Ferrari, které dominovalo Velké ceně Bahrajnu od prvních tréninků, nakonec málem nemělo jezdce ani na stupních vítězů. Leclerc měl sice ve vedení náskok přes deset vteřin na Hamiltona, ale poté, co mu vypověděl službu generátor kinetické energie, nestačil o sedm sekund na okruh.
Po Hamiltonovi předjel nešťastného mladíka také Valtteri Bottas s druhým Mercedesem a málem i Max Verstappen s vozem Red Bull. Monačanovi zachránili stupně vítězů jezdci Renaultu, kteří odstavili své porouchané vozy vedle dráhy a na trať musel zpomalovací vůz. Za ním se nesmí předjíždět a Verstappen jen smutně sledoval zblízka zadní křídlo rozbitého ferrari monackého mladíka.
Sebastian Vettel s druhým ferrari nebyl rychlý jako jeho týmový kolega a po chybě a nehodě dokončil závod až na páté příčce. Neustál souboj s Hamiltonem, jeho auto se otočilo na dráze a následně přišel o přední křídlo. Vettel si prohrál závod sám, jeho stájový kolega doplatil na závadnou techniku.
Hamilton si šťastného vítězství velmi považoval. „Co říct? Měl jsem hodně velké štěstí, Charles jel skvělý závod, byl hodně rychlý a mě zachránilo, že měl technické problémy. To se bohužel stává, je mi ho líto,“ potvrdil britský pilot, že takové vítězství bere s pokorou.
Leclerca po vystoupení z kokpitu poplácal po ramenou a řekl mu: „Ty jsi byl dnes nejlepší! Čeká tě velká kariéra. Vím, že to teď za moc nestojí, ale přijdou lepší dny.“
Druhý Bottas nezažil v závodě moc dramat, na jezdce Ferrari ani Hamiltona nestačil, ale nakonec bez boje byl opět vysoko. „Vím dobře, že jsme dnes měli velké štěstí. Já dnes nebyl tak rychlý jako před čtrnácti dny, měl jsem potíže se stabilitou auta, takže druhé místo beru všema deseti,“ nechal se slyšet finský závodník. Mercedes nečekaným doublem navázal na úspěšné vystoupení z úvodního závodu sezony v Austrálii, kde před dvěma týdny zvítězil právě Bottas před Hamiltonem.
Jedenadvacetiletý Leclerc při pozávodním rozhovoru potvrdil, že je navzdory svému věku velmi vyspělým jezdcem a člověkem. Závadu, která ho těsně před cílem připravila o úvodní triumf kariéry, bral s nadhledem. „To se stává, je to součást motorsportu. Nejsem ani první ani poslední, komu se něco podobného přihodilo. A měl jsem i trochu štěstí, když na konci vyjel safety car a zachránil mi stupně vítězů.“
Jaké měl pocity? „Není to snadné přijmout, vítězství bylo blízko... Ale děkuji týmu za skvělou práci a za úžasné auto. Nejsme sice v cíli na pozicích, na kterých jsme měli být, ale není všem dnům konec.“
Mladý jezdec také prozradil zajímavost, že málem nedojel do cíle kvůli nedostatku paliva. Při výpadku generátoru elektrické energie museli jeho inženýři na dálku přidat výkon benzinového motoru, aby auto jelo alespoň trochu slušně.
Leclerc si přes obrovské zklamání připsal životní výsledek, jeho dosavadním maximem bylo páté místo. Současně se stal prvním monackým pilotem na stupních vítězů od třetího místa slavného Louise Chirona na domácím okruhu v roce 1950.
Dramatický start
Leclerc jel skvěle, byl nejrychlejším jezdcem závodu, ale start ukázal, že mu zatím chybí zkušenosti. Odpich z roštu měl pomalejší než Vettel a v prvních zatáčkách volil špatnou stopu. Za ním uvízl třetí muž kvalifikace Hamilton, takže jeho stájový kolega Bottas měl volnou cestu vpřed. Po Hamiltonovi se prohnal i kolem Leclerca a poskočil na druhou příčku.
Finský pilot však neměl rychlost. Netrvalo dlouho, bylo to ve druhém kole a Leclerc si vzal druhou pozici zpět. To nebylo z jeho strany vše - mladý Monačan zaútočil na konci DRS zóny za třetí zatáčkou na vedoucího Vettela a na brzdy šel do vedení. Sice musel udržet auto v širokém oblouku, ale volba vnější stopy se nakonec ukázala jako správná.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Bottas byl z Leclercova útoku tak rozhozený, že přepustil další pozici, tentokrát Hamiltonovi a až do posledních kol na vedoucí trojici ztrácel, v Bahrajnu nebyl rychlý. Leclerc vpředu ujížděl všem, zatímco Vettel marně hledal ideální závodní rychlost. Při úvodních zastávkách v boxech spadl za Hamiltona, a i když ho ve 23. kole předjel, po dalších výměnách pneumatik měl navrch Brit.
