Sběratel z Valencie zaplatil 1 200 eur (31 908 korun) restaurátorovi nábytku, aby vyčistil obraz respektovaného španělského malíře. I když měl dva pokusy na nápravu, restaurátorovi se nepodařilo nejenom vrátit obraz do původního stavu, ale ještě jej změnil způsobem, který vyvolal pobavení na sociálních sítích.
Nebyla to jen matka Ježíšova, kdo se stal obětí španělských amatérských restaurátorů, ale i její syn. V minulosti se proslavila zejména „obnova“ fresky Ježíše Krista zbožnou důchodkyní. Ta byla tak svébytná, že se dostala na titulní stránky světových médií.
Kristus po jejím zásahu vypadal spíš jako chlupatý opičák. Nakonec se však smát mohla postarší dáma. Nepovedený obraz se stal senzací a z prodeje za jeho použití jí začaly proudit peníze.
List The Guardian též připomíná pokaženou obnovu sochy svatého Jíří a draka z šestnáctého století, po níž světec připomínal komiksovou postavičku Tintina nebo figurku z hračkářské série Playmobil.
Při pohledu na zpackané pokusy o renovaci uměleckých děl se většina lidí neubrání úsměvu, u profesionálů vyvolávají spíš vztek. Španělské Profesní sdružení restaurátorů a konzervátorů (Acre) přímo nazývá současný případ jako „vandalský“ čin.
Podle Fernanda Carrery, bývalého ředitele Acre, jsou podobní amatérští nadšenci „ničitelé věcí“ a neměli by se nazývat restaurátory. Případy neumělých zásahů do uměleckého díla jen zdůrazňují nutnost skutečných profesionálů a regulace odvětví, dodává.
„Dokážete si představit, že by někdo mohl (bez povolení) operovat jiné lidi? Nebo prodávat léky bez zdravotnické licence?“ kritizuje Carrera španělská volná pravidla pro renovaci uměleckých děl, do níž se může pustit v podstatě kdokoliv.
Podle Acry profesionálové z oboru „byli přinuceni emigrovat nebo opustit svou profesi kvůli nedostatku příležitostí,“. Acra varuje, že existuje „vážné riziko“ vymizení profese.