O uplynulém víkendu se zóny placeného stání rozšířily i do Prahy 8. Zatím vyvolávají smíšené reakce. Na jedné straně stojí poměrně velká část rezidentů, kteří si pochvalují, že mají konečně kde zaparkovat.
„Včera jsem přijela ve dvě hodiny domů a nejenže jsem měla kde zaparkovat, ale ještě jsem si mohla vybrat kam. Rozhodně dobře investovaných 1 200 korun,“ říká například Adéla Vostracká, která bydlí v ulici Thámova v Karlíně.
Pozitivní zkušenost má i Radka Dubnová. „V ulici V Mezihoří jde nově zaparkovat po celý den a i večer se tam dá najít místečko. Dříve zde ráno v týdnu stála mimopražská auta, teď je konečně místo pro rezidenty,“ říká. Největší výhodu ale spatřuje v tom, že se v lokalitě po zavedení zón snížil i provoz.
Podobných kladných ohlasů je na sociálních sítích možné najít nespočet. Spokojeni ale nejsou rozhodně všichni. Řada lidí si naopak stěžuje, že k nim změna nahnala více aut.
Zóny totiž v Praze 8 neplatí plošně, ale vznikly pouze v oblasti Karlína a části Kobylis, Ládví a Libně. To vede k tomu, že se do ulic, které nelemují barevné zóny, stahují auta řidičů, kteří za parkovací oprávnění nechtějí nebo nemohou zaplatit.
„Řidičům nevadí se projít“
„Bydlím v ulici Šimůnkova a ta je od zavedení modrých zón neustále plná,“ říká například Eva Šperková. Překvapivě však podle ní v ulici neparkuje mnoho mimopražských aut. Přesunula se tam prý spíše vozidla obyvatel, kteří bydlí pod Žernoseckou ulicí, kde zóny platí, a kteří si z nějakého důvodu rezidenční kartu nepořídili. „Chybu vidím ve velmi vysokých cenách pro živnostníky a částce, která se platí za druhé vozidlo,“ dodává Šperková.
Parkování v Praze 8
|
Podle radního pro dopravu Prahy 8 Karla Šaška (ČSSD) je pravděpodobné, že se právě z tohoto důvodu budou zóny dále rozšiřovat. „Snažili jsme se zóny nastavit tak, abychom tento dominový efekt co nejvíce eliminovali. Jak ale vidíme, lidé jsou ochotni zaparkovat i poměrně daleko od domova a zbytek cesty dojít pěšky,“ říká. V nejbližší době proto prý bude jednat se zástupci obyvatel, kterých se problém týká, o tom, zda si přejí zóny zavést i před jejich domy. Na radnici už podle něj dokonce dorazilo několik petic, které rozšíření zón požadují.
Problém zaparkovat mají však i někteří rezidenti, kteří bydlí v ulicích, kde zóny jsou. Například kvůli tomu, že jim radnice před domem nechala namalovat oranžovou čáru. Ta je totiž určena pro návštěvníky a rezidenti v ní musí stejně jako ostatní řidiči platit. „Před domem mám nově oranžovou zónu. Zaplatil jsem nehorázné sumy za parkovací karty. V životě jsem neměl problém před domem zaparkovat a nyní tam parkovat nesmím,“ říká Jiří Šilhavý. Podle Šaška jsou ale tato krátkodobá stání potřebná, zejména pro obchody.
Jinde obyvatelům zase vadí úbytek počtu míst k stání. „V některých ulicích, kde bylo dříve tolerováno parkování po obou stranách, je nyní pruh namalovaný jen na jedné straně a na druhé je zákaz zastavení,“ říká Ivo Komárek. To je příklad ulice S. K. Neumanna, U Vlachovky, ale i dalších.
Karlín rozdělen na dvě části
Podle Šaška se teď však pouze napravil stav, kdy v těchto místech řidiči parkovali neoprávněně. Tyto obousměrné ulice totiž musí být podle zákona široké alespoň šest metrů a zakreslení parkovacích míst po obou stranách by je příliš zúžilo. „Dříve se tam parkovalo načerno. Kdyby tam přišli policisté a správně změřili šíři ulice, museli by dát všem řidičům pokutu,“ vysvětluje úbytek parkovacích míst radní.
Někteří obyvatelé Karlína si stěžují i na to, že tato nevelká čtvrť byla v systému parkovacích zón zbytečně rozdělena na dvě části. Do každé z nich si mohou rezidenti zakoupit levnější parkovací oprávnění za 600 korun. Místním by však více vyhovovalo, kdyby byl Karlín jednolitou zónou a oni mohli na jedno oprávnění parkovat na celém jeho území. Nyní jim nezbývá nic jiného než si zaplatit oprávnění pro celou Prahu 8 za 1 200 korun.
Podle vedení radnice je Karlín rozdělen zejména proto, aby mohla být návštěvníkům účtována vyšší hodinová sazba za parkování v jeho centrální části. „Navíc, když bydlím v té centrální oblasti, tak nejezdím parkovat za Invalidovnu, ale budu hledat místo ve své oblasti, a naopak,“ brání se kritice Šašek. Radnice teď podle něj nicméně všechny výtky shromažďuje a bude podle nich zóny v Praze 8 dále upravovat.