„Na svazu se všichni podporují, ale chybí tam pak konstruktivní kritika, která by zlepšila jeho fungování,“ říká.
Je florbal zajímavý byznys?
Určitě! Počet 50 až 70 tisíc hráčů představuje velkou kupní sílu pro výrobce florbalového zboží. A taky je to zajímavá cílová skupina. Průměrný florbalista je ve věku středoškoláka, kdy je před ním řada nákupních rozhodnutí. Což se projevuje v tom, že se florbalu podařilo přitáhnout velká jména sponzorů. Například Komerční banku, která díky florbalu propaguje konto pro mladé. Nebo Českou pojišťovnu, jež ztrácela podíl na trhu a přes florbal útočí na novou generaci. Ale...
Ale?
Nelíbí se mi model financování, který máme. Florbal se dá nejvíc partnerům prodat jako celek. Ne jako reprezentace, jako klub. A Unie tímhle „vyžírá“ sponzorské peníze pro sebe, zatímco kluby mají problém shánět vlastní sponzory, protože za sebou nemají takovou masu. A já se ptám, jestli by si kluby neměly sáhnout na větší kus toho koláče, který má svaz. Navíc dostává ještě dotace od státu a díky rostoucí oblibě si v poslední době vylobboval velké prostředky.
Sám byste sponzory pro klub shánět nechtěl?
Nic, po čem bych toužil. Je nevděčné obcházet firmy a zažívat odmítnutí. Byť k tomu mám z práce předpoklady, spíš si dokážu představit, že se budu věnovat řízení klubu.
Přesto jste chtěl vstoupit, i když zatím neúspěšně, do výkonného výboru florbalové unie.
Mojí hlavní výhodou je, že po 12 letech v konzultantském byznysu dokážu poznat nedostatky v organizaci, lidech. Umím je pojmenovat a navrhnout nápravu. Při vší úctě k lidem, kteří ve florbalové unii dělají, mnoho z nich nemá zkušenosti z reálného byznysu. Já za konzultantskou kariéru prošel 200 firem, vím, jak fungují. Vím, jak zvyšovat výkonnost lidí, jak zamezit zpronevěře. A to je to, co mohu florbalu nabídnout.
Co vaše kontakty?
To snad není klíčová věc. Kdyby byla, tak je to smutné. Že bychom se museli opírat o to, jaké má naše vedení kontakty, že umíme ukecat ministra školství, aby přihodil vyšší dotace. To je typická česká vlastnost, spoléhat jen na to, že někoho znám. Mně se to příčí. Měli bychom raději pracovat na vnitřní síle florbaového hnutí, protože ve chvíli, když jste dobří a máte co nabídnout, přijde i zájem. Ostatní sporty staví své financování na tom, že má někdo někde kamarády. To není cesta, po které bych chtěl jít.
Řekl jste, že umíte pojmenovat nedostatky. Jaké florbal má?
Znám florbal z pohledu hráče a trochu z klubového prostředí, ale zatím jsem se nedostatečně ponořil do toho, jak funguje svaz samotný. Bylo by tak nefér říkat nějaké konkrétní soudy. Obecně – je fajn, že florbal působí jako jednotný sport. Ale na druhou stranu, když jsou lidi loajální a razí se jen jedna cesta, tak prostě zamrzne vývoj. Ten probíhá, když je řada názorů, lidé jsou schopni jim naslouchat a vědí, že nemají patent na pravdu. To je něco, co mi v poslední době ve florbalu chybí.
S Filipem Šumanem, šéfem českého florbalu, se ale dobře znáte. Řekl jste mu své názory?
Několikrát jsme se chystali na kafe, ale nakonec nikdy nešli. Spíš se bavíme o reprezentaci, kdy mu dávám zpětnou vazbu, která je teď pozitivní. Mám dobrý pocit, jak to nyní funguje. Ale strategické věci spolu neřešíme.
Ve florbalu se mluví o profesionalizaci hráčů. Kdy nastane?
Do deseti let. Do florbalu na úrovni svazu putuje hodně peněz a velká jména sponzorů mohou vytvořit půdu pro kluby. Mohou říct: Podívejte, s florbalem je spojená Komerční banka, tak se pojďte s námi spojit i vy na lokální úrovni. Období krize to sice trošku zbrzdilo, ale ekonomika se zase zvedá a bude to o něco lehčí.
Sám si umíte představit nějaký florbalový byznysprojekt?
Zvažoval jsem koupi tehdy ještě soukromého webu florbal.cz, což je nesledovanější florbalový server. Nebylo by to o velkých ziscích, ale ta investice se mohla v dohledné době (5-7 let) vrátit a florbal by nepřišel o nezávislý zpravodajský web. Florbalová unie ale doménu koupila sama za mnohem vyšší cenu, než kterou by ekonomicky uvažující investor, tedy i já, byl ochotný dát.
Když se bavíme o médiích, kolega mi často říká, že je v nich florbal přeceňovaný. Co myslíte?
V tisku, především v regionálním, by si naopak zasloužil – vzhledem k počtu lidí, kteří ho hrají – vyšší pozornost. A televize? Tam má asi trochu víc prostoru, než by si zasloužil. Spolupráce s ČT je nadstandardní.