Zemřel americký pilot Chuck Yeager. Jako první překonal rychlost zvuku

  • 37
Zemřel americký zkušební pilot Chuck Yeager, který jako první překonal rychlost zvuku. Bylo mu 97 let. Prvního nadzvukového a plně řízeného letu dosáhl v roce 1947, má za sebou také kariéru úspěšného vojenského letce.

S odkazem na prohlášení jeho manželky o tom informovala agentura Reuters.

„S hlubokým zármutkem vám musím oznámit, že láska mého života, generál Chuck Yeager, zemřel krátce před 21:00,“ stojí v prohlášení, který na Yeagerův twitteru umístila jeho žena Victoria.

Yeager se do dějin letectví zapsal 14. října 1947, když v experimentálním raketovém letounu Bell X-1 dosáhl rychlosti 1127 kilometrů v hodině. Byl prvním letcem, který překročil zvukovou bariéru ve vodorovném a zejména plně řízeném letu.

Premiérové pokoření rychlosti zvuku bylo sice nejslavnějším Yeagerovým činem, na kontě měl ale i další úspěchy. Poprvé na sebe upozornil už jako stíhač za druhé světové války, když si na nadřízených vyvzdoroval znovunasazení do akcí. Při jednom z prvních letů ho totiž v březnu 1944 nad Francií sestřelili a on se poté s pomocí odbojářů dostal zpět do Británie. Takoví letci přitom měli zakázáno létat do bojů, aby při případném dalším sestřelu a zajetí nevyzradili své pomocníky.

Yeager se tehdy obrátil přímo na nejvyššího spojeneckého velitele Dwighta Eisenhowera a ten, protože po invazi do Normandie už partyzánům velké nebezpečí nehrozilo, s opětovným nasazením jedenadvacetiletého pilota souhlasil. 

Yeager, kterého k úspěšné kariéře vojenského letce předurčil mimo jiné výtečný zrak, se za toto rozhodnutí odvděčil. Když válka v Evropě skončila, měl na kontě více než 11 zničených nepřátelských letadel, pět z nich dostal dokonce v jediný den.

Do Spojených států se farmářský synek vrátil po absolvování 61 bojových akcí v únoru 1945; k letectvu ho přitom původně vzali jen jako mechanika. 

Uniformu pojmenoval po životní lásce

Uniformu ale mladý muž, který své stroje pojmenovával Glamorous Glennis po své životní lásce a pozdější manželce Glennis Dickhouseové, ještě nesvlékl. Pilot, jenž měl na kontě dokonce sestřel revoluční německé proudové stíhačky Messerschmitt Me 262, místo do civilu zamířil mezi vojenskou elitu, zkušební letce.

A na podzim 1947, když sloužil na letecké základně v Kalifornii, se na Chucka Yeagera usmálo štěstí. Raketový letoun Bell X-1 měl za sebou už sice řadu letů, firemní pilot ale podle vzpomínek pamětníků chtěl za překonání rychlosti zvuku tehdy astronomických 150 000 dolarů. Velitelé vojenského letectva se proto rozhodli využít vlastní piloty a volba padla na Yeagera.

Yeagerův rekordní stroj rozhodně nebylo obyčejné letadlo. Byl to experimentální letoun, zkonstruovaný právě k dosažení vysokých rychlostí a tomuto účelu bylo podřízeno vše. Tvar spíše než letadlo připomínal projektil a v materiálech NASA se dokonce píše, že jako vzor pro tvar trupu posloužil náboj do kulometu. Pilotovo místo v přídi bylo dost nepohodlné a stroj nesl půl tuny nejrůznějších měřících přístrojů. Letadlo navíc neumělo samo vzlétnout, do vzduchu jej vynášel bombardér B-29.

Až ve výšce 2,5 kilometru si pilot do stroje přelezl a o další 3,5 kilometry výše se Bell X-1 ocitl sám ve vzduchu. Památného 14. října 1947 Yeager postupně zapínal čtyři raketové motory a Glamorous Glennis rychle stoupala do výšky. Ručička rychloměru se blížila k okraji stupnice, která končila hodnotou mach 1 (rychlost zvuku), aby se nakonec dostala úplně mimo ni. Ostatní přístroje ale rekord zaznamenaly - ve výšce 13 kilometrů letěl stroj rychlostí 1127 kilometrů v hodině, tedy mach 1,06.

Po historickém letu zůstal Yeager ještě nějakou dobu mezi zkušebními piloty, v 50. letech se ale vrátil k stíhačům. A ještě v říjnu 2002 si v 89 letech jako pasažér ve stíhačce F-15 znovu připomněl, jaké to je prolomit zvukovou bariéru.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video