Martin Prokop

Martin Prokop | foto: Petr Eliáš - ewrc.cz

Pro titul udělám vše, slíbil Prokop. Jeho šance však nejsou vysoké

  • 0
Salou (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Bývalý juniorský mistr světa v automobilových soutěžích Martin Prokop se znovu zapíše do dějin tuzemského rallyesportu. Jako první Čech bude závodit s vozem inovované kategorie WRC, s nimiž jezdí světová špička teprve od začátku letošního roku.

S Loebem, Ogierem či Hirvonenem se v kokpitu Fordu Fiesta WRC poprvé porovná za tři týdny na Britské rallye. Půjde o přípravu na příští sezonu, kterou by měl absolvovat výhradně v autě WRC.

"Ještě nemůžeme nic potvrdit," podotkl Prokop. "Pevně ale věřím, že jde o začátek úplně nové etapy v mém sportovním životě."

Jihlavský závodník se ale nyní soustředí na něco úplně jiného. Stále může být mistrem světa v kategorii SWRC, což je šampionát pro modely S2000. Před závěrečnou rallye ve Španělsku, která startuje dnes ráno, je v průběžném pořadí třetí.

Na vedoucího Fina Hänninena ztrácí 17 bodů, na druhého Estonce Tänaka čtrnáct. "Vím, že titul můžeme získat jen po chybách nebo problémech soupeřů. Ale uděláme pro to vše," slíbil jezdec, kterého ve Fordu Fiesta S2000 naviguje Jan Tománek.

Prokop byl třetí už loni, takže věřil, že letos může skončit ještě lépe. Jenže jezdecké i technické chyby jej před posledním podnikem sezony nechaly ve hře o zlato pouze teoreticky. Aby slavil titul, musí ve Španělsku vyhrát a ještě spoléhat na zaváhání soupeřů.

"K této kombinaci je tady nejblíž, protože jde o hodně těžký a zároveň dlouhý závod," připomněl Prokop. "Je tady spousta úseků, kde snadno uděláte chybu." Španělská rallye nabídne jízdu na šotolině i asfaltu Španělská rallye, která se jede v okolí města Salou zhruba 100 km pod Barcelonou, se navíc vymyká současnému trendu. Účastníci totiž během jediného víkendu zvládnou závodění na šotolině i na asfaltu. Začnou na nezpevněném povrchu, zatímco druhá a třetí etapa vede po hlaďoučkých cestách.

"Takový nápad vítám, vždyť v minulosti se tak jezdilo," zavzpomínal na dávnou historii rallye. "Aspoň bude vidět komplexnost jezdců." Sám ovšem neví, co od podobného modelu očekávat. Loni totiž ve Španělsku chyběl. "Šotolina je strašně rozbitá. V tréninku nezvládnete napsat všechny možné změny," uvedl. "Od druhé etapy nás čeká velká změna, protože auto nastavíme jako na okruhové závody."

Ještě víc než neznalost trati může Prokopa limitovat něco jiného. Auto, v němž závodí, už má nového majitele. Takže případná havárie by znamenala velkou  komplikaci. "Není to příjemné, ale rozhodně nebudeme vyčkávat. Už kvůli budoucnosti pojedeme naplno," slíbil Prokop, který v minulosti ve Španělsku už dvakrát vyhrál svou kategorii.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž