Mark Webber získal v nejslavnějším závodě Grand prix již druhé prvenství, a zařadil se tak po bok legend. Celkem se jedná o jeho osmý triumf v seriálu formule 1.
Red Bull se díky Webberovi stal prvním týmem, který dokázal v letošní sezoně vyhrát podruhé. Také díky tomu je v čele celkového pořadí Poháru konstruktérů, a ačkoliv to začátkem sezony nevypadalo, oba jeho jezdci budou bojovat o mistrovský titul. Obzvlášť stoprocentně spolehlivý Vettel má šanci stát se potřetí za sebou mistrem světa.
Kdo čekal v Monaku drama, musel být zase jednou zklamán. Slibovaný déšť přišel až těsně před cílem a byl jen velmi slabý. Pořadím nezamíchala ani žádná nehoda, a tak strategicky vždy dokonalý tým Red Bull mohl provést svou dvojku od povedeného startu až k prvnímu místu v cíli.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Stejně bezchybně si počínal i Mercedes, který sice kvůli kolizi těsně po startu a následné technické závadě přišel o Michaela Schumachera, ale Nico Rosberg zcela bezpečně provedl auto mezi svodidly na druhém místě až k šachovnicovém praporku.
Třetí skončil Fernando Alonso a potvrdil tak ambice Ferrari. Po nepříliš povedené kvalifikaci mohli těžko v Maranellu čekat víc. Španěl byl na startu pátý, posunul se díky nehodě Romaina Grosjeana v první zatáčce a při jediné zastávce v boxech se dostal i před Lewise Hamiltona z McLarenu.
Britská stáj z Wokingu nejela v Monaku šťastný závod. Hamilton ztratil při zastávkách v boxech třetí příčku a propadl se nejen za Alonsa, ale také se Sebastiana Vettela, který posunul svým postupem vpřed z deváté příčky na startu Red Bull do pozice nejúspěšnějšího týmu letošního Monte Carla.
Jenson Button se v kvalifikaci nevešel do první desítky, špatně odstartoval, celý závod kroužil po trati za Finem Kovalainenem z týmu Caterham a nakonec kvůli poškozenému autu odstoupil ze závodu.
Fernando Alonso se díky třetí příčce posunul do vedení v mistrovství světa, ale před Vettelem a Webberem má pouze tři body náskoku. Hamilton, Rosberg a Räikkönen již ztrácejí více bodů. V Poháru konstruktérů celkem suverénně vede Red Bull.
Dalším závodem sezony formule 1 je 10. června Velká cena Kanady.
Webber - vítězství bez potíží
Kdo očekával, že Mark Webber proslulý pokaženými starty nevyužije prvního místa na roštu, musel být zklamán. Australan vyrazil vpřed bezchybně a udržel za sebou Nika Rosberga, který měl rovněž dokonalý odpich.
Za nimi to již bylo horší. Třetí muž na startu Lewis Hamilton měl co dělat, aby za sebou držel Fernanda Alonso, ten měl však smůlu, že se stal jedním z cílů neopatrného Romaina Grosjeana. Francouz se tlačil vpřed možná až příliš optimisticky a doplatil na to. Levou stranou svého vozidla zatlačil na svodidla Schumachera, přičemž o přední kolo Mercedesu urazil zadní svého Lotusu a druhou stranou vrazil do Alonsovo Ferrari.
Španěl se tak musel rozloučit s vidinou, že se ještě v prvním kole posune před Hamiltona. Místo toho se strachoval, zda-li nemá rozbité auto. Neměl a mohl pokračovat v útoku na stupně vítězů.
KONEC NADĚJÍ. Romain Grosjean opouští svůj lotus. Francouzský pilot musel odstoupit z Velké ceny Monaka kvůli havárii krátce po startu.
Mnohem hůře dopadl čtvrtý muž kvalifikace Grosjean, pro něhož havárií v první zatáčce Velké cena skončila a nepříliš dobře na tom byl také Michael Schumacher, který spadl na osmou příčku za Kimiho Räikkönena. To ho nakonec stálo desítky vteřin a šanci na jakékoliv solidní umístění.
Na kolizi doplatil i Jenson Button, který se musel vyhýbat letícímu Sauberu Kamuje Kobajašiho. Japonec najel v plné rychlosti na obrubník a nevratně poškodil své auto. Jezdec McLarenu musel zatočit mimo trať a v podstatě měl po šancích na body.
Za připomenutí stojí i výstup vítěze předchozího závodu v Barceloně Pastora Maldonada. Jezdec z Venezuely startoval po dvou trestech (za najetí do Péreze a výměnu převodovky) do závodu jako poslední a od prvních metrů se dral polem vpřed. A to tak, jak je jeho zvykem - divoce a bezohledně. Tento způsob jízdy je však v Monaku nepřípustný a ještě v prvním kole skončil ve svodidlech. Všichni ostatní jezdci si gratulovali, že nikoho nevzal s sebou.
V letošní sezoně se v Monaku nepřejíždělo. Snad kromě situací, kdy jeden ze závodníků měl poškozené auto, nebo jeho vůz patřil k nejslabší trojici v šampionátu (Hispania, Marussia, Caterham), nebylo za žádných okolností možné dostat se vpřed a většina závodníků to radši ani nezkoušela. Ale ani předjetí Caterhamu nebylo snadné, což naplno ukázal Heikki Kovalainen, který za sebou po celý závod držel nešťastného Jensona Buttona. Protože tým McLaren zastávky v boxech v letošní sezoně strategicky absolutně nezvládá, nepodařilo se Britovi posunout vpřed ani při výměně pneumatik.
