Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Úspěšné čtvrtstoletí Škody a Volkswagenu. Vliv Čechů ve firmě roste

  11:06
Škoda slaví 25 let od začlenění do Volkswagenu. Investice německého koncernu z 90. let se vyplatila. Automobilka dnes vyrábí přes milion aut ročně, a může se tak srovnávat s firmami jako je Ford nebo Opel. O postavení v rámci Volkswagenu svědčí i to, že má Mladá Boleslav na starosti vývoj čím dál větší části dílů pro všechna auta v koncernu.

Před čtvrtstoletím to byla transakce, která budila emoce. Nejen proto, že šlo o první velký prodej továrny do německých rukou, ale i kvůli způsobu privatizace. V době, kdy většina průmyslu končila v kuponové privatizaci, byl přímý prodej zahraničnímu investorovi spíše výjimečný.

Škoda Auto tento týden velkolepě oslavila 25 let spojení s Volkswagenem. K oslavám mají obě strany důvod, stejně jako strana třetí, tedy český stát. Jen stěží jde v Česku najít úspěšnější akci.

Portfolio Škodovky se rozrůstá.

„Jde o příklad velmi úspěšné privatizace,“ říká premiér Bohuslav Sobotka. Ten ocenil i to, že tehdejší zastánci prodeje Volkswagenu neustoupili většinovému názoru prodat Škodu spíš Renaultu. Sám tehdejší premiér Petr Pithart označil prodej Němcům v té době za politickou sebevraždu.

K výročí stříbrné svatby přijde už brzy z Mladé Boleslavi do Wolfsburgu, kde koncern VW sídlí, pěkný dárek. Rekordně vysoká dividenda. Škoda Auto loni vydělala nejvíce v historii a patrné to bude i na podílu ze zisku, který firma pravidelně do koncernu odvádí.

Nejziskovější v koncernu

Velké investice do Škody Auto se Volkswagenu dávno vrátily – firma od roku 2004 s jedinou výjimkou pravidelně vyplácí dividendy, za celou dobu poslala do firmy už přes 68 miliard korun.

Tržby i prodeje Škodovy stoupají.

Jen loni to bylo téměř 14 miliard korun, letos bude suma ještě větší, protože zisk automobilky loni stoupl o dvě třetiny. Loni se automobilka stala nejziskovější částí koncernu – před čtvrtstoletím těžko uvěřitelná záležitost.

Škoda za dob spojení s Volkswagenem investovala hlavně ze svého zisku přes 300 miliard korun do svého rozvoje. Škodovky už dnes obratem i počtem prodaných vozů tvoří desetinu celého koncernu.

Dnes Škoda vyrábí více než milion aut ročně. Podle německého odborníka na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera lze Škodu srovnat nejen se značkami, jako jsou Ford nebo Opel, ale dokonce i s vlajkovou značkou mateřského koncernu VW.

„Dalo by se říct, že dcera Škoda pohlcuje svou matku,“ řekl Dudenhöffer agentuře DPA. „Skutečný Volkswagen, tedy čistá kvalita a dobrý poměr výkon– cena, to je Škoda,“ dodal.

O postavení automobilky v rámci koncernu svědčí i jiný fakt – v Mladé Boleslavi mají na starosti vývoj čím dál větší části dílů pro všechna auta v koncernu. Kromě některých motorů se severovýchodně od Prahy zabývají například vývojem technologie pro spojení mezi mobilem a automobilem známé pod názvem MirrorLink.

Škoda zůstává jedinou automobilkou v Česku, která tu vozy vyvíjí. Zatímco na jaře 1991 v mladoboleslavském vývojovém oddělení pracovalo 600 lidí, v roce 2015 se číslo zvýšilo téměř na 2 000 specialistů. A automobilka by chtěla ještě víc, proto se do Boleslavi snaží přitáhnout další části vývoje: Děje se tak i proto, že jde o činnost spojenou s největší přidanou hodnotou.

Škoda má kromě stále výrazně nižších platů oproti VW i jinou výhodu – image značky tolik nepošpinila aféra s dieselovými motory Dieselgate. Na prodejích to je vidět, odbyt nových škodovek roste a s ním i sebevědomí – že by si někdo dělal ještě před pěti lety legraci například z toho, že v Mladé Boleslavi vyrobí více aut než v celé Itálii, bylo nemyslitelné.

Proněmečtí odboráři

Automobilce vycházejí oslavy spojení s Volkswagenem vždy na duben, kdy současně vrcholí jiná jednání – o výši mezd. Ani letos se nedaří odborářům a vedení firmy najít společné řešení, čím dál častěji se mluví o stávce. Odbory ve Škodě jsou ale samostatným příkladem, jakou cestu automobilka ušla.

„Kdysi platilo spojení, že odborář = proletář. To už tu není,“ říká šéf odborářů Jaroslav Povšík. Právě odboráři mají přitom na spojení s VW velkou zásluhu. Podmínky koncernu se jim při rozhodování líbily víc než u Renaultu, a proto chtěli prodej Němcům podpořit i stávkou.

Když koncern Škodu přebíral, vyráběla firma 170 tisíc aut a měla dva modely – dožívající auta s pohonem zadních kol a Favorita. Dnes má v nabídce 40 modelových variant. Volkswagen měl tehdy o zadluženou automobilku zájem právě díky modelu Favorit, který byl na svoji dobu a omezené možnosti socialistického podniku moderním vozem.

Na Škodovce dnes stojí tuzemské hospodářství – tvoří téměř pět procent HDP a přímo zaměstnává téměř třicet tisíc lidí. Investice VW přilákaly nejen dodavatele z oboru, ale později i další automobilky.

Z aut se stal klíčový obor české ekonomiky. Ke třem závodům v Česku přibyly továrny v Číně, Indii, Rusku a na Slovensku, doplněné o montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu.

Autor:
  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vinice na prodej. Moravští výrobci řeší existenční problémy, víno se pije méně

3. června 2024

Premium Vinařství na Moravě ubývá. Některá končí úplně, jiná jsou na prodej z ekonomických či rodinných...

Nešetrné domy porážejí premianty. Těch s nejvyšším standardem je málo

4. června 2024

Premium Jen zlomek lidí rekonstruuje bydlení do nejšetrnější kategorie. Vyplývá to z šetření mezi...

Kdepak šest dvanáctek za večer. Pivovary spojují sportovní úspěchy s nealkem

4. června 2024

Z výrobních linek pivovaru Anheuser-Busch InBev v belgické Lovani sjíždějí láhve piva, jejichž...

Poštu zasáhl celodenní výpadek, internetové služby již plně obnovila

3. června 2024  11:36,  aktualizováno  22:39

Česká pošta oznámila, že po celodenním výpadku obnovila své internetové služby. Nefungoval její web...

Youtuber MrBeast se pomstil. Má nejvíc odběratelů na světě, překonal Indy

3. června 2024  20:25

Úspěšný americký youtuber Jimmy Donaldson, známý pod přezdívkou MrBeast, dosáhl další mety. V...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...