Nafta je u pump poprvé dražší než benzin

  • 113
Stará motoristická pravda, že auto na naftu je dražší, ale ušetří se na levnějšímu palivu, přestává v Česku platit. Motorová nafta začíná být poprvé dražší než benzin. Majitelům aut s dieselovými motory zbývá poslední útěcha - proti benzinovým motorům mají menší spotřebu.

V Praze jsou nyní už jen poslední dvě čerpací stanice, kde je nafta levnější než benzin a i v dalších regionech se ceny v posledních dnech začínají otáčet.

Třeba v západních Čechách je ze 47 čerpacích stanic z databáze levnybenzin.cz již více než čtvrtina takových, kde je nejprodávanější benzin Natural levnější. Podobná je situace i v dalších krajích.

Za poslední týden benzin zlevnil o 50 haléřů na průměrných 25,50 koruny za litr, nafta klesla jen o 30 haléřů přibližně na 25,30 koruny. Vyplývá to z aktuálních údajů společnosti Webfarm pro ČTK.

Zástupci sítí čerpacích stanic upozorňují, že nafta předstihne ceny benzinu v celé zemi. "Je nanejvýš pravděpodobné, že do konce zimy bude nafta u čerpacích stanic dražší," říká Václav Loula z Benziny, která je s více než třemi stovkami čerpacích stanic jedničkou na trhu.

Podle Jiřího Holovače z konkurenční firmy OMV cena nafty předstihla natural zatím hlavně ve velkých městech.

"Důvod je jednoduchý. Ve velkých městech konkurují zavedeným sítím provozovny u hypermarketů, které se orientují hlavně na prodej benzinu a naftu mají jako doplněk," říká zástupce další velké sítě čerpacích stanic, který si však nepřál sdělit své jméno.

A dodává: "Kamiony a nákladní auta s dieselovými motory k nim totiž nejezdí a konkurenční boj je v případě naturalu větší a ceny nízké." Ceny benzinu a nafty se v zimním období sbližují každý rok, letos je to však poprvé, kdy má nafta navrch.

"Naše nákupní ceny nafty jsou v posledních letech vyšší než v případě benzinu. Do loňska ale ve prospěch nižší konečné ceny nafty u čerpacích stanic hrál rozdíl ve spotřební dani," říká Václav Loula. Ten byl totiž mezi naftou a naturalem až do loňska 2,70 koruny, po letošní úpravě je to již jen 1,90 koruny.

"Aktuálně je při započtení spotřební daně litr nafty dražší o sedmdesát haléřů než benzin a záleží jen na chování jednotlivých sítí, jak s tímto faktem naloží," uvedl Loula. Nafta je v zimě drahá proto, že se používá i k topení a je po ní zvýšená poptávka.

Podle Louly lze očekávat, že s koncem zimy bude natural opět o něco dražší než nafta. Další zástupci petrolejářského průmyslu upozorňují, že nafta může být dražší než benzin i po zbytek roku.

Zatímco ještě před pěti lety mělo z každé stovky osobních aut jen patnáct dieselový motor, nyní je zastoupení "nafťáků" něco kolem 22 procent. Česko tak dohání západní Evropu, kde je počet aut s oběma typy motorů přibližně vyrovnaný.