Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Před 70 lety se stal v Alpách zázrak. Dakota v nouzi přistála na ledovci

  0:40
Je rok po válce a mnozí američtí vojáci zůstávají v Evropě. Jedno z jejich letadel, které vyráží z Tullnu do Pisy, ztrácí nad Švýcarskem kontakt s řídícími radary a po poruše nouzově přistává ve výšce 3 300 metrů na ledovci Gauligletscher ve východní části Bernských Alp. V následujících hodinách začíná nevídaně rozsáhlá, letecká záchranná akce trvající dlouhých pět dní.
Dakota po příchodu záchranářů.

Dakota po příchodu záchranářů. | foto: Bureau of Aircraft Accidents Archives

Dopravní vrtulové letadlo Douglas C-53D Skytrooper, zvané Dakota, míří 19. listopadu 1946 z americké základny v rakouském Tullnu do Pisy. Na palubě je 12 lidí, kromě několika důstojníků i zasloužilý generál McMahon s rodinou.

Zhoršené počasí, sněžení, silné turbulence a porucha vrtulového letadla vyústí v jeho zřícení. Pilot nad ním ztrácí kontrolu a v rychlosti 280 km/h přistává s obrovskou dávkou štěstí na ploché části ledovce Gauligletscher v Bernských Alpách. Uprostřed hor, desítky kilometrů od civilizace...

Proč ta změna trasy?

Tehdejší letouny se vysokým horám pro jistotu vyhýbají. Původní trasa letu je proto naplánována s obletem Alp ze západu. Po mezipřistání v Mnichově dochází ke změně plánu, o čemž nemají pasažéři na palubě ani tušení. Pilot neletí do Dijonu, ale stáčí letadlo přímo na jih a míří přes Alpy.

Krátce poté, co letadlo ztrácí kontakt s americkým velením, začíná pátrací akce. Okamžitě odstartuje radiové pátrání v celé alpské oblasti, bohužel bez kladného výsledku. Velení záchranné akce je svěřeno Ralphu Tateovi, který byl velícím důstojníkem amerických sil na rakouském území, který je shodou okolností otcem pilota zmizelé Dakoty, s nímž sedí na palubě i jeho manželka.

Letadlo Douglas C-53D Skytrooper "sedlo" přesně mezi trhliny

Pro dokreslení situace je potřeba zmínit fakt, že tehdejší vztahy USA se Švýcarskem se nacházely na historickém bodu mrazu.

Francie není Švýcarsko

Mezi Vídní a Marseille vzlétají desítky amerických letadel a prohledávají prostor nad Alpami. Předpokládají, že se Dakota zřítila ve francouzských Alpách.

Dvacátého listopadu má na vojenském letišti v horami sevřeném švýcarském Meiringenu službu šéf, Victor Hug. Z práce ho náhle vyruší hlášení mayday. Let Z-6-884-6 se zřítil na neznámém místě a volá o pomoc.

V letadle se po nárazu začínají probírat otřesení. Po chvíli vychází najevo, že všichni přežili. Několik z nich utrpělo zranění, především stav palubního mechanika je vážný.

Hodinu poté už posádka volá vysílačkou o pomoc. Pilotovo mayday zachycují právě v „nedalekém“ Me­iringenu. Podle intenzity signálu se zkušení horští piloti domnívají, že letadlo bude vzdušnou čarou 12 kilometrů severně, tedy nedaleko, zato vysoko, v těžko přístupných horách.

Na palubu Dakoty se postupně vkrádá chlad a blíží se noc. Teplota klesá až na -15 °C, stav mechanika se zhoršuje, pilot opakuje nouzové hlášení. Bez odezvy. Letiště v Meiringenu, které zachytilo „mayday“ dostává ze švýcarského velení povel: Nic nepodnikejte, podle Američanů se letadlo nezřítilo na švýcarském území.

Signál však již dříve ale zachytilo letiště Paris-Orly a základna Istres-Le Tubé, to pomohlo určit místo přistání ve švýcarských Alpách.

Navštivte místo nehody

Když chcete navštívit místo nehody na lyžích, nejlépe to jde v létě i v zimě z chaty Gaulihütte, třeba během túry na Rosenhorn v rámci přechodu Haute Route Swiss Glacier.

Na chatě Gaulihütte si můžete prohlédnout relikvie z vraku Dakoty.

Někteří z trosečníků začínají trpět výškovou nemocí, baterie napájející vysílačku ztrácí na kapacitě. Mechanik dostává injekci morfia, pilot Tate trpí zraněním hlavy, už tak malé zásoby jídla se tenčí a vody zbývá pouhých 11 litrů. Všem je jasné, že více než 3 dny nemohou na tomto místě přežít.

Táta našel syna i manželku

Generál Ralph Tate st. se 22. listopadu rozhodl, že bude hledat zmizelé letadlo i on sám. Sedá za knipl bombardéru USAAF B-29 a vzlétá nad Alpy.

Mezitím vyráží dvojice mužů od vraku Dakoty k pokusu hledat pomoc pěšky. Sotva však překonají první pásmo ledovcových trhlin, jsou tak vyčerpaní, že další postup vzdávají. Jedinou naději jim může přinést záchranná akce. Po jejich návratu na palubu spouští pilot vysílačku a do éteru zní patrně poslední mayday, baterie je už skoro vybitá.

Nastěstí kolem půl desáté nachází vrak posádka bombardéru RAF Lancaster a brzy se nad místem objevil i Generál Tate starší. Poloha je tedy známa, ale zdaleka není vyhráno.

