Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Děti Země oddalují opravu dálnice D1. Nelíbí se jim cena ani metoda

  15:45aktualizováno  5. března 10:20
Ekologičtí aktivisté podali rozklad proti stavebnímu povolení, které vydalo ministerstvo dopravy na modernizaci dálnice D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Vadí jim hlavně použitá metoda opravy, ale i vysoká cena. Dá se čekat, že se celá věc potáhne, protože je do ní zapojeno několik úřadů.

Ekologům z organizace Děti Země vadí způsob a cena modernizace D1. Navíc podle nich chybí potřebná povolení. Pokud úřady budou muset jejich námitky přezkoumat, hrozí zdržení rekonstrukce. Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Ekologickým aktivistům se podařilo oddálit opravu dalších dvou úseků rozbité dálnice D1. Jedním z nich je sedmikilometrová trasa Měřín - Velké Meziříčí západ. Děti Země podaly takzvaný rozklad proti stavebnímu povolení, které před několika týdny vydalo ministerstvo dopravy.

Co to je fragmentace?

Spočívá v tom, že se původní betonové desky rozbijí na kry o velikosti maximálně metr krát metr. Překryjí se asfaltem, který má tloušťku a parametry, jež snesou intenzivní zatížení kamionovou dopravou. Nemusí se jít hluboko do podloží, vychází se z toho, že podloží není významně narušené.

Výhodou je jednodušší opravitelnost než nový povrch dálnice při současném řešení - teď se znovu volí cementobeton. A taky cena a doba rekonstrukce. Podle odborníků je skoro třetinová v porovnání s nynějším způsobem opravy. Navíc podle nich trvá o polovinu kratší dobu.

Fragmentace už byla použita na začátku dálnice v úseku Praha - Mirošovice a například znalec v oboru dopravních staveb František Luxemburk je zastáncem této metody.

"Argumentů máme víc. Především ale chceme přitáhnout pozornost nového ministra dopravy k přemrštěné ceně oprav. Zjistili jsme, že lze D1 rekonstruovat třikrát levněji za poloviční dobu, pokud by se zvolila jiná metoda, a to takzvaná fragmentace. Jen je potřeba vnímat názor odborníků na dopravní stavby, které dosud ministerstvo neposlouchalo," tvrdí Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.

Aktivisté mají ještě dva argumenty. Podle nich by se měl ze zákona znovu posuzovat vliv na životní prostředí (EIA), což se neudělalo. A když se vozovka rozšiřuje, měla se opět umísťovat stavba v novém územním rozhodnutí.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold naznačil, že Děti Země umějí podávat různá odvolání a dá se čekat, že se celá věc potáhne dlouhou dobu.

"Kromě rozhodnutí ministra dopravy bude potřeba přezkum stanovisek řady dalších úřadů - městských stavebních úřadů, krajské hygienické stanice a podobně. Musí to provést jejich nadřízené orgány," naznačil mluvčí průtahy.

1. Proč nebyl posudek EIA?

Ministerstvo dopravy říká, že rozhodující v této věci není názor jeho úředníků, ale posudek ministerstva životního prostředí (MŽP) jakožto toho, kdo má ve své gesci příslušný zákon.

"Ministerstvo dopravy v této věci požádalo MŽP o vyjádření. MŽP se vyjádřilo tak, že posouzení hodnocení vlivu stavby na životní prostředí potřeba není. Je zřejmé, že se stavba odehrává ve stávajícím půdorysu, nijak se nerozšiřuje těleso dálnice ani se nepřidává další pruh dálnice. Pouze se ve stávajícím tělese přidává 75 centimetrů vozovky, to ale nemá dopad do území," uvedl mluvčí Neřold.

2. Proč nebylo územní rozhodnutí?

Ministerstvo dopravy se ve svém rozhodnutí opíralo o vyjádření místně příslušného stavebního úřadu ve Velkém Meziříčí.

"Podle jeho názoru územní rozhodnutí nebylo třeba vydávat. Z pohledu našeho ministerstva platí stejná argumentace jako u posudku EIA: stavba se odehrává ve stávajícím půdorysu, nijak se nerozšiřuje těleso dálnice ani se nepřidává další pruh dálnice. Nedochází tedy k většímu záboru půdy a nejedná se o přístavbu, jak tvrdí Děti Země," argumentoval mluvčí resortu dopravy.