Hamilton se za třetí zatáčkou dostal na úroveň Vettela, ten ve snaze udržet druhou pozici přecenil své síly a dostal smyk. Jeho auto se na dráze otočilo o 180 stupňů a ztratil hodně času. Při smyku si Němec probrzdil plošky na pneumatikách a ve vysoké rychlosti na rovince se jeho auto tak rozvibrovalo, že mu uletělo přední křídlo. Musel k mechanikům do boxů, kde dostal nové gumy i přední spoiler, ale propadl se na osmé místo. Do cíle stihl ještě předjet tři soupeře, ale čtvrtý Verstappen již byl moc daleko.
Smůlu měl Carlos Sainz, který byl s vozem McLaren nečekaně rychlý. Brzo po startu se dotáhl na Verstappena a začal ho předjíždět. Nizozemec se, jak je jeho zvykem, bránil velmi sveřepě. V zatáčce se jeho přední křídlo přiblížilo k pneumatice španělského závodníka a prořízlo mu jednu z pneumatik. Sainz musel do boxů, propadl se na poslední místo a až do cíle se už mezi nejlepší nevrátil. Obnovenou sílu stáje McLaren tak potvrdil pouze jeho mladý kolega Lando Norris, který projel cílem na skvělém šestém místě.
Problémy Leclerca začaly ve 46. kole. Náhle přišel o část výkonu a začal ztrácet až sedm sekund na jediné kolo v porovnání se soupeři. Na vině byl porouchaný generátor kinetické energie, který shromažďuje zbytkovou energii vzniklou při brzdění a přidává ji k výkonu, který dodává benzinový agregát. Leclerc neměl šanci a inženýři Ferrari na dálku řešili spíš to, aby vůbec dojel do cíle.
A smutek nevládl pouze ve Ferrari. Tým Renault měl oba jezdce v první desítce, dokonce na šestém a osmém místě a jel si pro parádní dávku bodů. Tři kola před cílem však náhle odešla technika jak v monopostu Nicka Hülkenberga, tak v autě Daniela Ricciarda. Frustrovaní piloti odstavili nepojízdné stroje na trávě vedle trati kousek od sebe a na dráhu musel kvůli nim zpomalovací vůz. Nechtěně tak zachránili Leclercovi třetí místo.
Body slavil tradičně spolehlivý Kimi Räikkönen s vozem Alfa Romeo na sedmém místě, poprvé v sezoně se radoval Pierre Gasly s druhým red bullem a devátý skončil malajsijský talent Alexander Albon s vozem Toro Rosso. Jediný bod zbyl na Sergia Péreze, tým Racing Point, který dříve závodil pod názvem Force India, nemá aktuálně konkurenceschopný monopost.
Dalším závodem sezony formule 1 bude Velká cena Číny. Pojede se za čtrnáct dní.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h34:21.295 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | +2.980 sek. |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | +6.131 |
4. | Max Verstappen | Red Bull/Honda | +6.408 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | +36.068 |
6. | Lando Norris | McLaren/Renault | +45.754 |
7. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo/Ferrari | +47.470 |
8. | Pierre Gasly | Red Bull/Honda | +58.094 |
9. | Alexander Albon | Toro Rosso/Honda | +1:02.697 min. |
10. | Sergio Perez | Racing Point/Mercedes | +1:03.696 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | +1:04.599 |
12. | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Honda | +1 kolo |
13. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | +1 kolo |
14. | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | +1 kolo |
15. | George Russell | Williams/Mercedes | +1 kolo |
16. | Robert Kubica | Williams/Mercedes | +2 kola |
17. | Nico Hulkenberg | Renault | DNF - 53 kol |
18. | Daniel Ricciardo | Renault | DNF - 53 kol |
19. | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | DNF - 53 kol |
20. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | DNF - 16 kol |
1. | Valtteri Bottas | 44 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 43 |
3. | Max Verstappen | 27 |
4. | Charles Leclerc | 26 |
5. | Sebastian Vettel | 22 |
6. | Kimi Raikkonen | 10 |
7. | Lando Norris | 8 |
8. | Kevin Magnussen | 8 |
9. | Nico Hulkenberg | 6 |
10. | Pierre Gasly | 4 |
11. | Alexander Albon | 2 |
11. | Lance Stroll | 2 |
13. | Daniil Kvyat | 1 |
14. | Sergio Perez | 1 |
15. | Antonio Giovinazzi | 0 |
16. | George Russell | 0 |
17. | Robert Kubica | 0 |
18. | Daniel Ricciardo | 0 |
19. | Carlos Sainz Jr. | 0 |
1. | Mercedes | 87 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 48 |
3. | Red Bull/Honda | 31 |
4. | Alfa Romeo/Ferrari | 10 |
5. | McLaren/Renault | 8 |
6. | Haas/Ferrari | 8 |
7. | Renault | 6 |
8. | Toro Rosso/Honda | 3 |
9. | Racing Point/Mercedes | 3 |
10. | Williams/Mercedes | 0 |