Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kilometry ojetiny půjde ověřit na webu, ale úplně věřit se údajům nedá

  14:00
Ministerstvo dopravy od ledna zpřístupní na svém webu databázi, kde budou údaje o stavu tachometrů aut z poslední technické kontroly. Lidé kupující ojetý vůz si tak budou moci ověřit, zda u něj nebyl snížen počet najetých kilometrů.
Údaj na počítadle kilometrů nevypovídá nic o skutečném stavu vozu. Rozumný kupec ojetiny ho nesleduje.

Údaj na počítadle kilometrů nevypovídá nic o skutečném stavu vozu. Rozumný kupec ojetiny ho nesleduje. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Auta čerstvě dovezená ze zahraničí ovšem zatím v databázi nebudou, zjistil magazín Aktuálně.cz. „K vyhledání bude potřeba VIN vozu a číslo protokolu technické prohlídky. Obojí je uvedeno v technickém průkazu,“ popsal ředitel odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy Josef Pokorný. 

Původně měl systém fungovat už v polovině letošního roku (čtěte zde). V současnosti už některé země lidem možnost ověřit stav tachometru u vozu nabízejí, kupříkladu Belgie. Předběhlo nás i Slovensko, kde stačí znát VIN a zadat ho na stránky www.ko.sk.

V Česku se data z technických kontrol aut sbírají zhruba devět let a zájemci o koupi vozu budou moci zjistit údaje i ze starších prohlídek. Náklady na zpřístupnění informací z STK nepřesáhly 100 tisíc korun.

„Aplikace by měla být veřejně přístupná během první poloviny ledna na adrese www.kontrolatachometru.cz, přičemž občané by se na ni měli dostat také přes webové stránky Ministerstva dopravy,“ upřesňuje pro iDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

„Stále půjde jen o informativní údaj,“ upozorňuje Filip Kučera z autobazaru Auto ESA. „Na technické kontrole totiž může technik zapsat do systému jakýkoliv stav tachometru.“

To potvrzuje i zdroj iDNES.cz ze stanice technické kontroly, který nechce být jmenován: „Technik zapíše do protokolu, co chce, žádná zpětná kontrola tam ale není. Může opsat hodnotu z tachometru, ale také si může číslo úplně vymyslet.“

Roman Rak ze společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou identifikace a zabezpečení motorových vozidel, vidí v českém systému díry: „Problém je, když jsou kontroly tachometru časově vzdálené.“ Nově koupené auto jede na první technickou prohlídku po čtyřech letech, za tu dobu může najezdit klidně přes dvě stě tisíc kilometrů. Když si těsně před technickou nechá majitel vždy stočit tachometr, stávající systém nic neodhalí.

Roman Rak uvádí jako příklad fungujícího propracovaného systému CarPass Belgii. „Stav tachometru se tam odečítá po co nejkratších časových úsecích. Krátké intervaly dávají menší prostor k manipulaci. Tuto povinnost mají servisy, stav tachometru se zaznamenává při každém úkonu i v pneuservisu. Při každé operaci nad určitou finanční částku se musí do daňového dokladu zaznamenat VIN vozu a stav tachometru,“ popisuje.

„Celý systém provozuje státem kontrolovaná společnost, která je pod dohledem ministerstev financí a dopravy a nesmí s daty obchodovat,“ dodává Roman Rak.

Ojetiny ze zahraničí uniknou

Údaje o najetých kilometrech nebudou zatím k dispozici u nově dovezených ojetých aut, která v Česku neprošla technickou kontrolou.

Za rok 2013 se do Česka dovezlo téměř 130 tisíc ojetin, u takových aut tedy nebude možné dohledat relevantní údaj. Navíc pokud dovozce stočí tachometr před přihlášením, budou data z následných technických kontrol zkreslená.

Česko totiž stále plně nevstoupilo do evropského monitorovacího systému Eucaris, který má bránit podvodům s auty. Podle Pokorného však většina států stav tachometru při technických kontrolách stejně neeviduje.

Změnit by to mohla evropská směrnice na jednotné provádění technických prohlídek, která přikazuje evidovat stav tachometru a členské státy ji mají splnit do roku 2017. Tato evidence má být součástí systému Eucaris.

V Česku podle společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním původu a stavu vozidel, loni změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních aut s průměrnou cenou 159 tisíc korun a z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc kilometrů. Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající navýšit cenu podle odhadů zhruba o 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.

Na Ministerstvu průmyslu a obchodu na jaře vznikla komise, která chce podvodné stáčení tachometrů postihovat. Ta zvažuje například to, že by kvůli tomu vznikl v trestním zákoníku nový paragraf. Ale to všechna ministerstva, která návrh připomínkují, odmítla.

„Již současné právní předpisy neumožňují nedovolené přetáčení tachometru. Pokud někdo nedovoleně stočí tachometr, tak nejen podle našeho právního názoru, ale i podle názoru Nejvyššího soudu dochází k trestné činnosti tím, že je spáchán podvod,“ uvádí Martin Novák z Ministerstva dopravy.

Pozměňování stavu ujetých kilometrů je trestné například i v Německu, Belgii nebo USA.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...