčí Liberty Ostrava.

Příchod nových zakázek potvrzuje i Karel Křivan, mluvčí skupiny Witkowitz.„Naše společnost Hammering získala zakázku na zpracování titanu pro italskou společnost TiFast, společnost Witkowitz Envi dodá fermentor do Litvy a smaltované nádrže do Chile. Hutní montáže získaly zakázku na montáž kotlů ve výrobním závodě Volkswagen ve Wolfsburgu,“ vypočítal nové zakázky Karel Křivan.

Některým firmám pandemie přidala zakázek

Podle Tomáše Pogányho, obchodního ředitele společnosti Vítkovice Steel, v současnosti hodně záleží i na tom, o jakou oblast ekonomiky jde. Stavitelství podle něj zatím zasaženo příliš nebylo, v oblasti strojírenství je zakázek méně.

„Předpokládám, že situace se bude dále zlepšovat, žádný výrazný skok se však očekávat nedá. Naše hlavní trhy se drží dobře, ale západní Evropa se nezotavuje tak rychle, jak bychom potřebovali,“ vysvětlil Pogány.

Pro některé firmy se množství zakázek díky pandemii naopak zvýšilo. „Stav způsobený covidem omezil importy velkoobjemových vaků do Evropy, zejména z Indie. Díky tomu je naše zakázková naplněnost velmi dobrá už od března,“ řekl Karel Pavlíček, výkonný ředitel bolatické společnosti Conrop. „Proto nyní navyšujeme výrobní kapacity, abychom si nově získané zákazníky udrželi.“