Světový rekord se švýcarským vědcům a studentům podařil na testovací trati pneumatikářského koncernu Michelin v jihofrancouzském Ladoux. Michelin dodal nové pneumatiky s obzvláště nízkým valivým odporem.
PAC-Car II ujel na 1,02 gramu vodíku trasu 20,68 kilometru. Pokud by se spotřebovaná energie převedla na benzin s oktanovým číslem 95, stačilo by na dvacet kilometrů zhruba 2,9 gramu benzinu, tedy asi čtyři kapky, uvádí německý list Die Welt. Jinými slovy, spotřeba vozítka je 0,0186 litru benzinu na sto kilometrů.
S takovou spotřebou ale ještě dlouho běžné vozy nemohou počítat. PAC-Car II je totiž optimalizován pro maximální využití energie z paliva. Vozítko váží sotva třicet kilogramů. Studentky, které ho řídí, váží mnohem víc.
Rychlost, kterou se vozítko pohybuje, navíc jen těsně překračuje třicet kilometrů v hodině. Při vyšších rychlostech totiž zřetelně stoupá odpor vzduchu a tím i spotřeba.
Pod přísně aerodynamickou kapotou je palivový článek. Spaluje vodík a kyslík obsažený ve vzduchu, které přeměňuje v elektrickou energii. Ta pak pohání dva elektromotory, podobné jako využívají americké sondy na Marsu. Jedinou emisí, kterou vozítko produkuje, je čistá voda.
"Palivový článek a elektromotor využívají zhruba šedesát procent energie z paliva, u běžných spalovacích motorů je to asi 25 procent," říká Lino Guzzella, vedoucí projektu a univerzitní expert na strojní elektroniku.
Kromě curyšské univerzity se na projektu podílejí i Švýcarský úřad pro energii a partneři z oblasti průmyslu. Podle svých tvůrců je PAC-Car II na hranici současných technických možností. Vědci přesto doufají, že se jednou jeho technologie objeví i v běžných vozech.