Začíná horečné diplomatické jednání mezi USA a Švýcarskem. Američané vypravují do Meiringenu dokonce speciální vlak plný zásob, vozové techniky a vojáků. 80 amerických letadel se dostává nad místo nehody a shazuje k letadlu z velké výšky jídlo, pití, léky, deky apod. Nálada v kokpitu Dakoty se zlepšuje.

Naivita made in USA

Během jednání obou stran v horském hotelu Rosenlaui je dohodnuto, že obří americká letadla bez zkušeností pilotů při létání v horách vystřídají malé švýcarské stroje. Snahu vyrazit k místu nehody pancéřovými pásovými transportéry, tzv. snowcats, se nakonec podaří Američanům rozmluvit. Charakter terénu totiž jejich použití zcela vylučuje.

Švýcaři navrhují postup z Rosenlaui. Dávají dohromady 85 místních dobrovolníků, kteří za svitu petrolejových lamp táhnou 12 tzv. kanadských saní pro transport nešťastníků. Situaci komplikuje půl metru čerstvého sněhu i skutečnost, že řada zachránců nemá dostatečné vybavení, ani zkušenosti.

Pěšky je nezachráníme

Původní plán počítá s jednodenní akcí. Z Rosenlaui dojít na místo nehody, a ještě téhož dne dopravit Američany na stejné místo. Bohužel se to nedaří. První dva zachránci doráží na místo po 12 hodinách pochodu, což je dvojnásobná doba, než se předpokládalo.

V sobotu, 23. listopadu odpoledne, těsně před soumrakem, dochází k troskám letadla všichni záchranáři, kteří si navíc zkomplikovali cestu blouděním. Většina z nich má promočené boty i ponožky a jsou propocení, žízniví a vyčerpaní. Lidé z Dakoty už mají za sebou čtyři dny a noci v mrazivém, nevlídném počasí. Navíc předpověď počasí slibuje příchod sněhové vánice. Zdá se, že záchrana pěším pochodem nebude zvládnutelná. Pilot i jeho mechanik trpí stále většími bolestmi.

Spása? Ližiny pro letadlo

Švýcarští vojenští piloti pod velením Victora Huga sahají po vylepšení, které si si poprvé vyzkoušeli v roce 1943. Tehdy otestovali meiringenští piloti ližiny pro start a přistání na sněhu. Trochu se podobaly plovákům, používaných u hydroplánů. Byly však užší a delší. V dalších dvou letech vyřešili jejich připojení k podvozku hned vedle pneumatik tak, aby mohli jet po pevné zemi a zároveň přistát i vzlétnout ze sněhu. Kapitán Hug hlásí, že dva stroje jsou připraveny.

Zbývá poslední den do předpokládaného vypuknutí vánice a tak zkušení piloti, Hug a Hitz opouštějí Meiringen dvěma lehkými letadly Fieseler Storch.Míří vstříc první horské letecké záchranné akci v dějinách. Jejich cílem je přistát na ledovci, co nejblíže vraku Dakoty.

Když jsou těsně nad letadlem, hází do jeho blízkosti koženou brašnu s úředním sdělením o přistání a následné záchraně. Záchranáři na místě zkontrolují stav ledovcových trhlin a holemi improvizovaně vyznačují 300 metrovou přistávací dráhu.

Švýcaři přistávají na ledovci

O chvíli později, v neděli 24. listopadu 1946 dopoledne nedaleko vraku hladce přistávají kapitán Victor Hug a major Pista Hitz. Radost a naděje vyčerpaných Američanů jsou obrovské.

Záchranáři u havarovaného letounu Douglas C-53D Skytrooper.

Poté, co se Hugovi podaří vzletět z ledovce, je o tom v přímém přenosu do vysílačky informováno americké velení v údolí. První let na malé letiště Meiringenu trval 12 minut... Hug a Hitz následně přepravili během devíti letů všechny pasažéry nešťastného letu do bezpečí. V noci přichází sněhová vánice, která by asi zmařila naději na přežití posádky.

Na letišti vítá přeživší Američany na 150 novinářů a malé městečko Meiringen, nedaleko pramenu řeky Aare, se díky reportážím v tisku a rozhlase stává slavným na celém světě. Stejně jako kapitán švýcarského letectva Victor Hug, který je od té doby považován za zakladatele leteckého záchranářství v horách. O šest let později zakládají ve Švýcarsku leteckou záchrannou službu.

Americký happy­end

Po šedesáti letech se tehdy jedenáctiletá generálova dcera Alice MacMahon i pilot Ralph Tate vrací do Meiringenu, aby zavzpomínali, prohlédli si znovu letadlo svých zachránců Fieseler Storch a připomněli si, jaký zázrak to byl, že přežili nejen pád Dakoty, ale i to, že záchrana z odlehlého ledovce trvala tak dlouho. Díky švýcarským pilotům to byl příběh s typicky americkým happyendem.

PAmátník, připomínající nehodu se šťastným koncem.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Článek vznikl pro SkitourGuru.com, web o skialpinismu a lyžařských túrách, a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Rozhlas místo rádia. O novém názvu rozhodl jediný článek v Národních listech

v diskusi je 15 příspěvků

25. května 2024

Rok po začátku vysílání v Československu nastal konec „radiofonie“ a „broadcastingu“. V květnu 1924...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 3 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Umělá inteligence Microsoftu má výpadek. Firmě nefunguje ani vyhledávač

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024  15:56

Nasazení umělé inteligence úzce souvisí s internetovou dostupností. A právě nyní se ukazuje tato...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...