Obchodníci a výrobci zde potřebují prodávat, a tak musí vyjít vstříc těm, kteří hledají zboží pro své zákazníky. Když se v Německu začala šířit vlna single domácností, zaplavila veletržní stánky spousta malých hrnců a pánví, sklenky a šálky se najednou ze sad o šesti kusech rázem „smrskly“ na balení se čtyřmi, dvěma či dokonce jediným kusem.
Když se objevila móda pití, které si nosíme všude s sebou, mohl mít návštěvník Ambiente pocit, že je na veletrhu plastových lahví.
Jenže zatímco ještě před pár lety zajímala většinu zákazníků jen cena, případně barva nebo atraktivní dekor, dnes hledají (a jsou ochotni i připlatit) výrobky, kde výrobce jasně deklaruje nezávadnost svého zboží. Heslo „100 % BPA free“ se tak letos dostávalo na čelní plochy poutačů.
„Konečně totiž vznikla dostatečně silná skupina zákazníků, kteří se zajímají o to, v čem vaří nebo ukládají potraviny a nápoje,“ vysvětluje Jaroslav Soukup ze společnosti Mobax, která zastupuje celou řadu zahraničních výrobců.
Po vlně nápojových lahví jsou teď v kurzu přenosné boxy na potraviny. Výrobci se předhánějí jak v jejich vnitřním uspořádání (aby se po otevření nevysypal na majitele obsah připomínající spíš obsah odpadkového koše než pěkně upravený pokrm), ale také v dalších výhodách.
Boxy musí dokonale těsnit, preferují se výrobky určené i pro použití v mikrovlnné troubě nebo v mrazáku. Prostě multifunkční. Nabízejí se speciální krabičky na saláty, ovoce či vajíčka. A samozřejmě také na dětské školní svačiny a obědy, s krabičkami se vydávají malí caparti už do školek, o školách nemluvě.
Jde o tak důležitý trend, že se například spojila značka Guzzini a italská módní značka Obag, jejíž kabelky zaplavily doslova celou Evropu. Vznikla tak celá řada boxů na jídlo, s nimiž se především ženy budou rády ukazovat. Dobrá zpráva: jsou už i na českém trhu.
Ekologové, milovníci domácí stravy i celiatici tak stáli ve Frankfurtu nikoli proti, ale vedle těch, kteří milují kuchyň svých babiček a jsou ochotni věnovat dlouhé hodiny pomalému vaření v hrncích a pekáčích z litiny a keramiky. Prostě návrat ke kořenům, k domácímu chlebu i zážitku z dobrého čaje či vína v porcelánu a skle, které se opět řadí k „domácímu stříbru“.
Kruhy a pruhy
Z nabídky zmizela většina hranatých či „vlnovitých“ talířů, klasické kulaté talíře se vrátily na výsluní. Nikoliv však stoprocentně. Jedním z důvodů je třeba to, že se hranaté tvary lépe ukládají (zejména tam, kde není v kuchyňské lince dost místa), ale také kvůli myčkám: u velkých kulatých talířů bývá někdy problém s jejich umístěním a přestavování košů v myčce není vždy možné.
Pokud jde o dekory, pak jasným letošním favoritem se stal jemný proužek na okraji talířů či šálků. Jakmile byl proužek širší, posunul se pod okraj či se dokonce „namnožil“ a šálek či váza získaly pruhovaný vzhled.
Smytí těchto dekorů se nemusíte obávat, jde zpravidla o takzvané vtavené vzory odolné proti otěru, kyselosti i mycím přípravkům. Vtavené barvy poznáte snadno, stačí přejet prstem po glazuře, bude dokonale hladká.
Některé firmy používají ovšem jinou technologii, proužky dokonce vystupují na povrch. Často totiž bývají ze silikonu. Ten funguje jako praktická ochrana před teplem, které předává porcelánu třeba horký čaj, nebo před vyklouznutím poháru z ruky.
Černobílá kombinace slavila velký návrat, a to od jemných proužků až po dekorativní vzory evokující dobu art deco. Princezna Maja von Hohenzollern, která se designu věnuje již řadu let, navrhla dokonce unikátní černobílou řadu Château pro značku Goebel. Je elegantní a nadčasová.
Vedle černé fungovaly dobře i šedé a antracitové pruhy i vzory. U moderních černobílých dekorů nebo bílého porcelánu se často objevovalo jako doplněk dřevo.
Kdo má rád veselé barvy či výrazné dekory, měl také z čeho vybírat. Barvy se objevovaly zejména u keramiky a samozřejmě u plastů. Barvou roku je sice ultrafialová (podle Pantone) nebo nachově platinová (Dulux), ale výrobci nádobí, porcelánu a dalších doplňků letos preferovali zejména zelenou. V zelené a bílé byla nová řada u francouzské značky Le Creuset, zelenou preferovala i dánská značka Eva Solo.
Pokud jde o hrnce a pánve, pak se připravte na to, že jejich hmotnost kvůli sendvičovým dnům a použitému materiálu stoupá pěkně vysoko. Mnohým by se tak možná hodil nejdřív trénink v posilovně. I proto se u velkých pánví nezřídka objevilo kromě klasické rukojeti i malé ucho na protilehlé straně.
Tyto typy nádobí z litiny a keramiky mají samozřejmě nepřilnavé povrchy, jde o nádobí, které je určeno na mnohaleté použití a patrně se bude v rodinách i dědit, tak jako kdysi formy na bábovky nebo pekáče na buchty.
Málo místa, hodně nápadů
V nabídce však nechyběly ani malé pánve a hrnce pro single domácnosti, stejně tak výrobci pamatovali na omezené prostory v malých bytech. Značka Joseph Joseph přišla se skvělým stohovatelným setem různých misek, odměrek a cedníků, WMF zase s vtipnými multifunkčními pomocníky. Třeba teploměr pro pečení si lze nastavit podle druhu masa, ale i podle toho, jak je chcete mít propečené. Pak stačí vyjmout sondu a z teploměru je po stisknutí jediného tlačítka minutka.
Česká Tescoma zase přidala mlýnek na mák Handy, v němž však lze stejně dobře umlít jáhly, sezamové, lněné a hořčičné semínko či koriandr. Navíc má patentovaný mlecí mechanismus ze speciálně tvrzené keramiky.
Objevilo se i speciální nádobí pro přípravu raw stravy, donedávna ještě určené spíše pro profesionální provozy, nebo piknikové nádobí, které se v přírodě samo rozloží, je totiž vyrobené výhradně z přírodních materiálů.
Veletrh Ambiente tak kromě barev či nových tvarů ukázal ještě jednu podstatnou věc: lidé si už dnes pečlivě vybírají, není jim lhostejné, co jedí a v čem vaří.