Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z letiště až... kam? Poslední hodina komunikace ztraceného boeingu

  10:27
Osud boeingu směřujícího z Malajsie do Číny je i po dvou týdnech od jeho zmizení záhadou. Deník The Telegraph přepsal poslední hodinu radiové komunikace, kterou piloti udržovali s řídícími letového provozu, záznam je nicméně neoficiální. Přinášíme vám přepis do češtiny.
Během poslední hodiny před zmizením nekomunikovalo letadlo nijak výjimečně nezvykle.

Během poslední hodiny před zmizením nekomunikovalo letadlo nijak výjimečně nezvykle. | foto: Reuters

Původní anglický přepis jsme převzali z webu deníku The Telegraph. Deník neuvádí, odkud přepis získal, vyšetřovatelé oficiálně záznam komunikace nezpřístupnili. Britský server se odvolává na čínskou verzi anglického přepisu, sérií překladů tak mohly vzniknout nepřesnosti.

Uvedené časové údaje odpovídají malajsijskému času. Řídící letového provozu jsou označeni jako ATC (Air Traffic Control), zmizelý letoun kódem svého letu, tedy MH370.

1 Komunikace s řídicí věží letiště Kuala Lumpur

00:36:30 - navázání spojení

Sobotní pátrání

Objekt, který v Indickém oceánu obejvily čínské satelity. Jsou to trosky...

Čínský satelit objevil v jižní části Indického oceánu několik objektů, které by mohly být troskami boeingu. Satelitní snímky ukazují například objekt o velikosti 22 na 13 metrů, který je ve vzdálenosti 120 kilometrů jihovýchodně od domnělých trosek, které objevili Australané.

Pátrací týmy mají během soboty prohledat oblast o rozloze 36 tisíc kilometrů čtverečních v oblasti vzdálené přes 2 500 km od australské pevniny. Bylo by podivné, kdyby zmizelý letoun zamířil právě sem, směrem k Antarktidě. Australský vicepremiér Truss řekl, že akce bude pokračovat, dokud nebude jasné, že další pátrání je zcela marné.

  • MH370: Řízení letového provozu, zde MH370, dobré ráno (letoun před startem navazuje kontakt s řídicí věží)
  • ATC: Dobré ráno, MH370, zde řídicí věž Kuala Lumpur. Prosím čekejte na A10, 32R (letoun je řídícím provozu na letišti vyzván k setrvání na vyčkávací pozici, než najede na jednu ze dvou drah kualalumpurského letiště, označenou 14L/32R)

00:36:50

  • MH370: A10, MH370 rozumí.

00:38:43 - pojíždění na ranvej

  • ATC: MH370, prosím přesuňte se na dráhu (letoun dostal povolení k pojíždění na ranvej)
  • MH370: Na dráhu z A10, rozumíme.

00:40:38

  • ATC: MH370, Dráha 32R je volná, povolujeme start. Dobrou noc.
  • MH370: Dráha 32R je volná, start povolen. Rozumíme, děkujeme a na shledanou. (letoun potvrzuje povolení ke vzletu a loučí se s věží v Kuala Lumpur)

2 Komunikace s řízením provozu v blízkosti letiště

00:42:05

  • MH370: MH370 opouští prostor letiště.

00:42:10

  • ATC: MH370, potvrzujeme vaši pozici, letová hladina 180, pokračujte podle pokynů a točte doprava k waypointu IGARI (letoun dostává instrukci ke stoupání na 18 tisíc stop, tedy zhruba 5 500 metrů, a pokyn k letu k navigačnímu bodu zvanému IGARI v Jihočínském moři, zhruba na půli cesty mezi Malajsií a Vietnamem).

00:42:40

  • MH370: Rozumíme, letová hladina 180, navigační bod IGARI. (Už zde se v anglickém přepisu objevuje překlad "all right", při jehož opětovném použití piloty The Telegraph upozorňuje, že pilot komunikoval neformálně.)

00:42:52 - předání letounu dalšímu středisku

  • ATC: MH370, přebírá si vás radar Kuala Lumpur, frekvence 132,6, dobrou noc (vzkaz letounu, že opustil "koncovou řízenou oblast" v okolí letiště a že má změnit komunikační frekvenci na kmitočet tzv. oblastní službyřízení letového provozu, tedy té, která zajišťuje provoz mezi koncovými řízenými oblastmi)
  • MH370: Rozumíme, 132,6.

3 Komunikace s oblastní službou řízení letového provozu

00:46:51

  • MH370: Řízení letového provozu Kuala Lumpur, zde MH370
  • ATC: MH 370, prosím stoupejte na letovou hladinu 250 (výzva ke stoupání na 25 tisíc stop, tedy 7 600 metrů)

00:46:54

  • MH370: MH370 stoupá na letovou hladinu 250

00:50:06 - pokyn ke stoupání do běžné cestovní letové hladiny

  • ATC: MH370, stoupejte na letovou hladinu 350 (stoupání pokračuje, letoun míří do výšky zhruba 10 700 metrů, což je běžná výška, v níž dopravní letadla létají)

00:50:09

  • MH370: Letová hladina 350. (Zde je přepis nejasný. O pouhé tři sekundy dříve dostal letoun povolení stoupat na 35 tisíc stop. Odpověď letounu doplnil The Telegraph větou, že piloti dosažení výšky už potvrdili, na druhou stranu mohlo jít jen o potvrzení přijetí instrukce. Autoři anglického překladu upozorňují, že i jejich verze je pouze přibližná.)

01:01:14

  • MH370: Udržujeme letovou hladinu 350.

01:07:55

  • MH370: Udržujeme letovou hladinu 350. (Letoun po šesti minutách opakuje, že zůstává ve stejné výšce. The Telegraph poznamenává, že takové hlášení není nezbytné, ale nikoliv úplně výjimečné.)