3. Proč nebyla použita lacinější metoda fragmentace?

Podrobné informace o kvalitě podloží, to je podle Neřolda prý otázka spíše na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

"Obecně lze říci, že technický postup modernizace zvolilo ŘSD po konzultaci s odborníky z dopravních fakult. Zvolenou metodu je možné znovu posoudit v debatě s odbornou veřejností, nicméně její dopad na ochranu přírody, kterou se hnutí Děti Země zabývá, je diskutabilní," dodal Tomáš Neřold.

Proč do toho hážou ekologové vidle, ptají se místní

Je sobota podvečer. V hospodě u Ivoška v Měříně to začíná hučet. U dvou stolů nejblíž baru se sešli místní. Jakmile nadhodím téma dálnice D1, rychle opouštějí diskusi o jelenech. Na „dé jedničku“ slyší. 

Často po ní jezdí, však ji mají za baráky. A tisíc náklaďáků denně po ní naopak nejezdí. Vyhýbají se průjezdem přes Měřín placení mýtného.

Když parta deseti chlápků nasaje informaci, že by se měla zpozdit oprava D1 tady u nich a že mají námitky Děti Země proti technologii, kroutí nad tím hlavou. Chvíli jeden přes druhého diskutují a pak vydají resumé:  "Je to celý divný."

"Proč do toho hážou vidle zrovna ekologové a zrovna teď? Proč se šťourají v dopadech na životní prostředí, když to tu stojí čtyřicet let? Jen jestli za tím není nějaká finanční lobby jako za vším u nás?" kladou si otázky.

Měříňáci mají jasno. "Čím dřív se začne náš úsek opravovat, tím dřív bude zkapacitněný a dálnice bude komfortnější pro průjezd kamionů. Bude ještě větší tlak je tam udržet. A my doufáme, že hned po opravě bude následovat druhý logický krok - zavedení mýtného na naší staré silnici II/602, abychom přestali trpět," sumíruje Zdeněk Požár.

  • Nejčtenější

Milionový kiosek pobouřil Brod. Teď jsou jeho zbytky na prodej za cenu šrotu

23. května 2024

Premium Pro někoho luxusní designový kousek, pro jiného ošklivá psí bouda. Mnoho označení ve své době nesl...

Na D1 u Jihlavy se převrátil kamion a vysypal náklad, tvořily se kolony

23. května 2024  10:16,  aktualizováno  13:42

Provoz na dálnici D1 na Vysočině několik hodin komplikovala dopravní nehoda. Na 115. kilometru ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Sedmnáctiletá dívka vzala na vycházku dvouměsíční dceru, do ústavu se nevrátily

22. května 2024  16:10

Pelhřimovští policisté pátrají po sedmnáctileté Stefanii Stojkové a jejím malém dítěti. V pátek se...

Řidič se s autobusem coural a míjel zastávky, nadýchal přes tři promile

23. května 2024  12:32

Policisté hledají svědky, kteří jeli v únoru linkovým autobusem z Kamenice do Jihlavy s opilým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nejnudnější koupaliště? Přichystali novinky, kritici tvrdí, že jsou pro malé děti

21. května 2024  13:22

Do nadcházející letní sezony chystá koupaliště v Havlíčkově Brodě několik novinek. Návštěvníci se...

Čtyři mistři světa jsou z Vysočiny. Už za mlada to byli hvězdy i pracanti

27. května 2024  17:45

České hokejové zlato pobláznilo i Vysočinu. V týmu čerstvých mistrů světa jsou totiž hned čtyři...

Ještě zápas, pak si odpočineš, hecoval švagra Zachu fotbalista Gebre Selassie

27. května 2024  15:27

Život Theodora Gebre Selassie je sice neodmyslitelně spjatý s fotbalem, v posledních dnech se však...

Křižovatku u Brodu děsící řidiče kamionů čeká proměna, ustoupí jí dva domy

27. května 2024  9:07

Kdo jezdí s nákladním autem mezi Havlíčkovým Brodem a Přibyslaví, to místo v Pohledu dobře zná. Pro...

Stolní tenistky Hodonína získaly potřetí v řadě titul v domácí extralize

26. května 2024  21:23

Stolní tenistky Hodonína obhájily titul v domácí extralize. Ve vyrovnané finálové sérii vyhrály...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...