Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ranní špička na letišti: kolem jednoho letadla krouží až pět vozidel

Co se děje s letadlem, než se vznese do vzduchu? Během předletových příprav kolem strojů krouží několik speciálních vozidel. Od těch, které letouny tahají, až po externí klimatizaci, která v řádu minut vytopí celou kabinu.

Přípravy k odletu začínají už několik hodin před tím, než se letadlo konečně vznese do vzduchu. Technet se vypravil na pražské letiště v době ranní špičky, tedy kolem sedmé hodiny ranní, kdy je letecký provoz nejživější. Po provozních plochách se tak proháněla nejen letadla, ale také všemožná vozidla, která se starají o pohyb letadel, o jejich naložení i o pohodlí cestujících.

Letadla se vozí na tyči i bez ní

Provoz různých vozítek kolem letadla začíná ve chvíli, kdy letadlo opustí hangár nebo parkovací stání, kde bylo nějakou dobu odstaveno, a je přetaženo na stojánku, na níž se bude odbavovat. K odtažení letadla se využívají speciální vozidla. Jsou ojové, nebo bezojové tahače, takzvané pushbacky. Většina strojů na pražském letišti je z dílny britského výrobce Douglas.

Tahač Douglas Tugmaster 180 na pražském letišti

Převažují zde právě pushbacky, které v podstatě "naberou" a nadzdvihnou příďový podvozek taženého letadla. Bezojové pushbacky se používají u strojů do maximální vzletové hmotnosti 180, respektive 280 tun (Douglas Tugmaster 180, resp. Tugmaster 280).

"Pushbacky jsou od výrobce certifikovány pro určité typy letadel," říká Lukáš Král, ředitel pro provoz odbavení letadel ČSA Handling. "Co se týče běžných linek, jsme s bezojovými tahači schopni vytlačovat, nebo přetahovat letadla do velikosti Boeingu 777 nebo Airbusu A330."

Druhým typem jsou ojové tahače, které se však v současnosti na pražském letišti využívají méně. Vozidlo má za sebou tažnou tyč, na kterou se letadlo připojí za přední podvozkovou nohu a je odtaženo po zemi, podvozek se nenadzvedává. "Tyč se používá i pro airbusy A320 nebo letadla typu ATR, ale dnes už je využívána hlavně pro boeingy B747," upřesňuje Král.

Tahač Douglas Tugmaster s připojeným airbusem ČSA

Na pražském letišti je během ranní špičky v provozu obvykle šest tahačů. Dotáhnou letadlo na přidělenou stojánku a odjíždí k dalším strojům, které už potřebují vytlačit k pojezdovým drahám. Letadla před vzletem by samozřejmě mohla pojíždět po provozních plochách sama a využívat tah vlastních motorů, ale kvůli úspoře paliva a eliminaci hluku se využívají tahače.

Pětikilometrové rychlosti stačí i rampák

Tahače s připojenými letadly se po ploše pohybují velmi pomalu, rychlostí kolem 5km/h, což odpovídá rychlosti chůze. Tato rychlost se navíc může ještě snižovat, pokud jsou horší povětrnostní podmínky a na ploše je sníh nebo je namrzlá.

O provoz většiny tahačů se starají dva pracovníci, řidič vozidla a supervisor ramp control, takzvaný rampák. "Supervisor ramp control je nejdůležitější pozice. Zodpovídá za všechny aktivity, které se kolem letadla dějí od příjezdu na stojánku až do chvíle, kdy ji opouští," říká Lukáš Král.

Tahač Douglas Tugmaster 180 na pražském letišti

Mechanika tahače "obejme" kolo příďového podvozku a nadzdvihne je ze země.

Rampák připojuje kabel, jehož prostřednictvím komunikuje s piloty.

Rampák doprovází letadlo až do odpojení od tahače. Přes headset, který je kabelem připojený k letadlu, neustále komunikuje s posádkou. "Domlouváme se, kdy můžou odbrzdit nebo spustit motory, kdy mají zastavit a zabrzdit. Je to kvůli hydraulice. Podvozek má vlastní hydraulické řízení a kdybychom rvali naši hydrauliku přes tu jejich, zničíme buď tahač, nebo podvozek," vysvětluje supervisor, který právě ze stojánky vyprovodil jeden z A320 Českých aerolinií.

"Vláček" s kufry uveze až pět vozíků

Poté, co je letadlo přistaveno na přidělené stání, vstupují do akce další vozidla a vozítka. K letadlu přijíždějí palivové cisterny, které podle požadavků pilotů doplní palivo do nádrží. A doplnit se musí také zásoby pro cestující a posádku, o což se starají vozidla cateringových firem.

Pomocí pásového dopravníku se zavazadla nakládají přímo do letadla.

Časově nejnáročnější je asi nakládání zavazadel nebo nákladu. "V celém zázemí se pohybuje kolem šedesáti vozidel, přičemž některá jsou určena pouze pro provoz v třídírně, jiná pro odvoz k odletům," vysvětluje Král.

K nejběžnějším letadlům, boeingům 737 a k menším strojům, jsou zavazadla odvážena obyčejnými tahači s několika vozíky v závěsu. Vozíků může být připojeno maximálně pět. U letadla pak skupinka tří až čtyř nakladačů zavazadla ručně překládá na pásové dopravníky. Ty unesou až 250 kg zavazadel.

