Na tento moment čekaly Spojené státy několik let. Bylo 10. května 1869 a na Promontory Summit na území dnešního státu Utah se sešlo několik desítek představitelů železničních společností. Prezident Central Pacific a bývalý guvernér Kalifornie Leland Stanford jen malou chvíli předtím zatloukl obřadní zlatý hřeb do posledního položeného pražce na transkontinentální železnici.
Pak už se k sobě z každé strany kolejí přiblížily dvě lokomotivy a oslava mohla začít. Strojvedoucí George Booth a Sam Bradford rozbili lahve šampaňského o lokomotivy a inženýr Samuel S. Montague a generál Grenville M. Dodge si v popředí potřásli rukou. Kolem nich se nakupily desítky dalších inženýrů a dělníků.
Russellova fotografie zachytila historické setkání amerického východu a západu. Ten den pořídil ještě několik skupinových snímků. Dva z nich odeslal do New Yorku, kde se 5. června objevily na titulních stranách novin. Šlo o jeho poslední snímky v roli fotografa společnosti Union Pacific.
Cesta ke slavnostnímu ceremoniálu byla zdlouhavá. Americký Kongres začal o stavbě jednat už v padesátých letech, kvůli odporu jižanských států, které se obávali vzniku dalších neotrokářských států na severu, ale žádný návrh neprošel. To se změnilo až v roce 1861 po odtržení Konfederace a začátku občanské války.
Secese jižanských států sice způsobila nezměrné utrpení, ale zároveň umožnila pokračovat v budování transkontinentálního dopravního spojení. O rok později Kongres schválil zákony o Pacifické železnici a mohlo se začít stavět. Prezident Abraham Lincoln si tak připsal další úspěch v čele státu, ačkoliv dokončení se o čtyři roky nedožil.
Slavné fotografiePokračování seriálu iDNES.cz, který nabízí příběhy slavných zpravodajských fotografií – ať už vznikly na bojištích, při přírodních katastrofách, ve vesmíru nebo „jen“ zachycují lidské osudy. Již jsme psali: Ježov nechal pro Stalina zmizet statisíce lidí. A pak zmizel i Ježov Wir schaffen das. Vítací selfie stvrdilo Merkelovou jako „mámu“ migrantů Fotka, která rozhodla boj o Bílý dům. Demokraty odrovnal trapas s tankem Proti všem. Jediná fotka přesně vystihla Trumpův postoj ke zbytku světa Jako kdyby spal... Fotka utopeného batolete dala lhostejným Evropanům facku |
První transkontinentální železnice spojila nesčetné množství tratí na východě USA s Tichým oceánem na západě. Její dokončení znamenalo zásadní bod v historii i mentalitě Ameriky. Postupné dobytí takzvané American frontier, ke kterému se obyvatelé rodící se velmoci cítili předurčeni (Manifest destiny), zkrátilo vzdálenost mezi oběma oceány a vytvořilo předpoklad pro vybudování největší světové ekonomiky.
Krvavá cesta vpřed
Stavba byla namáhavá. Železnice Union Pacific a Central Pacific musely překonat Velké planiny a Skalisté hory, což vyžadovalo důkladné projektování i zručnou práci. Měla také svůj symbolický účel. Během občanské války doslova spojovala celou Unii dohromady. Rozšíření železniční infrastruktury ale znamenalo také přesun usedlíků na západ, což brzy vyvrcholilo válkou s domorodci.
Dekády masové migrace připravily stáda bizonů o potravu a přinutily místní kmeny hledat obživu jinde. První konflikty s novými obyvateli ale přišly ještě před tím, než Union Pacific dorazila do Velkých planin. Přes 150 Šajenů přišlo o život během brutálního nájezdu jezdeckého pluku u Sand Creek v coloradském teritoriu.
O rok později, když už byla výstavba železnice v plném proudu, byli pracovníci před „hrozbou Indiánů“ mnohem obezřetnější. Právě Šajeni, Siouxové a Arapahové si chránili své území v Platte Valley v tehdejším teritoriu Nebraska. Vůdci kmenů se chtěli konfliktům s bílými vyhnout, válečníkům proto nařídili, aby se od železnice drželi dál.
Občasným potyčkám se však zabránit nepodařilo, jeden z hlavních inženýrů na železnici proto opakovaně žádal o ochranu. Velitel jednotek William Sherman prosbu odmítl v přesvědčení, že domorodí obyvatelé nemohou pracovníkům nijak ublížit.
Netrvalo dlouho a Sherman svůj názor změnil. Domorodým kmenům z Platte Valley došla trpělivost, pomyslnou poslední kapkou bylo obsazení Bozemanovy stezky spojující Oregonskou stezku s ložisky zlata v Montaně. Právě Bozemanova stezka byla pro kmeny jednou z nejposvátnějších oblastí a také nejdůležitějším místem pro lov.
Placatý Jack, bujon v kostce: co jedli vojáci za občanské války v USA |
Malá skupina domorodců zaútočila v prosinci 1866 na vlak se dřevem u Fort Phil Kearny. Na místo přispěchala posádka, kterou skupina dovedla přímo do náruče čekajících Šajenů, Miniconjousů a Siouxů. Žádný z vojáků toho večera nepřežil. Sherman po masakru volal po masovém vyhlazení kmenů, armáda v té době ale dala situaci volný průběh. Doufala, že rozmach železnice bude k vytlačení původního obyvatelstva stačit.
Russell, který pro Union Pacific pořídil během dvouleté kariéry přes 200 snímků a více než 500 stereofotografií, měl od armády za úkol železnici glorifikovat, jeho fotografie ale odkrývají právě také stinné stránky pokroku. Od namáhavé práce odvedené jedenácti tisíci čínských pracovníků, přes pusté planiny a majestátné hory, až po sídla domorodých kmenů, které trať připravila o obživu i území.
„Někdo vidí železnici a zlatou horečku jako triumf americké vynalézavosti,“ řekl listu The Los Angeles Times kurátor Oaklandského muzea Drew Johnson. „Ale pokud jste tehdy byli domorodci, dívali jste se na zlatou horečku jako na holokaust,“ dodal.