Na nový koncept kývlo také sdružení Obchvat i čtyři dotčené obce, které již vyjádřily svůj souhlas podpisem memoranda.
„Koncept, jak jej představila znojemská radnice, se nezakládá na pravdě. Navíc to není efektivní a ekonomické. Pořád by totiž byla tranzitní doprava vedena přes Znojmo,“ sdělil ministr Antonín Prachař (ANO).
Jeho plánem je již postavenou část obchvatu, momentálně vedoucí odnikud nikam, napojit přes zahrádky na kruhový objezd v Suchohrdelské ulici. „Využijeme, co bylo proinvestováno, a odlehčíme dopravě ve městě v úseku od kruhového objezdu po kasárenskou křižovatku,“ uvedl. Mezitím bude zadána vyhledávací studie.
Do té doby se na úsecích v přilehlých obcích pracovat nebude. „Dopojíme, co je rozděláno, abychom ulevili městu, ve druhé fázi najdeme variantu, která by vyřešila dopravu i v dotčených obcích, nikoliv jen Znojma,“ plánuje Prachař.
Obchvat se začal plánovat už v roce 1964
Sdružení Obchvat, které stavbu dlouhodobě blokovalo, je spokojené. „O toto jsme dvanáct let usilovali, je to výsledek, za který jsme bojovali,“ reagovala předsedkyně sdružení Lenka Poláková.
Jak moc je však trvanlivost tohoto konceptu závislá na výsledku voleb, nechtěl Prachař předjímat. „Může to sehrát roli, ale je důležité, že silnice první třídy jsou financované ze strany státu,“ upozornil ministr.
Varianta, kterou představil minulý týden starosta Znojma, zněla přitom jinak. Hovořilo se o čtyřech částech, celý obchvat včetně napojení na rakouské hranice přes Hatě měl být hotov v roce 2022. O variantě představené ministrem se prý nikdy na ŘSD nejednalo.
„Mám oficiální dokument předložený ministerstvem hospodářskému výboru Poslanecké sněmovny, s tím, že se plánuje stavba s napojením na Rakousko. A co se týče dohody s paní Polákovou, my jsme s ní také měli minimálně tři dohody, ale nikdy nedopadly,“ okomentoval to starosta Vlastimil Gabrhel (ČSSD).
Obchvat Znojma se začal připravovat už kolem roku 1964. V současnosti projíždí průtahem města asi 25 tisíc aut denně.