Bez šance na cokoliv
Jediná šance pro Nika Rosberga dostat se do vedení se otevřela ve 28. kole, kdy jako první z jezdců v čele zamířil k mechanikům. Dostal dvě kola na dráze navíc na nových gumách ve srovnání s Markem Webberem. Tým Red Bull však potvrdil, že takticky je dokonale na výši. Australana povolal ve 30. okruhu a vrátil ho na dráhu stále před Rosbergem. 48 kol před cílem bylo rozhodnuto a diváky čekala ještě hodina nudy.
Výborně zvládli zastávku v boxech u Ferrari, když se Felipe Massa posunul před Lewise Hamiltona na třetí místo. Španěl jel k mechanikům o kolo později, ale jediný okruh s čistým vzduchem před sebou mu v kombinaci s tradičně dokonalou prací mechaniků pomohl vpřed.
McLaren odvádí v boxech letos velmi špatnou práci a Hamilton tak spadl nejen za letitého soka Alonsa, ale i za úřadujícího mistra světa. Sebastian Vettel startoval na rozdíl od soupeřů na tvrdých gumách, a tak na dráze vydržel neuvěřitelných 47 kol na jeden zátah. Z boxové uličky se vrátil na čtvrté příčce. Na Alonsa nestačil, ale celou řadu jezdců nechal za sebou. Nikdo z předních pilotů si v letošním Monaku nepolepšil víc. Němec startoval devátý.
A to bylo pomalu všechno zajímavé, co se v letošní monacké Grand prix stalo. Všichni se po celou dobu zabývali spekulacemi, zda bude pršet nebo nebude (nakonec těsně před cílem sprchlo, ale pár kapek vody průběh závodu nijak neovlivnilo) a hlídali si své příčky ve vláčku. Nikdo na nikoho neútočil, nemělo to smysl.
První šest jezdců projelo těsně za sebou až do cíle. Webber si nejvíce zničil pneumatik, na sjetých gumách byl pomalý, ale ne tak, aby ho Rosberg a další předjeli. Za šestým Massou potom byla téměř půlminutová mezera, kterou vytvořil v první polovině závodu Kimi Räikkönen se svým snad nenastavitelným Lotusem. Jeho tým litoval brzkého odstoupení Grosjeana, on byl tentokrát ten, kdo měl Lotusu přinést body, Räikkönenovi to již od čtvrtku v Monaku nevycházelo.
HLUK, AŽ BOLÍ UŠI. Monacký princ Albert II. s princeznou Charlene sledují závod formule 1 a před řevem motorů si zakrývají uši.
Fin bral dva body za deváté místo, na které si navíc polepšil díky nepochopitelné strategické chybě stáje Toro Rosso. Ta poslala svého jezdce Jeana-Erika Vergneho, který držel vynikající sedmé místo, osm kol před cílem pro pneumatiky do deště. Kvůli pár kapkám vody, které jeho soupeře nijak nevzrušovaly. Francouz tím ztratil veškeré šance na dobré umístění.
Těsně před cílem ještě zaujal Heikki Kovalainen, který tak urputně bránil svou třináctou příčku, až útočící Péreze a Buttona poslal do únikové zóny, respektive do hodin. Mexičan se dokázal vrátit a Caterham s poškozeným předním křídlem před cílem předjel, Kovalainen si po opravě v boxech dojel pro třinácté místo a Buttonův McLaren byl také pojízdný, ale stačilo to jen na zaparkování do garáže. Loňský vicemistr světa prožil v Monaku, kde bydlí, nejhorší závod sezony.
Výsledky Velké ceny Monaka F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Mark Webber | Red Bull | 1h46:06.557 |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | + 0.643 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | + 0.947 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 1.343 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren | + 4.101 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | + 6.195 |
7. | Paul di Resta | Force India | + 41.500 |
8. | Nico Hülkenberg | Force India | + 42.500 |
9. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 44.000 |
10. | Bruno Senna | Williams | + 44.500 |
11. | Sergio Pérez | Sauber | + 1 kolo |
12. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 1 kolo |
13. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
14. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
15. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 2 kola |
16. | Jenson Button | McLaren | DNF - 71 kol |
17. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | DNF - 66 kol |
18. | Charles Pic | Marussia | DNF - 65 kol |
19. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 64 kol |
20. | Vitalij Petrov | Caterham | DNF - 16 kol |
21. | Kamuj Kobajaši | Sauber | DNF - 6 kol |
22. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | DNF - 1 kolo |
23. | Pastor Maldonado | Williams | DNF - 1 kolo |
24. | Romain Grosjean | Lotus | DNF - 1 kolo |
Pořadí šampionátu jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 76 |
2 | Sebastian Vettel | Red Bull | 73 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 73 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 63 |
5 | Nico Rosberg | Mercedes | 59 |
6 | Kimi Räikkönen | Lotus | 51 |
7 | Jenson Button | McLaren | 45 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 35 |
9 | Pastor Maldonado | Williams | 29 |
10 | Sergio Pérez | Sauber | 22 |
11 | Paul di Resta | Force India | 21 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 19 |
13 | Bruno Senna | Williams | 15 |
14 | Felipe Massa | Ferrari | 10 |
15 | Nico Hülkenberg | Force India | 7 |
16 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 4 |
17 | Michael Schumacher | Mercedes | 2 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 2 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 146 |
2 | McLaren | 108 |
3 | Ferrari | 86 |
4 | Lotus | 86 |
5 | Mercedes | 61 |
6 | Williams | 44 |
7 | Sauber | 41 |
8 | Force India | 28 |
9 | Toro Rosso | 6 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |