Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz

Nejprodávanější smartphony před Vánoci v Česku. Z drahých vedou iPhony

  • 1
Před Vánoci rozhodně nebyla nouze o zajímavé ceny telefonů. Seznamy nejčastěji prodávaných mobilů ukazují, že zatímco v levné a střední třídě probíhá boj mezi mnoha výrobci, tak v kategorii nad deset tisíc korun se kupují hlavně iPhony.

Zaměřili jsme se na prodeje v loňském listopadu a prosinci. Tedy na měsíce, ve kterých rostla poptávka po smartphonech a obchodníci poskytovali i různé slevy, ať už v rámci listopadového Černého pátku nebo v prosincových předvánočních akcích. Ptali jsme se u dvou velkých prodejců elektrospotřebičů, společností Datart a Alza. Tito prodejci nám poskytli seznamy nejprodávanějších telefonů v jednotlivých měsících, a to v závislosti na cenové třídě.

Obchody měly zejména v nižší (do pěti tisíc korun) a střední třídě (do deseti tisíc) poměrně rozmanité prodeje. Shoda u levných zařízení panovala třeba v modelu Samsung Galaxy J5, který se dobře prodával v obou měsících jak u Alzy, tak Datartu. V prosinci naopak v obou obchodech bodoval model Y6 Prime od Huaweie. Úspěch měly nicméně i modely od Xiaomi (Mi A2 Lite, Redmi Note 5, Redmi 6) či Honory 7A a 7S.

Střední třídě poměrně jasně dominovaly tři stroje: Honor 8X, Huawei P20 Lite a výprodejový iPhone 6s. Ty se v obou měsících dostaly mezi pětku nejprodávanějších telefonů jak na Alze, tak na Datartu. V listopadu se ještě v obou obchodech dařilo modelu Huawei Mate 10 Lite, tedy dalšímu výprodejovému kousku.

Třída dražších telefonů (nad deset tisíc) byla zastoupena zejména telefony od Applu, prodávaly se jak starší „sedmičky“, tak nové modely XR a XS. Mimo nich se také mezi nejprodávanější dražší telefony dostal Huawei Nova 3 a Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S9.

„Na prodeje mobilních telefonů měly vliv hlavně slevy na dražší modely. Prodeje mobilů výrazně ovlivnily víkendové akce na Samsung Galaxy S8 v listopadu a Samsung Galaxy S9 v prosinci, velký vliv mělo rovněž snížení ceny iPhonu 6s. V listopadu v rámci Black Friday ovlivnily významně prodeje v kategorii levnějších modelů zajímavé cenové nabídky značek Huawei a Honor,“ komentovala prodeje telefonů tisková mluvčí Datartu Iva Pavlousková.

„Cenová dostupnost má samozřejmě vliv na celkové prodeje. Neznamená to však, že zákazníci kupují levné přístroje. Jde spíš o to, že chtějí nejlepší hodnotu za svoje peníze a chtějí mít pocit z chytrého nákupu (mám skvělý mobil za skvělou cenu). Na Alze letos v listopadu a prosinci došlo ke zvýšení průměrné ceny prodaného mobilního telefonu. To bylo dáno mnoha faktory (silnou konkurencí mezi značkami, novinkami typu iPhone XS, XR) a v neposlední řadě také cenovými akcemi (jako Black Friday), kdy jsme měli větší zastoupení právě dražších mobilních telefonů,“ uvedl obchodní ředitel Alzy Petr Bena.

„Z pohledu značek cena určitě vliv má, nicméně vliv slevy je různý. Loni na podzim/Q4, když Xiaomi vlétlo na český trh, dominovala tato značka segmentu do pěti tisíc korun a měla významné zastoupení i v segmentu pět až deset tisíc korun. Ostatním značkám se nechtělo bojovat o podíl na trhu. Jakmile tyto značky začaly ztrácet tržní podíl, tak se v nízkém a středním cenovém segmentu výrazně rozšířila nabídka a jednotlivé značky si začaly hájit svůj podíl na trhu. Letos v listopadu a prosinci pak podíl Xiaomi klesl, protože právě jiné značky nedaly Xiaomi tolik prostoru jako loni. Značky, které slevy nedělají moc často (v podstatě pouze iPhone od Applu), jsou pak velmi cenově senzitivní a snížení ceny vede k velkému nárůstu prodejů,“ vysvětlil Bena.