Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V autobusech ubylo cestujících, dopravci v kraji zdražují a ruší spoje

  12:26
Autobusové dopravce ve Zlínském kraji trápí úbytek cestujících. Některé firmy nyní nekupují nové vozy, protože čekají na výsledek výběrového řízení, které chystá hejtmanství. Kraj věří, že změna lidi k veřejné dopravě zase přiláká.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Největší autobusový dopravce ve Zlínském kraji, kterým je firma ČSAD Vsetín, od ledna zdraží jízdné v průměru o deset procent, což znamená minimálně o korunu. Důvodem je zvyšování cen nafty, inflace a také postupný úbytek cestujících. Každoročně jich bývalo méně o 2,5 až 3,5 procenta, letos je to však ještě více zhruba 4,5 procenta.

„To je docela citelné, klesají nám tržby. Nedá se už šetřit na ničem,“ popsal ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Jedním z hlavních důvodů je, že lidé jezdí více auty. Svoji roli může hrát i aktuální stav vozového parku, protože čekáme na vypsání výběrového řízení na dopravce v kraji, takže nekupujeme nové autobusy,“ doplnil Holubář. Firma kupuje jen starší vozy a investuje do oprav a údržby.

Kvůli nezájmu cestujících ubylo spojů do Ostravy

Podle Holubáře může za úbytek cestujících „skrytá“ podpora automobilismu ze strany státu, měst i firem, jež budují nová a nová parkoviště.

„Jeden zaměstnavatel, jemuž jsme autobusem sváželi zaměstnance, u nás zrušil objednávku, protože lidé se začali do práce dopravovat sami auty,“ podotkl Holubář. Roli ale hrají i další faktory.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Vliv na to má struktura a počet pracovních dní, záleží rovněž na počasí. Když je déšť a zima, cestujících přibývá, protože odloží kola,“ podotkl Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště.

Tato společnost letos zaznamenala pokles cestujících o 1,7 procenta, v minulých letech to bylo mezi jedním až dvěma procenty. I tato firma od ledna zdraží asi o korunu.

„Úbytek registrujeme každý rok, začalo to tím, jak se v 90. letech rušily velké podniky. Když například v Letu Kunovice pracovalo 5,5 tisíce lidí, jezdili jsme tam se třiceti autobusy denně, dnes tam vypravujeme tři vozy,“ líčí Kallus.

Na rozdíl od konkurence podnik loni i letos koupil osm nových autobusů, udržování starých vozů v dobrém stavu je pro něj totiž finančně náročné.

O tři procenta ubylo i lidí na linkách kroměřížského Krodos Busu, průměr se přitom většinou pohybuje kolem dvou procent.

„I když se snažíme cestujícím zlepšovat podmínky, veřejnou dopravu opouštějí. Do zaměstnání jezdí stále více auty. Našimi hlavními klienty jsou školáci,“ řekl ředitel Krodos Busu Luděk Ferenc.

Firma ČSAD Vsetín také kvůli úbytku cestujících přistoupila k rušení některých linek. Vypravuje jich méně do Ostravy a zrušila také všechny do Prahy, ale to i kvůli častým potížím na dálnici D1, které autobusy k nelibosti cestujících zdržovaly.

„Upravili jsme počet spojů tak, abychom nenabourali dopravní obslužnost,“ věří Holubář.

Kraj chystá změnu celého systému dopravy

Zlínský kraj připravuje výběrové řízení na autobusové dopravce, kteří společně s ním doufají, že by to mohlo propad cestujících přibrzdit a možná i zastavit.

„Současný trend je nepříznivý, příčin je celá řada, od špatného technického stavu autobusů přes nabídku spojení až po lidskou pohodlnost. S pomocí výběrového řízení chceme zlepšit nabídku spojení i zvýšit komfort a vybavení autobusů. Pokusíme se vrátit lidi do veřejné dopravy,“ poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek.

Podle něho se to podařilo v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji, kde už jezdí dopravci na základě výběrového řízení. Autobusy jsou tam standardně klimatizované, mívají wi-fi, jsou nízkopodlažní.

Tak by to mělo být od roku 2020 i ve Zlínském kraji. Společnosti věří, že se zvýšením komfortu vozů podaří úbytek cestujících zbrzdit a alespoň někteří lidé začnou více využívat veřejnou dopravu, protože bude pohodlnější, než když budou stát s autem v kolonách.

„Pomoci můžou i pravidelnější spoje v hustě osídlené zástavbě. Záleželo by ale na tom, kolik by přibylo cestujících a o kolik by stouply náklady. Zřejmě by se musela udělat studie,“ uvažuje Kallus (více čtěte v článku Hradiště chce nalákat obyvatele do autobusů, chystá revoluci v MHD).

ČSAD Vsetín například uvítalo, že městská hromadná doprava začala být zdarma ve Valašském Meziříčí, kde ji provozuje. „Každý počin, který proti poklesu směřuje, se musí vítat s nadšením,“ uvedl Holubář.

Podle Ference by neměl pokles cestujících pokračovat do nekonečna. „Doufám, že jsme se přiblížili k hranici, pod níž už nepůjdeme,“ řekl ředitel firmy Krodos Bus.

Autor:
  • Nejčtenější

Dostavbu části D49 silničáři zřejmě musí přerušit. Vyhodíme desítky milionů, tvrdí

17. května 2024  9:16,  aktualizováno  15:16

Právní bitva o stavební povolení pro dálnici D49 v rozestavěném úseku Hulín-Fryšták ve Zlínském...

Pardubice mají klid, Zlín po prohře zůstává na dně. Rozhodne poslední kolo

19. května 2024  16:29,  aktualizováno  20:13

O přímém sestupujícím z Fortuna ligy se rozhodne v závěrečném dějství nadstavbové části. Nejhorší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Králík by Rusy přizval: Jejich vyřazení popírá staroolympijské myšlenky

19. května 2024

Premium Ve své době patřil k absolutní gólmanské špičce. A to nejen na domácím hokejovém poli, ale i v...

Distributor smrtícího alkoholu z metanolové kauzy byl podmínečně propuštěn

21. května 2024  16:36,  aktualizováno  17:05

Jiří Vacula, který v roce 2012 distribuoval otrávený metanol, byl podmíněně propuštěn na svobodu. Z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Sedmnáct kusů za tři hodiny. Odborná firma začala s odchytem nutrií ve Zlíně

17. května 2024  11:51

Zlín se pustil do boje s přemnoženými nutriemi. Pozval si specializovanou firmu, která je v těchto...

Obrat. Zlín couvl a po odporu obyvatel chce snížit daň z nemovitosti

23. května 2024  17:24

Vedení Zlína chce snížit daň o 16 procent. Lidé zaplatí méně o několik set i pár tisíc korun. Změna...

Otrava cuketou z Česka zaujala v zahraničí. Taky jsme ji asi měli, řekli lékaři

23. května 2024  15:04

Zlínská lékařka uspěla na celosvětovém kurzu internistů v polském Krakově. Za přednášku o mimořádně...

Čas se krátí. V pátek končí druhé kolo přijímaček, míst je ale stále dost

23. května 2024  12:33

V pátek o půlnoci končí druhé kolo přijímacích zkoušek na střední školy. Volných míst určených pro...

Majitelé bytů si nájemníky raději prověřují, kontrolují se i profily na sítích

23. května 2024  9:12

Zájem o nájemní bydlení ve Zlíně roste. Kvůli špatným zkušenostem však pronajímatelé po realitních...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...