Zaharie Ahmad Shah na svém počítači pilotoval stroj směrem nad širé moře, do odlehlých oblastí jižního Indického oceánu necelý měsíc před záhadným zmizením letadla, píše časopis New York.
Malajsijští vyšetřovatelé předali americké FBI pevné disky počítačů, na kterých Zaharie nahrával trasy zpracované na domácím leteckém simulátoru. Expertům z FBI se podařilo obnovit šest datových bodů. Z nich vyšlo najevo, že si zkoušel trasu z Kuala Lumpur směrem na severozápad přes Malacký průliv, pak zatočil doleva a namířil si to na jih, nad Indický oceán, dokud stroji nad vodní pustinou nedošlo palivo.
Ze signálů zachycených satelity vyplývá, že skutečný let MH370 absolvoval před zmizením velmi podobou trasu. Není zcela stejná, ale v obou případech stopy po stroji končí velmi daleko od obydlených oblastí. Letět měl přitom z Kuala Lumpur do Pekingu. Krátce po startu 8. března 2014 však letoun dramaticky změnil směr a zamířil nad moře mezi Malajsií a Vietnamem.
Podle časopisu jde o dosud nejsilnější důkaz, že pilot únosem letadla spáchal hromadnou vraždu a sebevraždu naráz. O tom, že za zmizení letadla může on, se spekulovalo hned krátce po zmizení stroje s celkem 239 lidmi na palubě. Například i proto, že 53letý kapitán Zaharie Ahmad Shah neměl smluvené žádné společenské akce po dni zmizení letadla. Krátce předtím se mu rozpadlo manželství, žena od něj odešla.
Ztracené letadlo hledala i nejmodernější ponorka:
14. dubna 2014 |
Pátrání bude ukončeno
Kapitán byl u společnosti 30 let, patřil mezi nejzkušenější piloty, byl instruktorem a jeho hobby bylo létání na leteckém simulátoru. Doma měl postavenou poměrně přesnou kopii kokpitu Boeingu 777.
Australští vyšetřovatelé na základě satelitních dat předpokládají, že se let MH370 zřítil zhruba 1 800 kilometrů jihozápadně od Austrálie. Pro pátrání vytyčili oblast 120 tisíc kilometrů čtverečních, sonary ani dálkově ovládané ponorky však stroj v hlubinách oceánu dodnes nenašly.
Ztracený boeing někdo "zneviditelnil" záměrně. Prudce stoupal a klesal |
Naděje vzrostla loni v červenci, kdy se na pobřeží ostrova Réunion objevil úlomek křídla (podívejte se zde). Byl to první hmatatelný důkaz, že let skutečně havaroval.
Letos v červnu pak Američan, který po stopách boeingu pátrá na vlastní pěst, zveřejnil snímky zavazadel, která sesbíral u Madagaskaru (podívejte se zde). V únoru u břehů afrického Mosambiku našel kovový úlomek s nápisem „NO STEP“. Australští odborníci i technici společnosti Boeing se shodli, že patřil k letu MH370 (psali jsme zde).
Malajsije, Čína a Austrálie v pátek 22. července ve společném prohlášení uvedly, že pokud se trosky letounu nenajdou v oblasti, která se zrovna prohledává, pátrání bude ukončeno. Dosud bylo propátráno 120 tisíc kilometrů čtverečních v Indickém oceánu, což stálo 135 milionů dolarů.