Do větších letadel (Boeing 767, 777, 747 atd.) a do airbusů A320 se zavazadla nakládají už v přepravních kontejnerech. "Kontejnery se liší podle typu letadla. Každá společnost má v destinaci určitou zásobu kontejnerů, aby se nezdržovalo odbavení," říká Král. Zavazadla se tedy do kontejnerů naloží ještě před příletem letadla a po přistání se jen vymění kontejnery z příletu s těmi přichystanými na odlet.

Pomocí pásového dopravníku se zavazadla nakládají přímo do letadla.
Kontejnerový nakladač se vším všudy
Tento nakladač se používá k nakládání palet a kontejnerů. Jedna plošina se...

Kontejnery se převážejí také na vozících, ale do letadel jsou nakládány pomocí nakladače se dvěma zdvižnými plošinami. "Kontejner nebo paleta se naloží na spodní plošinu a ta ji vyveze k horní plošině, která se dá upravovat podle typu letadla a podle výšky zavazadlového prostoru," vysvětluje Lukáš Král.

Tento typ nakladače uzvedne až čtrnáctitunový náklad. Používá se i pro nakládání carga. Pro velké a objemné náklady, které se nevejdou do zavazadlových kontejnerů, se používají palety, na které se náklad upevní.

Na plošinách a v zavazadlovém prostoru letadla se těžké kontejnery a palety přemisťují po válečkových drahách. Když je náklad na svém místě, zajistí se zámkem, aby se během letu (zejména při startu a přistání) neposouval.

Externí "krabice" umí ohřát kabinu i nastartovat motory

K letu se musí připravit i kabina pro cestující, zejména v případě, že letadlo nějakou dobu stálo v hangáru nebo na ploše. Proto se používají klimatizační jednotky, které během několika minut dovedou interiér kabiny vyhřát, nebo naopak zchladit na příjemnou teplotu kolem dvaceti stupňů.

Externí vzduchový startér se používá ke spouštění motorů, když letadlu nefunguje pomocná jednotka APU.

Na letišti mají dva druhy těchto zařízení. Které se použije, to záleží na tom, jestli je letadlo přistaveno k nástupnímu mostu, nebo jestli do něj cestující nastupují z plochy po schůdcích. "Tohle je externí klimatizační jednotka, která se používá u letadel odbavovaných z plochy," ukazuje Lukáš Král "krabici" o velikosti dodávky. "Na nástupních mostech jsou klimatizační jednotky, které jsou součástí mostu."

Někdy se využívá i tzv. vzduchový startér. To je pomocná externí jednotka, která se používá ke spuštění motorů v případě, že letadlu nefunguje jeho vlastní pomocná jednotka APU. "Letadlo si vytváří stlačený vzduch, který roztáčí lopatky motoru a následně dojde k jeho spuštění. Pokud tlak není dostatečný, používá se tenhle externí startér," ukazuje Král.

A jedeme. Letadlo pojíždí rychlostí 5 km/h, "rampák" s ním bez problémů drží krok.

Odpojujeme, odtud bude letadlo na dráhu pokračovat samo.

Motory běží na volnoběh a airbusu se ujímá tahač. Vytlačit, odtáhnout, odpojit, rampák zamává posádce a letadlo se na vlastní pohon rozjíždí směrem ke vzletové dráze. Na stojánku přijíždí další stroj a vše se opakuje. Během ranní špičky tady takto odbaví třeba dvacet letadel.

  • Nejčtenější

Hackerský průlom. Z peněženky, k níž zapomněl heslo, získal miliony dolarů

v diskusi je 74 příspěvků

28. května 2024  18:02

V roce 2013 přišel Michael při poruše pevného disku o heslo k digitální peněžence, ve které měl...

Benzín dodá špagetám říz, pizzu vylepší lepidlo. Googlu se zbláznila AI

v diskusi je 92 příspěvků

29. května 2024

Snad žádná jiná technologie se nevyvíjela tak rychle jako v posledních měsících umělá inteligence....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 48 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

Za kritiku vražda. Před 100 lety se stal Mussolini fašistickým diktátorem

v diskusi je 19 příspěvků

30. května 2024

30. květen 1924 je klíčovým okamžikem počátku totalitního režimu v Itálii. Právě tehdy získával...

VIDEO: „Závoďáky“ Bundeswehru se dvěma řidiči jezdily rychle vpřed i vzad

v diskusi jsou 2 příspěvky

30. května 2024

Obrněné průzkumné vozidlo Luchs bylo pro svou rychlost přirovnáváno k závodnímu vozu. Dále se...

Integrovaná střižna ve Windows s využitím AI posouvá možnosti tvorby videa

v diskusi jsou 2 příspěvky

30. května 2024

Z nějakého výletu, dovolené, oslavy či jiné zajímavé akce máte desítky fotografií, zajímavé...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

Rozdáváme ovocné pochoutky ZDARMA
Rozdáváme ovocné pochoutky ZDARMA

Ovoce, nebo čokoláda? Zapojte se do testování a ochutnejte oboje najednou! Šnek BOB přichází s novinkou v podobě ovocných pochoutek v čokoládě....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...