01:19:24

  • ATC: MH370, prosím kontaktujte Ho Či Minovo město, frekvence 120,9, dobrou noc (Letoun se blíží do vietnamského vzdušného prostoru. Malajsijští řídící mu oznamují novou komunikační frekvenci a loučí se.)

01:19:29 - poslední komunikace

  • MH370: Jasně, dobrou noc. (The Telegraph citoval poslední známou komunikaci letounu jako "all right, good night" a poznamenal, že autor věty - patrně druhý pilot Farík Abdul Hamíd - instrukci o nové komunikační frekvenci přijal "uvolněnýmí slovy namísto formálního výrazu".)

Dva zvláštní momenty, ale jinak rutinní komunikace

Analytici oslovení deníkem The Telegraph označili komunikaci za naprosto rutinní. Povšimli si nicméně dvou bodů, které pokládají za "potenciálně zvláštní".

Tím prvním byla zpráva z času 1:07 ráno, uvádějící, že letoun udržuje letovou hladinu 35 tisíc stop. Stejnou zprávu totiž let MH370 sdělil o šest minut dříve. Právě v 1:07 navíc letoun poslal poslední "esemesku" - tedy zprávu přes komunikační systém ACARS (některé tyto zprávy posílá samo letadlo, některé piloti). Týkala se stavu motorů.

Během další půlhodiny byl systém ACARS vypnut - podle vyšetřovatelů patrně ještě před poslední komunikací pilotů s řízením letového provozu, po níž se odmlčel i palubní odpovídač letounu.

Zmizení letu MH370

  • 14. 3. Letadlo prudce stoupalo a klesalo. Nad Jihočínským mořem přestalo komunikovat a otočilo se k západu. To vyloučilo havárii na původní trase letu.
  • 17. 3. Komentář Jana Matury: Jak může zmizet tak velký stroj ve světě, který je celý informačně provázán jako nikdy předtím?
  • 19. 3. Thajci letadlo na radaru viděli. Ale nikomu to neřekli. Z pátrání plyne jedna neuvěřitelná zpráva za druhou
  • 19. 3. Vina posádky? Pilot měl doma simulátor boeingu, ale jeho prozkoumání světlo do případu nevneslo. A druhý pilot měl před svatbou.
  • 21. 3. Marné pátrání. Austrálií vedené týmy prověřují nález trosek v odlehlém místě oceánu jihovýchodně od Perthu.

Další postřeh, který nicméně sám není žádným důkazem, pak poukazuje na ukončení komunikace právě na rozhraní malajsijského a vietnamského vzdušného prostoru, respektive v místě, kde si letadlo měli "předat" řídící letového provozu. "Kdybych chtěl ukrást letadlo, udělám to právě tam," cituje britský deník bývalého pilota Boeingu 777 Stephena Buzdygana.

Stroj s 239 lidmi na palubě se z radarů ztratil 8. března během cesty z Kuala Lumpur do Pekingu. Pátrání provází na evropské poměry poměrně skoupá komunikace místních úřadů, které jen pozvolna uvolňují informace, které o letu mají.

Satelitní snímky naposledy ukázaly možné trosky na velmi odlehlém místě jihozápadně od Austrálie, daleko od předpokládaných tras možného letu. Teoreticky je sice mohly unášet mořské proudy, ale i toto pátrání vyznívá zatím do ztracena.

Pátrání řízeného australskou námořní záchrannou službou se účastní i hlídkové letouny P-3 Orion vybavené radarem, sonarem a infračervenými senzory. Pátrání se účastní i čínská loď Sněžný drak, uzpůsobená pro plavbu v antarktických podmínkách, která se na přelomu roku podílela na snaze vyprostit u břehů Antarktidy uvázlou loď Akademik Šokalskij.

Žádná vodítka, která by ukázala na osud zmizelého boeingu - tedy to, zda šlo o únos, sabotáž, technickou či konstrukční závadu či nějakou jinou příčinu - však dosud vyšetřovatelé nemají. Nebo je alespoň nezveřejňují.

Hlídkové letouny P-3 Orion se i v pátek vrátily z pátrání bez úspěchu:

Autor:
  • Nejčtenější

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Brusel zveřejnil 10 kroků pro přijímání migrantů, z nichž se Česko nevyzuje

12. června 2024  18:34

Evropská komise zveřejnila harmonogram, který má zajistit, aby v jednotlivých členských státech EU...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pravda o střelbě na fakultě. Unikátní rekonstrukce, vrah přišel ve 13:23

17. června 2024

Premium Pravda o střelbě na filozofické fakultě se vynořuje postupně a některé detaily jdou proti tvrzením,...

Bude von der Leyenová ve funkci pokračovat? Lídři EU se na první schůzce neshodli

18. června 2024,  aktualizováno 

Lídři zemí Evropské unie se na neformálním summitu v Bruselu napoprvé neshodli na pokračování...

Jinudy prchat nelze. Kde je poslední otevřená brána do svobodné Ukrajiny

18. června 2024

Premium Na více než tisíc kilometrů dlouhé frontové linii mezi Ruskem a Ukrajinou se nachází poslední...

„Tak dlouho tam ta zrůda byla...“ Zjištění o střelbě na fakultě rozlítila pozůstalé

18. června 2024

Premium Univerzita Karlova i pozůstalí podali stížnosti proti policejním závěrům prosincové střelby na...

Česko vyzývá EU, aby omezilo ruské diplomaty. Špionománie, hrozí Kreml odvetou

17. června 2024  22:20

Pokud EU omezí pohyb ruských diplomatů, přijme Moskva odvetná opatření. Vyplývá to z vyjádření...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...