Jeho příběh je dalším ztělesněním amerického podnikatelského snu. Stačí, aby Turek z východního koutu země, z rodiny zemědělců a drobných výrobců sýra a jogurtů, přijel studovat do Ameriky. S pár dolary v kapse a bez pořádné angličtiny.
Obchodní školu ani nedokončil, ale pustil se do výroby sýrů feta. Ten nejdůležitější podnikatelský impuls mu však přivezl do Ameriky otec. Stěžoval si, jak jsou tamní jogurty nedobré. Tři roky nato syn koupil zavřenou továrnu a začal je vyrábět sám -husté, poctivé, ze tří dílů mléka jeden jogurt. Prostě jogurty Chobani vyráběné řeckou tradiční, stovky let starou metodou.
"Trvalo mi dva roky, než jsem doladil recepturu a rozjel výrobu," popsal Ulukaya novinářům v Monaku na třináctém ročníku soutěže, kterou pořádá auditorská a poradenská společnost Ernst and Young. "Kdybych byl z rodiny výrobců aut, asi bych v Americe rozjel auta. I když mě od koupě zkrachovalé továrny všichni odrazovali, chtěl jsem něco dokázat, podobně, jako jiní lidé potřebují zdolat Everest," dodal.
Jogurt Chobani začal podnikatel prodávat v roce 2007 a v současné době je tato značka nejprodávanějším jogurtem v USA a expanduje také do Austrálie a nově i do Británie. Jeho firma má 2 000 zaměstnanců a její obrat přesahuje miliardu dolarů. Desetinu zisků dává Ulukaya na charitu - jeho podnik má nadaci a je i oficiálním sponzorem amerického týmu na olympijských hrách.
Jeho nejnovější továrna je největší továrnou na výrobu jogurtů na světě. Zakládá si na kvalitě a spolupracuje i na ekologickém procesu s farmáři. "Žádná část jogurtu nebo výroby nesmí nikomu uškodit, musíme pracovat na tom, abychom zemi dali našim dětem v lepším stavu," říká Ulukaya.
Nyní je čas žádat o občanství...
Teď, jak popisuje, si snad najde i čas na to požádat o americké občanství. "Při podnikání mi nevadilo, že ho nemám, nijak mi to život nekomplikuje. Nemůžu sice volit, ale daně platím i tak, a to dost vysoké," žertuje.
Ulukaya uspěl v silné konkurenci 49 podnikatelů ze 47 zemí. Jejich firmy mají dohromady obrat 40 miliard dolarů a navzdory krizi našly příležitost v oborech, které rostou.
Za české podnikatele bojoval o titul František Piškanin, zakladatel a majitel společnosti HOPI, Podnikatel roku 2012 ČR. Jemu se podařilo v 90. letech pomáhat ke vstupu na český trh německým velkoobchodníkům. Dnes je lídrem v distribuci na českém i slovenském trhu, vlastní největší mrazírny a patří mu i výrobce jogurtů Hollandia. Vloni dosáhl tržeb 10,5 miliardy korun a zisk měl kolem 200 milionů.(více zde)