Globální prodeje smartphonů klesají, trh je nasycen. Problémy má řada tradičních výrobců včetně světové jedničky Samsungu, jehož letošní model Galaxy S9 vykazuje velmi špatná prodejní čísla. Se stagnací či dokonce poklesem prodejů musí bojovat i Apple. Ten očekával od nového levnějšího iPhonu XR daleko vyšší prodeje.
Přesto jsou značky, které situaci na trhu dokázaly využít a prodeje jim rostou. Čínští výrobci vsadili na masivní marketing, inovace a ceny nižší než u konkurence. Ovšem i v jejich případě nejsou úspěšné všechny značky, ale jen ty největší.
Problémy Applu potvrzuje i analýza společnosti Strategy Analytics, podle které jsou prodeje iPhonu XR pod očekáváním výrobce. Přesto má jít o nejprodávanější iPhone v letošním čtvrtém čtvrtletí, které je pro Apple tradičně nejsilnější sezonou.
Pokud se podíváme do minulosti, tak nové iPhony byly nejen na předvánočním trhu vždy nejprodávanějšími smartphony ze všech. V letošním prvním čtvrtletí dokonce mezi šesti globálně nejprodávanějšími smartphony byly na prvních čtyřech místech pouze iPhony.
Nejprodávanější smartphony na světě. iPhony totálně drtí konkurenci |
iPhone XR by tak měl být, i přes opravdu nižší prodeje, než se očekávaly, opět nejprodávanějším smartphonem na světě. Prodávat by se měl lépe než další letošní novinky od Applu, tedy modely řady XS. U nich už je cena tak vysoká, že je model XR s o něco horší výbavou solidní alternativou za nižší cenu.
Předvánoční prodeje by mohly Applu opět pomoci dostat se na pozici světového výrobce smartphonů číslo dva a předehnat tak Huawei. Ten se dostal před Apple už v letošním druhém čtvrletí. Huawei razí velmi agresivní strategii, ve které mu výrazně pomáhají cenově prakticky bezkonkurenční smartphony prodávané pod značkou Honor. Huawei/Honor má však nepřeberné množství modelů, a tak jednotlivé stroje nevykazují na rozdíl od celku enormní prodeje.
Model | Počet kusů (miliony) | Podíl na trhu |
---|---|---|
iPhone X | 16 | 4,6 % |
iPhone 8 | 12,5 | 3,6 % |
iPhone 8 Plus | 8,3 | 2,4 % |
iPhone 7 | 5,6 | 1,6 % |
Xiaomi Redmi 5A | 5,4 | 1,6 % |
Samsung S9+ | 5,3 | 1,5 % |
I kdyby prodeje nového iPhonu XR byly pod očekáváním, tak v Applu smutnit nemusí. Apple dávno rezignoval na počet prodaných kusů, jde mu o celkový zisk. A to nejen ze samotných iPhonů, ale i s nimi spojených služeb. Takovým obchodním modelem se nemůže pochlubit žádný jiný výrobce. Ostatní používají systém Android, a tak většina zisku ze služeb spojených s používáním těchto smartphonů v drtivé většině připadá Googlu.